Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping snart i Sverige

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Google öppnade upp för organiska sökträffar i Google Shopping i USA redan i april. Nu kommer samma förändring till resten av världen. Under mitten av oktober kan vi förvänta oss att se dessa sökresultat även i Sverige och resten av Europa, berättar Google.

Precis som de vanliga organiska sökresultaten behöver du som e-handlare inte betala något för att synas på organiska Google Shopping. Dina sökträffar kommer primärt att visas i Google Shopping-tabben och inte lika mycket i det vanliga sökresultatet (även om vi sett att Google har lyft in organiska Shopping-resultat även där).

Organiska och betalda Google Shopping-resultat

De organiska sökresultaten för Google Shopping genereras av din produktfeed i Google Merchant Center. För att kunna visa dina produkter i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera att vara med i Surfaces across Google i ditt Merchant Center.

Högkonverterande trafik för e-handlare

De utökade Shopping-resultaten ger e-handlare större exponeringsmöjligheter på Google. Även om de organiska shopping-sökträffarna primärt kommer att visas i Google Shopping-tabben och inte i det vanliga sökresultatet bör du komma ihåg att produktsökningar på Shopping tenderar att ha väldigt hög konverteringsgrad.

Så trots att det nog inte handlar om några större volymer till en början bör besökarna som kommer från Shopping vara väldigt långt gångna i köpresan – oavsett om de kommer via ett betalt eller organiskt shoppingresultat.

Av dessa anledningar kan det vara en god idé att se över din produktfeed och dina målsidor för att säkerställa att du på ett bra sätt fångar upp det sökbeteende som finns i ditt segment.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]