Sökmotorkonsult.se

Helgens uppdateringar – lite om situationen

Som du kanske är medveten om rullade Google strax innan helgen ut en rad uppdateringar. Både sådant som direkt påverkar hur du bör jobba med SEO och sådant som är mer obskyrt. Vi har kunnat mäta en hel del förändringar i sökresultaten och därför vill vi dela med oss av vad vi kommit fram till.

Tyvärr så är det alltid så att med så här kort betänketid är det svårt att säga något bestämt. Vi har sett ganska tydliga tecken däremot och det gör att vi törs dela med oss av informationen vi har. Ha i åtanke att vi kan vilja dra tillbaka uttalandet senare, det är än så länge bara kvalificerade gissningar.

Det som fångade blickar från oss i första hand är ett ganska ovanligt uttalande från Google:

Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable.

Google har alltså gått ut med att de tagit bort något från hur de mäter kvalitet på inlänkar. Nu skedde visserligen en uppdatering av Pandan men vi är ganska säkra på att vi kan se effekterna av den här förändringen och jag ska ge dig bakgrunden. Jag gjorde faktiskt en undersökning på SunsetSEO för att få fler aktörers input, få höra vilka som sett förändringar.

Lite exmpel på vad som hänt

En som sett förändringar är Niklas Aronsson, som jobbar inom hälsosegmentet, de hade faktiskt tappat en hel del positioner. Niklas input är faktiskt extra intressant i sammanhanget, de har stora mängder (tänkte passa på att tipsa om ahrefs.com här, kolla själv) länkar från svagare men ofta relevanta sidor. Konkurrenter till Niklas med starkare men färre och irrelevanta länkar klarade sig däremot.

Ett annat bra exempel är den enda som egentligen konkurrerar med Sökmotorkonsult.se om sökordet Sökmotoroptimering. Sökmotorkonsult tog under helgen förstaplatsen igen efter några månaders bortavaro men inte genom att själv stärkas i någon vidare utsträckning. Det handlar snarare om att konkurrenten med klart ”fulare” länkprofil föll några placeringar.

Ett ytterligare exempel är Online Casino Bluebook som länge gjort lysande resultat trots pandaliseringar. Siten är visserligen väldigt tunn och ska råka ut för pandan men bla en redirect och en stadig ström av halvdåliga länkar har gjort att de klarat sig. Nu föll de däremot ett antal placeringar på ett större antal viktiga sökord.

Så om vi får spekulera

Det är ganska tydligt att Många länkar inte betalar sig lika bra. Förmodligen har just mängd aldrig varit en specifik faktor i algoritmen men andra faktorer som boostats ordentligt av mängd kan ha påverkats. Vi vet att Google tagit bort snarare än lagt till (enligt deras uttalande). De har alltså inte lagt till någon kontroll för att hitta en större mängd ”fattiga” länkar, de har tagit bort något som gjorde att dessa länkar fungerade bra. Det viktigaste här är förstås hur det påverkar oss. Det är tydligt att det inte hade med relevans att göra, Niklas tappade trots sina relevantare länkar. Det har bara något med mängd att göra. Många länkar ger inte längre samma försprång, andra faktorer är viktigare.

Vad kan det vara för något som försvunnit? Nu blir det än mer gissningsarbete. Det finns en lång rad faktorer som får en ordentligt boost av många länkar, det skulle kunna vara vilken som helst av dem som försvunnit. T ex spridning på IP och C-klass, om Google slutar kolla det har man förstås inte längre samma fördel av att ha massor av olika inlänkar. En annan skulle kunna vara variation i ankartext, fler länkar kan förstås ge större variation. Det skulle i princip kunna vara allt som accelereras av väldigt stor spridning och det är mycket svårt att kunna få fram något entydigt utan ganska omfattande tester.

Slutsatser

Det ser onekligen ut som att mängd fått klart minskad betydelse, andra faktorer på länkar som Trust, PageRank etc, betyder då lite mer i förhållande, även om det egentligen inte påverkats av uppdateringen. Vi kan också gissa anledningen till att Google valt att genomföra den här förändringen, det är förstås för att komma till rätta med mycket av det automatiserade spammandet med verktyg som Xrumer, Scrapebox och den uppsjö av andra som finns.

Som en liten uppdatering

Det finns en hel del spekulationer om att title-attributet på länkar skulle vara det som numer inte räknas. Det är svårt att säga något om det, jag är själv inte övertygad om att det spelat roll (för den mottagande sidan) förut heller. Vi kan iaf testa iaf det ger effekt.

 

6 kommentarer

  1. Njae. Har inte sett någon nämnvärt negativ effekt på varesig scrapebox, linkwheel eller xrumer byggda sajter. Med tanke på vilka sajter som har påverkats tror jag att den stora förändringen ligger i domännamnet och hur det används i ankartexterna. Om du tittar på online casino bluebook så har de ett absurt antal inlänkar med ankartexten online casino i sig. Det är nog detta som de har gjort något åt. Liksom det värde man fick av ”domänlänkar” onlinecasinobluebook.com tidigare och vilket värde som tillmättes orden i ankartexten. Sen har du ju co-citation som om man litar på vad google säger rakt av, skulle vara det som de varit inne och pillat i. Men men…. time will tell… :)

  2. Har de haft några ordentliga positioner att tala om innan då? Hur har de rankat i förhållande till sidor med hälften så många men bättre länkar?

    När det gäller ensidiga ankartexter så har jag inte sett några tydliga tecken på att det skulle ge mer nackdel, det skulle ju dessutom innebära ett tillägg snarare än att något tagits bort.

  3. Kikar dagligen genom alla serpar jag huserar i, både privat och till kund, och har faktiskt inte sett några märkligheter alls – trots att glasögonen putsats en avsevärd smula sedan Inside search-posten.
    Spännande tider, nevertheless.

    Kommentar av Rex Regeborg

  4. Jag har inte sett särskilt många sökresultat påverkas, det handlar inte om några större andelar men de som påverkats har påverkats ganska mycket och det har varit ganska tuffa sökord.

  5. Magnus beskriver min situation bra, och jag sitter själv och pillar med mängder av sökresultat varje dag. Där jag sett störst skillnader är för de största sökorden. I mitt eget fall så kan vi säga att det handlar om 2 stycken impotens mediciner, så kan ni kanske lista ut vilka det handlar om….. ;)

    Jag har även sett skillnader på SEO relaterade termer, både i Sverige och internationellt. Över lag kan man säga att ju större sökord, ju mer har denna förändring påverkat.

    Min egen analys, innan jag läste Magnus post på SunsetSEO, var att antingen har det som påverkats något med lågkvalitets länkar att göra (vi har massor av sådanna) eller så är det något med ankartexten då vi har många likadana ankartexter från många år tillbaks som pekar på våra produkter med ”exakt ankartext”. Det är väl lite likadant inom SEO’n, man pushar rätt hårt med ankartexter osv.

    Minns att Petter nämnde att han droppat från plats 9 till 60+ lite tidigare i Februari för sin hemsida inom sökmotoroptimering, och där har han ju pushat extremt hårt med ankartexten också.

    Ska bli intressant att följa, se om vi tillsammans kan klura ut vad det är som har hänt. Mina long-tail positioner är i princip helt oförändrade, övriga produkter är också oförändrade, men de 2 produkter vi pushat hårdast genom åren har båda droppat kraftigt. Över natten gick vi från position 5 och 6 till 15 och 18.

    Kommentar av Niklas Aronsson

  6. Tycker själv att det finns väldigt lite skrivet om uppdateringen på nätet. Finns det tips på några informationskällor som kommit längre i själva kartläggningen och har fler idéer. Jag själv försökt lusläsa twitter och googla runt. Man känner sig lite blind för stunden.

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner