Sökmotorkonsult.se

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

I denna omröstning försöker vi ta reda på om SEO blivit enklare eller svårare i Sverige. Vad tycker du? Ge din röst nedan!

För en dryg vecka sedan ställde den internationella SEO-profilen Aleyda Solis en intressant fråga på Twitter där hon undrade om SEO har blivit enklare eller svårare. Inspirerad av detta ställer jag här samma fråga, fast riktad till mina svenska SEO-kollegor. Jag är nyfiken på hur vi ser på det i Sverige. Har SEO blivit enklare eller svårare jämfört med när du började med SEO? Rösta nedan!

Vissa saker har blivit enklare, andra svårare

När jag själv funderar kring om jag tycker SEO blivit enklare eller svårare finns det saker i båda vågskålarna.

Erfarenhet och verktyg

Den ökade erfarenheten gör jobbet med SEO enklare, och då tänker jag inte på min personliga erfarenhet utan för branschen som helhet. Den samlade kompetensen om SEO som finns i dag är mycket större än när jag tog mina första trevande SEO-steg.

En annan sak som gjort SEO-yrket enklare är alla bra SEO-verktyg som numera finns. Visst, det har funnits verktyg hela tiden men dagens SEO-verktyg är så mycket bättre och förenklar min vardag.

Konkurrens och komplexitet

En uppenbar sak som väger tungt i vågskålen för ”svårare” är att konkurrensen av naturliga skäl ökat. I takt med att fler företag fått upp ögonen för SEO, blir det en tuffare fajt i sökresultatet. Samtidigt googlar vi mer och mer hela tiden, så det finns större sökvolymer att fajtas om än innan.

I takt med att algoritmerna blivit mer avancerade har komplexiteten ökat. SEO är mer sammansatt än tidigare, det är fler delar som ska samspela för att nå toppen. Samtidigt tycker jag att just denna del inte ska överdrivas. Det är fortsatt så att det ofta går att komma ganska långt med klassisk grundläggande SEO.

Rösta!

Jag blir väldigt glad om du lägger du röst nedan. Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började med SEO? Eller är det ungefär lika enkelt/svårt? Tack på förhand!

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]