Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know.

Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen betyder och det är förstås svårt eftersom vi kan söka med samma sökord men med olika vilja bakom sökningen. Sökordet Facebook brukar användas som exempel på ett Go-sökord. Huvudparten av alla som söker efter Facebook, det är rejält många, vill helt enkelt komma till Facebook. Nu är det förstås några av sökarna som vill veta värdet på aktien men den stora massan är ute efter att landa på www.facebook.com.

Know-sökord är alla de där sökaren är ute efter att hitta information. En sökning på Världens Högsta Berg är tydlig, det är information som är målet. Den sista gruppen Do är alla som vill göra något, betala en räkning, köpa något eller spela ett spel.

Rätt innehåll för rätt sökresultat

Det gäller alltså att anpassa sitt innehåll till sökresultatet. Det kanske verkar som att det bara är Do som är intressant men det är inte alls sant. Det är bara det att på de andra så har besökaren kommit kortare i köpprocessen. Att du kan fånga upp och övertyga de som letar information om begagnade bilar ska förstås ge dig ett rejält försprång när de väl bestämt sig för att köpa.

Det gäller att fånga upp dem på rätt sätt. Att erbjuda henne som sökte efter Världens Högsta Berg en resa till Nepal är förstås inte vettigt men när hon nästa gång är intresserad så ska du ha sett till att hon redan registrerat sig och får ditt fina Himalaya-nyhetsbrev. Då kommer hon ha dig top of mind när det faktiskt är dags och då erbjuder du resan.

2 kommentarer

  1. Man brukar även prata om Navigation, information och transaction searches vilket är en annan formulering av det du skriver om och det är viktigt att förstå vad målgruppen söker efter.

    Kommentar av Robert

  2. Tyvärr så täcker ju inte transactional search alls in lika mycket som Do som är vad Google använder men i övrigt en vettig formulering tycker jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner