Sökmotorkonsult.se

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

I denna omröstning försöker vi ta reda på om SEO blivit enklare eller svårare i Sverige. Vad tycker du? Ge din röst nedan!

För en dryg vecka sedan ställde den internationella SEO-profilen Aleyda Solis en intressant fråga på Twitter där hon undrade om SEO har blivit enklare eller svårare. Inspirerad av detta ställer jag här samma fråga, fast riktad till mina svenska SEO-kollegor. Jag är nyfiken på hur vi ser på det i Sverige. Har SEO blivit enklare eller svårare jämfört med när du började med SEO? Rösta nedan!

Vissa saker har blivit enklare, andra svårare

När jag själv funderar kring om jag tycker SEO blivit enklare eller svårare finns det saker i båda vågskålarna.

Erfarenhet och verktyg

Den ökade erfarenheten gör jobbet med SEO enklare, och då tänker jag inte på min personliga erfarenhet utan för branschen som helhet. Den samlade kompetensen om SEO som finns i dag är mycket större än när jag tog mina första trevande SEO-steg.

En annan sak som gjort SEO-yrket enklare är alla bra SEO-verktyg som numera finns. Visst, det har funnits verktyg hela tiden men dagens SEO-verktyg är så mycket bättre och förenklar min vardag.

Konkurrens och komplexitet

En uppenbar sak som väger tungt i vågskålen för ”svårare” är att konkurrensen av naturliga skäl ökat. I takt med att fler företag fått upp ögonen för SEO, blir det en tuffare fajt i sökresultatet. Samtidigt googlar vi mer och mer hela tiden, så det finns större sökvolymer att fajtas om än innan.

I takt med att algoritmerna blivit mer avancerade har komplexiteten ökat. SEO är mer sammansatt än tidigare, det är fler delar som ska samspela för att nå toppen. Samtidigt tycker jag att just denna del inte ska överdrivas. Det är fortsatt så att det ofta går att komma ganska långt med klassisk grundläggande SEO.

Rösta!

Jag blir väldigt glad om du lägger du röst nedan. Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började med SEO? Eller är det ungefär lika enkelt/svårt? Tack på förhand!

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-03-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?