Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Google förändrade sin Google Shopping-tjänst i grunden i april genom att börja lista organiska sökresultat i den. USA var först ut och förändringen kommer att rullas ut till övriga världen under året.

Dessa nya sökträffar syntes dock bara i Google Shopping-tabben och inte i Googles ”vanliga” sökresultatet.

Under måndagen förändrades även detta. Under sommaren kommer Google att börja visa kostnadsfria organiska Google Shopping-sökresultat även i det vanliga sökresultatet.

Knowledge panel

De nya gratis Google Shopping-sökresultaten kommer inledningsvis att visas i knowledge panels för specifika produktsökningar, se exemplet nedan.

I dagsläget är de alternativ du ser på skärmen i dessa knowledge panels annonser från olika företag. Inom kort ska alla dessa bli organiska sökresultat istället, om vi får tro Google.

Enligt Google är detta den initiala förändringen. De tycks alltså antyda att fler ytor i det organiska sökresultatet så småningom öppnas upp på liknande sätt.

Oklart om det gäller i Sverige

Det är oklart om denna förändring även kommer bli verklighet i Sverige och Europa. Det framgår inte av nyheten Google gick ut med under gårdagen.

I Sverige har vi ännu inte fått ta del av den initiala Google Shopping-förändringen från april så kanske vill de vänta tills de har rullat ut den globalt innan de lovar något nytt på detta område.

Google vs Amazon

Genom att lyfta in kostnadsfria Google Shopping-annonser även i det vanliga sökresultatet skapar Google ännu mer incitament för e-handlare att ansluta sig. På det här sättet blir Google som helhet en bättre tjänst som på sikt också står bättre rustad för att ta upp kampen med Amazon på hemmaplan.

Vad tror du om denna förändring? Kommentera gärna.

2 kommentarer

  1. Hade varit kul om detta kom till Sverige längre fram :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.