Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Google förändrade sin Google Shopping-tjänst i grunden i april genom att börja lista organiska sökresultat i den. USA var först ut och förändringen kommer att rullas ut till övriga världen under året.

Dessa nya sökträffar syntes dock bara i Google Shopping-tabben och inte i Googles ”vanliga” sökresultatet.

Under måndagen förändrades även detta. Under sommaren kommer Google att börja visa kostnadsfria organiska Google Shopping-sökresultat även i det vanliga sökresultatet.

Knowledge panel

De nya gratis Google Shopping-sökresultaten kommer inledningsvis att visas i knowledge panels för specifika produktsökningar, se exemplet nedan.

I dagsläget är de alternativ du ser på skärmen i dessa knowledge panels annonser från olika företag. Inom kort ska alla dessa bli organiska sökresultat istället, om vi får tro Google.

Enligt Google är detta den initiala förändringen. De tycks alltså antyda att fler ytor i det organiska sökresultatet så småningom öppnas upp på liknande sätt.

Oklart om det gäller i Sverige

Det är oklart om denna förändring även kommer bli verklighet i Sverige och Europa. Det framgår inte av nyheten Google gick ut med under gårdagen.

I Sverige har vi ännu inte fått ta del av den initiala Google Shopping-förändringen från april så kanske vill de vänta tills de har rullat ut den globalt innan de lovar något nytt på detta område.

Google vs Amazon

Genom att lyfta in kostnadsfria Google Shopping-annonser även i det vanliga sökresultatet skapar Google ännu mer incitament för e-handlare att ansluta sig. På det här sättet blir Google som helhet en bättre tjänst som på sikt också står bättre rustad för att ta upp kampen med Amazon på hemmaplan.

Vad tror du om denna förändring? Kommentera gärna.

2 kommentarer

  1. Hade varit kul om detta kom till Sverige längre fram :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?

Guldläge på nätet 2021

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet släpps i dag i en fjärde uppdaterad upplaga efter hela 7 000 sålda exemplar. Det är kul att vår SEO-bok fortsätter läsas och uppskattas. Även om det mesta inom SEO inte ändrat sig så mycket är där givitvis en del nyheter och förändringar i nya upplagan.