Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know.

Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen betyder och det är förstås svårt eftersom vi kan söka med samma sökord men med olika vilja bakom sökningen. Sökordet Facebook brukar användas som exempel på ett Go-sökord. Huvudparten av alla som söker efter Facebook, det är rejält många, vill helt enkelt komma till Facebook. Nu är det förstås några av sökarna som vill veta värdet på aktien men den stora massan är ute efter att landa på www.facebook.com.

Know-sökord är alla de där sökaren är ute efter att hitta information. En sökning på Världens Högsta Berg är tydlig, det är information som är målet. Den sista gruppen Do är alla som vill göra något, betala en räkning, köpa något eller spela ett spel.

Rätt innehåll för rätt sökresultat

Det gäller alltså att anpassa sitt innehåll till sökresultatet. Det kanske verkar som att det bara är Do som är intressant men det är inte alls sant. Det är bara det att på de andra så har besökaren kommit kortare i köpprocessen. Att du kan fånga upp och övertyga de som letar information om begagnade bilar ska förstås ge dig ett rejält försprång när de väl bestämt sig för att köpa.

Det gäller att fånga upp dem på rätt sätt. Att erbjuda henne som sökte efter Världens Högsta Berg en resa till Nepal är förstås inte vettigt men när hon nästa gång är intresserad så ska du ha sett till att hon redan registrerat sig och får ditt fina Himalaya-nyhetsbrev. Då kommer hon ha dig top of mind när det faktiskt är dags och då erbjuder du resan.

2 kommentarer

  1. Man brukar även prata om Navigation, information och transaction searches vilket är en annan formulering av det du skriver om och det är viktigt att förstå vad målgruppen söker efter.

    Kommentar av Robert

  2. Tyvärr så täcker ju inte transactional search alls in lika mycket som Do som är vad Google använder men i övrigt en vettig formulering tycker jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner