Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping snart i Sverige

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Google öppnade upp för organiska sökträffar i Google Shopping i USA redan i april. Nu kommer samma förändring till resten av världen. Under mitten av oktober kan vi förvänta oss att se dessa sökresultat även i Sverige och resten av Europa, berättar Google.

Precis som de vanliga organiska sökresultaten behöver du som e-handlare inte betala något för att synas på organiska Google Shopping. Dina sökträffar kommer primärt att visas i Google Shopping-tabben och inte lika mycket i det vanliga sökresultatet (även om vi sett att Google har lyft in organiska Shopping-resultat även där).

Organiska och betalda Google Shopping-resultat

De organiska sökresultaten för Google Shopping genereras av din produktfeed i Google Merchant Center. För att kunna visa dina produkter i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera att vara med i Surfaces across Google i ditt Merchant Center.

Högkonverterande trafik för e-handlare

De utökade Shopping-resultaten ger e-handlare större exponeringsmöjligheter på Google. Även om de organiska shopping-sökträffarna primärt kommer att visas i Google Shopping-tabben och inte i det vanliga sökresultatet bör du komma ihåg att produktsökningar på Shopping tenderar att ha väldigt hög konverteringsgrad.

Så trots att det nog inte handlar om några större volymer till en början bör besökarna som kommer från Shopping vara väldigt långt gångna i köpresan – oavsett om de kommer via ett betalt eller organiskt shoppingresultat.

Av dessa anledningar kan det vara en god idé att se över din produktfeed och dina målsidor för att säkerställa att du på ett bra sätt fångar upp det sökbeteende som finns i ditt segment.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2020-10-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?