Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Google förändrade sin Google Shopping-tjänst i grunden i april genom att börja lista organiska sökresultat i den. USA var först ut och förändringen kommer att rullas ut till övriga världen under året.

Dessa nya sökträffar syntes dock bara i Google Shopping-tabben och inte i Googles ”vanliga” sökresultatet.

Under måndagen förändrades även detta. Under sommaren kommer Google att börja visa kostnadsfria organiska Google Shopping-sökresultat även i det vanliga sökresultatet.

Knowledge panel

De nya gratis Google Shopping-sökresultaten kommer inledningsvis att visas i knowledge panels för specifika produktsökningar, se exemplet nedan.

I dagsläget är de alternativ du ser på skärmen i dessa knowledge panels annonser från olika företag. Inom kort ska alla dessa bli organiska sökresultat istället, om vi får tro Google.

Enligt Google är detta den initiala förändringen. De tycks alltså antyda att fler ytor i det organiska sökresultatet så småningom öppnas upp på liknande sätt.

Oklart om det gäller i Sverige

Det är oklart om denna förändring även kommer bli verklighet i Sverige och Europa. Det framgår inte av nyheten Google gick ut med under gårdagen.

I Sverige har vi ännu inte fått ta del av den initiala Google Shopping-förändringen från april så kanske vill de vänta tills de har rullat ut den globalt innan de lovar något nytt på detta område.

Google vs Amazon

Genom att lyfta in kostnadsfria Google Shopping-annonser även i det vanliga sökresultatet skapar Google ännu mer incitament för e-handlare att ansluta sig. På det här sättet blir Google som helhet en bättre tjänst som på sikt också står bättre rustad för att ta upp kampen med Amazon på hemmaplan.

Vad tror du om denna förändring? Kommentera gärna.

Sidan är senast uppdaterad 2020-06-30

2 kommentarer

  1. Hade varit kul om detta kom till Sverige längre fram :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?