Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Bert

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på mer än 5 år, enligt dem själva. Förändringen ska innebära att Google blir bättre på att förstå användarens sökintention och därmed kommer kunna leverera mer relevanta sökresultat. Här är det viktigaste du behöver veta om BERT. 

BERT, som står för Bidirectional Encoder Representations from Transformers, är Googles senaste genombrott inom språkteknologi. Enligt Google själva är det den största förändringen för sök på mer än fem år och ett av de största kliven framåt någonsin i sökmotorernas utveckling. Den nya tekniken ska medföra att Google bättre förstår hur ord i en mening hänger ihop och därmed också användarens sökintention.

Förändringen kommer påverka både det vanliga sökresultatet och featured snippets. BERT kommer märkas av för 10 % av de sökningar i USA som sker på engelska, vilket får ses som väldigt mycket. BERT ska även implementeras i algoritmen på andra marknader och för andra språk så småningom.

Längre söktermer påverkas mest

Google säger att de i och med förändringen i högre grad kommer förstå prepositioner, såsom ”till” och ”för”, bättre. Detta ska medföra att de förstår intentionen bakom en sökning bättre. BERT kommer av denna anledning att ha störst påverkan på längre söktermer och hjälpa Google att bättre förstå kontexten i en mening.

Många som googlar skriver ofta ut en hel fråga eller en mening. I dessa fall kan sökresultaten idag bli ganska tokiga och inte alltid relevanta för den sökintention användaren har. Med BERT ska alltså detta bli bättre.

Det ska bli spännande att se hur väl Google lyckas med detta – särskilt på andra språk än engelska. I Googles blogginlägg som presenterade nyheten ges några exempel på hur förändringen påverkar sökresultaten i praktiken.

Sökfråga: "Can You Get Medicine For Someone Pharmacy"

I det här exemplet vill användaren veta om det går att hämta ut medicin på apotek åt någon annan. Innan BERT förstod Google inte intentionen bakom sökningen. Med BERT förstår de användarens intention tydligare och kan presentera ett mer passande sökresultat. Du kan hitta fler exempel och läsa mer om BERT på Googles blogg.

Fortsätt fokusera på användarens sökintention

Utrullningen av BERT lär enligt min mening inte förändra hur du arbetar med SEO (givet att du jobbar på rätt sätt idag). Snarare kommer det bli ännu mer värdefullt framöver att sätta sig in i vilken intention dina användare har med sina sökningar och svara på dem med sidor på din sajt. Fortsätt därför fokusera på användarens sökintention och skapa bra innehåll.

2 kommentarer

  1. Dette viser bare hvor mye kortere de er kommet enn hva de vil ha oss til å tro. At de har brukt så mange år på å få til dette, sier mye om hva de ellers påstår rundt lenkebygging, spam og slikt.

    Det viser også helt klart at det er stor forskjell på hva Google sier, og hva de faktisk gjør, så man må teste seg frem til alt de påstår for å finne frem til sannheten.

  2. Hej Bjørn och tack för din kommentar!

    Jag håller med – man ska alltid ta det Google säger med en nypa salt och själv försöka bilda sig en uppfattning över hur saker ligger till. Oavsett, det ska bli spännande att följa utvecklingen inom detta!

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner