Sökmotorkonsult.se

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

I denna omröstning försöker vi ta reda på om SEO blivit enklare eller svårare i Sverige. Vad tycker du? Ge din röst nedan!

För en dryg vecka sedan ställde den internationella SEO-profilen Aleyda Solis en intressant fråga på Twitter där hon undrade om SEO har blivit enklare eller svårare. Inspirerad av detta ställer jag här samma fråga, fast riktad till mina svenska SEO-kollegor. Jag är nyfiken på hur vi ser på det i Sverige. Har SEO blivit enklare eller svårare jämfört med när du började med SEO? Rösta nedan!

Vissa saker har blivit enklare, andra svårare

När jag själv funderar kring om jag tycker SEO blivit enklare eller svårare finns det saker i båda vågskålarna.

Erfarenhet och verktyg

Den ökade erfarenheten gör jobbet med SEO enklare, och då tänker jag inte på min personliga erfarenhet utan för branschen som helhet. Den samlade kompetensen om SEO som finns i dag är mycket större än när jag tog mina första trevande SEO-steg.

En annan sak som gjort SEO-yrket enklare är alla bra SEO-verktyg som numera finns. Visst, det har funnits verktyg hela tiden men dagens SEO-verktyg är så mycket bättre och förenklar min vardag.

Konkurrens och komplexitet

En uppenbar sak som väger tungt i vågskålen för ”svårare” är att konkurrensen av naturliga skäl ökat. I takt med att fler företag fått upp ögonen för SEO, blir det en tuffare fajt i sökresultatet. Samtidigt googlar vi mer och mer hela tiden, så det finns större sökvolymer att fajtas om än innan.

I takt med att algoritmerna blivit mer avancerade har komplexiteten ökat. SEO är mer sammansatt än tidigare, det är fler delar som ska samspela för att nå toppen. Samtidigt tycker jag att just denna del inte ska överdrivas. Det är fortsatt så att det ofta går att komma ganska långt med klassisk grundläggande SEO.

Rösta!

Jag blir väldigt glad om du lägger du röst nedan. Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började med SEO? Eller är det ungefär lika enkelt/svårt? Tack på förhand!

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.