Sökmotorkonsult.se

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know.

Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen betyder och det är förstås svårt eftersom vi kan söka med samma sökord men med olika vilja bakom sökningen. Sökordet Facebook brukar användas som exempel på ett Go-sökord. Huvudparten av alla som söker efter Facebook, det är rejält många, vill helt enkelt komma till Facebook. Nu är det förstås några av sökarna som vill veta värdet på aktien men den stora massan är ute efter att landa på www.facebook.com.

Know-sökord är alla de där sökaren är ute efter att hitta information. En sökning på Världens Högsta Berg är tydlig, det är information som är målet. Den sista gruppen Do är alla som vill göra något, betala en räkning, köpa något eller spela ett spel.

Rätt innehåll för rätt sökresultat

Det gäller alltså att anpassa sitt innehåll till sökresultatet. Det kanske verkar som att det bara är Do som är intressant men det är inte alls sant. Det är bara det att på de andra så har besökaren kommit kortare i köpprocessen. Att du kan fånga upp och övertyga de som letar information om begagnade bilar ska förstås ge dig ett rejält försprång när de väl bestämt sig för att köpa.

Det gäller att fånga upp dem på rätt sätt. Att erbjuda henne som sökte efter Världens Högsta Berg en resa till Nepal är förstås inte vettigt men när hon nästa gång är intresserad så ska du ha sett till att hon redan registrerat sig och får ditt fina Himalaya-nyhetsbrev. Då kommer hon ha dig top of mind när det faktiskt är dags och då erbjuder du resan.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Man brukar även prata om Navigation, information och transaction searches vilket är en annan formulering av det du skriver om och det är viktigt att förstå vad målgruppen söker efter.

    Kommentar av Robert

  2. Tyvärr så täcker ju inte transactional search alls in lika mycket som Do som är vad Google använder men i övrigt en vettig formulering tycker jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!