Sökmotorkonsult.se

Guldläge på nätet i ny upplaga

Guldläge på nätet 2021

Ännu en gång har den uppskattade SEO-boken Guldläget på nätet sålt slut. I dag släpper vi därför en fjärde uppdaterad upplaga av boken.

Bakgrunden till att Magnus Bråth och jag skrev Guldläge på nätet från första början är att vi upplevde att det inte fanns en bra bok som sökmotoroptimering på svenska.

Nu har vår SEO-bok sålt i över 7 000 exemplar vilket vittnar om att det finns ett stort intresse att lära sig sökmotoroptimering. Att Guldläge på nätet fortsätter att uppskattas och läsas av de som vill lära sig grunderna inom sökmotoroptimering är förstås väldigt glädjande.

När vi i början av året insåg att tredje upplagan av boken började ta slut var det ett enkelt beslut för oss att börja skriva på en ny uppdaterad version av boken.

Guldläge på nätet släpptes första gången i början av 2014, en andra upplaga kom i augusti 2015, den tredje upplagan släpptes i oktober 2017 och i dag släpps en fjärde uppdaterad upplaga av SEO-boken.

Vad är nytt i nya boken?

Du som läst tidigare upplagor av Guldläge på nätet kommer känna igen dig. För grunderna inom SEO är mer eller mindre samma i dag som för sju år sedan när Magnus och jag skrev första upplagan av boken.

Jämfört med tredje upplagan har vi gjort ungefär 200 olika ändringar. De flesta av dessa är små, knappt märkbara, förändringar. Men vi har självklart även lagt till helt nya delar om exempelvis Core web vitals, E-A-T, röstsök och organisk shopping. I några fall har vi ändrat våra rekommendationer, till exempel gällande brödtext och strukturerad data.

Köp boken!

Nya upplagan av SEO-boken Guldläge på nätet köper du enklast, bäst och billigast direkt av oss här. Boken kostar då 200 kr inklusive moms och frakt. För dig som inte gillar enkelt, bra och billigt går det naturligtvis lika bra att köpa boken hos Adlibris, Bokus, CDON och Amazon.

Köp Guldläge på nätet här >>

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?