Sökmotorkonsult.se

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

I denna omröstning försöker vi ta reda på om SEO blivit enklare eller svårare i Sverige. Vad tycker du? Ge din röst nedan!

För en dryg vecka sedan ställde den internationella SEO-profilen Aleyda Solis en intressant fråga på Twitter där hon undrade om SEO har blivit enklare eller svårare. Inspirerad av detta ställer jag här samma fråga, fast riktad till mina svenska SEO-kollegor. Jag är nyfiken på hur vi ser på det i Sverige. Har SEO blivit enklare eller svårare jämfört med när du började med SEO? Rösta nedan!

Vissa saker har blivit enklare, andra svårare

När jag själv funderar kring om jag tycker SEO blivit enklare eller svårare finns det saker i båda vågskålarna.

Erfarenhet och verktyg

Den ökade erfarenheten gör jobbet med SEO enklare, och då tänker jag inte på min personliga erfarenhet utan för branschen som helhet. Den samlade kompetensen om SEO som finns i dag är mycket större än när jag tog mina första trevande SEO-steg.

En annan sak som gjort SEO-yrket enklare är alla bra SEO-verktyg som numera finns. Visst, det har funnits verktyg hela tiden men dagens SEO-verktyg är så mycket bättre och förenklar min vardag.

Konkurrens och komplexitet

En uppenbar sak som väger tungt i vågskålen för ”svårare” är att konkurrensen av naturliga skäl ökat. I takt med att fler företag fått upp ögonen för SEO, blir det en tuffare fajt i sökresultatet. Samtidigt googlar vi mer och mer hela tiden, så det finns större sökvolymer att fajtas om än innan.

I takt med att algoritmerna blivit mer avancerade har komplexiteten ökat. SEO är mer sammansatt än tidigare, det är fler delar som ska samspela för att nå toppen. Samtidigt tycker jag att just denna del inte ska överdrivas. Det är fortsatt så att det ofta går att komma ganska långt med klassisk grundläggande SEO.

Rösta!

Jag blir väldigt glad om du lägger du röst nedan. Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började med SEO? Eller är det ungefär lika enkelt/svårt? Tack på förhand!

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-03-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?