Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

Varje dag görs mer än 55 miljoner googlingar i Sverige. En hel del av dem handlar om politiskt brännande frågor. Medan ett sökord som ”pensioner” haft en kontinuerligt hög sökvolym över tid googlades sökordet ”Nato” exempelvis” 246 000 gånger i mars i år – en ökning med 2605 procent i jämförelse med motsvarande månad förra året. Det gäller därför att både synas på politiska ständigt aktuella frågor och optimera för nya händelser och nyheter.

Att som parti finnas högt i sökresultaten ger naturligtvis ökade möjligheter att nå ut med sin politik. Men vilket av partierna är egentligen störst på Google?

Partiernas synlighet i sökresultatet

Verktyget Sistrix visar en domäns totala synlighet på Google, och används för att mäta och jämföra sajters synlighet över tid. Nedan ser vi partiernas hemsidor i en jämförelse. Sistrix visar alltså inte hur många som googlat på respektive parti (det tar vi i ett avsnitt längre ner), utan bara hur stor synlighet deras sajter har i sökresultatet. Genom att analysera en miljon sökord per land och dess position i sökresultatet får Sistrix fram ett index för varje sajt, och det är detta vi refererar till som synlighet. Tidsperioden är 21 mars 2016 till 30 maj 2022.

Här är de sex partier vars hemsidor har högst index i Sistrix: Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna.

Tittar vi historiskt hade Socialdemokraterna fram till maj 2017 en synlighet som de andra partierna inte kom i närheten av. Men de rasade rejält – och har sedan dess aldrig kommit upp i samma nivåer. Sverigedemokraterna har under stora delar av perioden legat etta eller tvåa i synlighet – fram till det senaste året, då konkurrensen hårdnat. Inför höstens val ligger alla partier nära varandra i synlighet, och mycket kan hända de närmsta månaderna.

Miljöpartiet är – något oväntat – det parti vars hemsida har störst synlighet i Googles sökresultat. Sedan mitten av 2018 har de legat högst i index, förutom under kortare perioder. Samtidigt som de just nu ligger under riksdagsspärren i Kantar Sifos senaste opinionsmätning är de alltså störst på internet. Hur går det ihop? Det skulle kunna bli en egen artikel, men en av anledningarna är att Miljöpartiet syns i sökresultatet på väldigt många ortsnamn i Sverige. Men att inget likhetstecken mellan synlighet på Google och popularitet för partiet kan sättas blir naturligtvis tydligt här.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet ligger strax under de andra partierna när det gäller synlighet i Sistrix:

Partiledare vs partiet när det gäller synlighet

Hur är då relationen mellan organisation och person? Flera partier har en partiledare som googlas på betydligt oftare än själva partiet, visar Google Trends. Här nedan är en graf från Google Trends där vi jämför Socialdemokraterna, Stefan Löfven och Magdalena Andersson. Grafen visar inte antal googlingar, utan är ett index. Tidsperioden är fem år tillbaka från den 16 maj.

Den höga blå stapeln där Socialdemokraterna googlats mest var vid valet 2018. Därefter har de två statsministrarna Stefan Löfven och Magdalena Andersson tagit vid. En peak syns för Stefan Löfven i mars 2020, vilket förmodligen berodde på hans ”Tal till nationen” om coronaviruset den 22 mars.

Stort personfokus ser vi även hos KD, där Ebba Busch googlas frekvent, särskilt på senare tid. Inte så konstigt kanske, eftersom hon såväl stått för kontroversiella uttalanden, blivit portad från Elle-galan och felöversatts i Sveriges Radio. Att en partiledare googlas mycket betyder ju inte automatiskt att det är positivt för partiet – grafer kan stiga uppåt såväl vid kriser som succéer.

Vilken partiledare googlas mest?

Här är relationen mellan de partiledare som ligger högst i index från 2017 till i dag:

Inför valet 2018 var Jimmie Åkesson den partiledare som googlades mest. Därefter har Stefan Löfven legat i täten, men har på senare tid avlösts av Magdalena Andersson.

Väljarnas viktigaste frågor

Att ha stor synlighet i sökresultatet är viktigt, men samtidigt måste ju synligheten finnas på relevanta sökord och frågor. Hur har partierna då optimerat sina sidor? Vad kommer först i sökresultatet vid en googling på ”gängkriminalitet” eller ”vårdköer”? Enligt en undersökning från Novus var de fem viktigaste frågorna för svenska folket i april följande:

  1. Sjukvården
  2. Lag och ordning
  3. Skola och utbildning
  4. Invandring/Integration
  5. Försvaret

Vi har i verktyget Ahrefs undersökt hur partierna syns på dessa sökord.

Sjukvård

Inget parti kvalar in på översta platserna på Google på sökorden ”sjukvård” eller ”sjukvården”. I stället ligger Vårdguiden, regeringen och Wikipedia i topp, vilket är starka sajter med hög auktoritet och många länkar – som också svarar på användarens sökintention. Socialdemokraterna återfinns i skrivande stund dock på plats 7 på ”sjukvården”. Inget parti finns heller på topp 10 på sökordet ”vårdköer”.

Lag och ordning

”Lag och ordning” har i sig endast 150 sök per månad, så vi har tittat på en del andra sökord. Moderaterna ligger till exempel på plats 1 på ”gängkriminalitet”, som har 1800 sökningar per månad i genomsnitt. Även Kristdemokraterna återfinns på topp 10.

Skola och utbildning

Det är svårt att undersöka denna kategori, eftersom sökintentionen på ”skola” (17 000 sökningar per månad) förmodligen handlar just om att vilja veta mer om skolor, vilken skola man ska välja och så vidare. Så tolkar Google det i dag. Men Miljöpartiet ligger på plats 13 på sökordet ”skola”. ”Skolpolitik” har cirka 100 sökningar per månad, vilket inte är så mycket, men Vänsterpartiet ligger på plats 2, efter Lärarförbundet.

Invandring/Integration

Integration har betydligt högre sökvolym än invandring. Liberalerna ligger just nu på plats 8, Moderaterna 10 på ”integration”, Centerpartiet och Socialdemokraterna på plats 13 och 14. Inget parti ligger heller på topp 10 på exempelvis ”rasism”. Vänsterpartiet återfinns dock på plats 3 på ”antirasism”.

Försvaret

Sökordet ”försvaret” har drygt 2000 sökningar i månaden, men endast Vänsterpartiet ligger på topp 10. Först ligger Försvarsmakten, vilket också kanske användaren ofta vill till. Inget parti ser ut att ha optimerat lyckat för ”Nato” – en rejält ökande googling de senaste månaderna.

Konkurrensen inför valet – större än någonsin?

Det går inte att sätta likhetstecken mellan hur stor synlighet partierna och partiledarna har på Google och hur populära de är i valet. Samtidigt har det stor betydelse vem som rankar högst i vissa frågor när det gäller att få ut sin politik. Och till syvende och sist är konkurrensen mellan partierna i topp hård just nu – kanske större än någonsin – och det gäller att satsa på sin SEO för att inte hamna sist.