Sökmotorkonsult.se

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

I denna omröstning försöker vi ta reda på om SEO blivit enklare eller svårare i Sverige. Vad tycker du? Ge din röst nedan!

För en dryg vecka sedan ställde den internationella SEO-profilen Aleyda Solis en intressant fråga på Twitter där hon undrade om SEO har blivit enklare eller svårare. Inspirerad av detta ställer jag här samma fråga, fast riktad till mina svenska SEO-kollegor. Jag är nyfiken på hur vi ser på det i Sverige. Har SEO blivit enklare eller svårare jämfört med när du började med SEO? Rösta nedan!

Vissa saker har blivit enklare, andra svårare

När jag själv funderar kring om jag tycker SEO blivit enklare eller svårare finns det saker i båda vågskålarna.

Erfarenhet och verktyg

Den ökade erfarenheten gör jobbet med SEO enklare, och då tänker jag inte på min personliga erfarenhet utan för branschen som helhet. Den samlade kompetensen om SEO som finns i dag är mycket större än när jag tog mina första trevande SEO-steg.

En annan sak som gjort SEO-yrket enklare är alla bra SEO-verktyg som numera finns. Visst, det har funnits verktyg hela tiden men dagens SEO-verktyg är så mycket bättre och förenklar min vardag.

Konkurrens och komplexitet

En uppenbar sak som väger tungt i vågskålen för ”svårare” är att konkurrensen av naturliga skäl ökat. I takt med att fler företag fått upp ögonen för SEO, blir det en tuffare fajt i sökresultatet. Samtidigt googlar vi mer och mer hela tiden, så det finns större sökvolymer att fajtas om än innan.

I takt med att algoritmerna blivit mer avancerade har komplexiteten ökat. SEO är mer sammansatt än tidigare, det är fler delar som ska samspela för att nå toppen. Samtidigt tycker jag att just denna del inte ska överdrivas. Det är fortsatt så att det ofta går att komma ganska långt med klassisk grundläggande SEO.

Rösta!

Jag blir väldigt glad om du lägger du röst nedan. Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började med SEO? Eller är det ungefär lika enkelt/svårt? Tack på förhand!

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Se resultat

Loading ... Loading ...

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?