Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know.

Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen betyder och det är förstås svårt eftersom vi kan söka med samma sökord men med olika vilja bakom sökningen. Sökordet Facebook brukar användas som exempel på ett Go-sökord. Huvudparten av alla som söker efter Facebook, det är rejält många, vill helt enkelt komma till Facebook. Nu är det förstås några av sökarna som vill veta värdet på aktien men den stora massan är ute efter att landa på www.facebook.com.

Know-sökord är alla de där sökaren är ute efter att hitta information. En sökning på Världens Högsta Berg är tydlig, det är information som är målet. Den sista gruppen Do är alla som vill göra något, betala en räkning, köpa något eller spela ett spel.

Rätt innehåll för rätt sökresultat

Det gäller alltså att anpassa sitt innehåll till sökresultatet. Det kanske verkar som att det bara är Do som är intressant men det är inte alls sant. Det är bara det att på de andra så har besökaren kommit kortare i köpprocessen. Att du kan fånga upp och övertyga de som letar information om begagnade bilar ska förstås ge dig ett rejält försprång när de väl bestämt sig för att köpa.

Det gäller att fånga upp dem på rätt sätt. Att erbjuda henne som sökte efter Världens Högsta Berg en resa till Nepal är förstås inte vettigt men när hon nästa gång är intresserad så ska du ha sett till att hon redan registrerat sig och får ditt fina Himalaya-nyhetsbrev. Då kommer hon ha dig top of mind när det faktiskt är dags och då erbjuder du resan.

2 kommentarer

  1. Man brukar även prata om Navigation, information och transaction searches vilket är en annan formulering av det du skriver om och det är viktigt att förstå vad målgruppen söker efter.

    Kommentar av Robert

  2. Tyvärr så täcker ju inte transactional search alls in lika mycket som Do som är vad Google använder men i övrigt en vettig formulering tycker jag.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner