Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Google förändrade sin Google Shopping-tjänst i grunden i april genom att börja lista organiska sökresultat i den. USA var först ut och förändringen kommer att rullas ut till övriga världen under året.

Dessa nya sökträffar syntes dock bara i Google Shopping-tabben och inte i Googles ”vanliga” sökresultatet.

Under måndagen förändrades även detta. Under sommaren kommer Google att börja visa kostnadsfria organiska Google Shopping-sökresultat även i det vanliga sökresultatet.

Knowledge panel

De nya gratis Google Shopping-sökresultaten kommer inledningsvis att visas i knowledge panels för specifika produktsökningar, se exemplet nedan.

I dagsläget är de alternativ du ser på skärmen i dessa knowledge panels annonser från olika företag. Inom kort ska alla dessa bli organiska sökresultat istället, om vi får tro Google.

Enligt Google är detta den initiala förändringen. De tycks alltså antyda att fler ytor i det organiska sökresultatet så småningom öppnas upp på liknande sätt.

Oklart om det gäller i Sverige

Det är oklart om denna förändring även kommer bli verklighet i Sverige och Europa. Det framgår inte av nyheten Google gick ut med under gårdagen.

I Sverige har vi ännu inte fått ta del av den initiala Google Shopping-förändringen från april så kanske vill de vänta tills de har rullat ut den globalt innan de lovar något nytt på detta område.

Google vs Amazon

Genom att lyfta in kostnadsfria Google Shopping-annonser även i det vanliga sökresultatet skapar Google ännu mer incitament för e-handlare att ansluta sig. På det här sättet blir Google som helhet en bättre tjänst som på sikt också står bättre rustad för att ta upp kampen med Amazon på hemmaplan.

Vad tror du om denna förändring? Kommentera gärna.

Sidan är senast uppdaterad 2020-06-30

2 kommentarer

  1. Hade varit kul om detta kom till Sverige längre fram :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?