Sökmotorkonsult.se

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know.

Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen betyder och det är förstås svårt eftersom vi kan söka med samma sökord men med olika vilja bakom sökningen. Sökordet Facebook brukar användas som exempel på ett Go-sökord. Huvudparten av alla som söker efter Facebook, det är rejält många, vill helt enkelt komma till Facebook. Nu är det förstås några av sökarna som vill veta värdet på aktien men den stora massan är ute efter att landa på www.facebook.com.

Know-sökord är alla de där sökaren är ute efter att hitta information. En sökning på Världens Högsta Berg är tydlig, det är information som är målet. Den sista gruppen Do är alla som vill göra något, betala en räkning, köpa något eller spela ett spel.

Rätt innehåll för rätt sökresultat

Det gäller alltså att anpassa sitt innehåll till sökresultatet. Det kanske verkar som att det bara är Do som är intressant men det är inte alls sant. Det är bara det att på de andra så har besökaren kommit kortare i köpprocessen. Att du kan fånga upp och övertyga de som letar information om begagnade bilar ska förstås ge dig ett rejält försprång när de väl bestämt sig för att köpa.

Det gäller att fånga upp dem på rätt sätt. Att erbjuda henne som sökte efter Världens Högsta Berg en resa till Nepal är förstås inte vettigt men när hon nästa gång är intresserad så ska du ha sett till att hon redan registrerat sig och får ditt fina Himalaya-nyhetsbrev. Då kommer hon ha dig top of mind när det faktiskt är dags och då erbjuder du resan.

2 kommentarer

  1. Man brukar även prata om Navigation, information och transaction searches vilket är en annan formulering av det du skriver om och det är viktigt att förstå vad målgruppen söker efter.

    Kommentar av Robert

  2. Tyvärr så täcker ju inte transactional search alls in lika mycket som Do som är vad Google använder men i övrigt en vettig formulering tycker jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.