Sökmotorkonsult.se

Hantera stora Google-uppdateringar

storm i samband med google-uppdatering

Efter en stor Google-uppdatering kan det kännas som att hela havet stormar om du jobbar med SEO. I denna artikel ger vi några tips kring hur du kan ta dig an en sådan uppdatering.

I förra veckan gick Google ut och berättade om Helpful content update som ska börja rullas ut på engelskspråkiga sökningar redan denna vecka. Planen är att uppdateringen även ska komma till svenska Google, men det är inte sagt när.

Utifrån vad Google hittills berättat om uppdatering, och kanske inte minst hur de berättat, är konsensus i SEO-branschen att vi sannolikt har en relativt stor Google-uppdatering framför oss.

Utifrån vår erfarenhet från tidigare stora Google-uppdateringar är här några tips kring hur du kan agera och tänka:

1. Sitt lugnt i båten

I helgen var det flera som skrev på Twitter att de börjat ta bort sidor på sin sajt inför Helpful content update. Det är möjligt att det är rätt beslut för dem, men mitt generella tips i denna typ av läge är att avvakta tills bilden har klarnat.

Det är svårt att på förhand veta hur en uppdatering kommer att landa och inte sällan så ser man slutresultatet först efter en ganska lång tid. Exempelvis är det vanligt att Google rullar tillbaka delar av en uppdateringar om de märker att den inte får helt önskad effekt. Så försök sitta lugnt i båten även om det blåser rejält i början.

2. Håll koll på ranking och trafik

För att kunna skapa sig en uppfattning om hur en Google-uppdatering påverkar en sajt är det viktigt att hålla kolla på sajtens ranking och trafik. För min egen del betyder detta att se över ranking på enskilda viktiga sökord, följa utveckling på Sistrix Visibility index samt följa den organiska trafiken i Google Search Console och Google Analytics.

3. Lär dig av SEO-kollegor

På Pineberry har vi lyxen av att kunna analysera data från hundratals olika sajter vilket möjliggör för oss att se trender och dra slutsatser i samband med stora Google-uppdateringar. För enskilda sajtägare är det betydligt svårare att göra detta utifrån enbart ens egen data.

Därför är det klokt att följa de undersökningar som SEO-kollegor runt om i världen delar med sig av kring uppdateringen. På så sätt kan du enklare förstå varför din sajt påverkats, oavsett om sajtens synlighet ökat eller minskat.

4. Analysera och åtgärda

Sista punkten i denna lista handlar om att summera det du lärt dig kring uppdateringen och planera in eventuella förändringar i ditt SEO-arbete utifrån dessa insikter. Har din sajt tappat mycket i samband med uppdateringen kan det krävas stora åtgärder för att öka synligheten på Google. Detta kan vara jobbigt, men ju tidigare du börjar med arbetet desto snabbare kan du se resultat.

Det är med spänd förväntan som jag ser fram emot att få veta om Helpful content update blir en stor Google-uppdatering som kastar om många sökresultat eller inte.

Hur brukar du göra när det kommer en stor Google-uppdatering? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-08-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?