Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping snart i Sverige

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Google öppnade upp för organiska sökträffar i Google Shopping i USA redan i april. Nu kommer samma förändring till resten av världen. Under mitten av oktober kan vi förvänta oss att se dessa sökresultat även i Sverige och resten av Europa, berättar Google.

Precis som de vanliga organiska sökresultaten behöver du som e-handlare inte betala något för att synas på organiska Google Shopping. Dina sökträffar kommer primärt att visas i Google Shopping-tabben och inte lika mycket i det vanliga sökresultatet (även om vi sett att Google har lyft in organiska Shopping-resultat även där).

Organiska och betalda Google Shopping-resultat

De organiska sökresultaten för Google Shopping genereras av din produktfeed i Google Merchant Center. För att kunna visa dina produkter i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera att vara med i Surfaces across Google i ditt Merchant Center.

Högkonverterande trafik för e-handlare

De utökade Shopping-resultaten ger e-handlare större exponeringsmöjligheter på Google. Även om de organiska shopping-sökträffarna primärt kommer att visas i Google Shopping-tabben och inte i det vanliga sökresultatet bör du komma ihåg att produktsökningar på Shopping tenderar att ha väldigt hög konverteringsgrad.

Så trots att det nog inte handlar om några större volymer till en början bör besökarna som kommer från Shopping vara väldigt långt gångna i köpresan – oavsett om de kommer via ett betalt eller organiskt shoppingresultat.

Av dessa anledningar kan det vara en god idé att se över din produktfeed och dina målsidor för att säkerställa att du på ett bra sätt fångar upp det sökbeteende som finns i ditt segment.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner