Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Google sökresultat

Med Googles egna sökkommandon kan du hitta sidor på nätet där ditt varumärke nämns – men inte länkas. Trots att personerna bakom dessa omnämnanden ofta har någon slags relation till ditt företag kan de ha glömt eller inte tänkt på att länka till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla flera av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Om du har ett känt varumärke är chansen stor att någon nämnt ditt företag på sin sajt men glömt att länka till dig. Det kan handla om exempelvis kunder som köpt något av dig och bloggat om det eller partners du samarbetar med. Eftersom de som skrivit om dig redan har någon slags relation till ditt varumärke är chansen god att du kan omvandla flera av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Första steget i denna process är att skapa en lista över sidor på nätet som nämner ditt varumärke – oavsett om de länkar eller inte. När vi skapat listan ska vi spindla vi av den med Screaming Frog för att enbart få fram de sidor som inte länkar till dig.

Så här gör du.

Omvänd sitesökning på Google

Du kan använda dig av Googles egna sökkommandon för att hitta andra sajter som nämner ditt varumärke. Med en omvänd sitesökning ber du Google lista innehåll från vilken domän som helst utom din egen. För att göra en omvänd sitesökning sätter du ett minustecken framför site: och anger därefter din domän.

Här är några exempel på sökkommandon du kan prova att googla. Byt ut dittföretag mot ert varumärke och se vad du hittar.

-site:dittföretag.se dittföretag
Denna sökning kommer returnera alla sidor som inte finns på din sajt som innehåller ditt företags namn någonstans på sidan. Bra om du vill kolla i vilka olika sammanhang ditt varumärke nämns.

-site:dittföretag.se intitle:dittföretag inurl:blogg
Kommer returnera alla sidor som inte är din sajt som innehåller ditt företags namn i title och blogg i URL. Denna sökning kan vara bra om du vill kolla hur vissa bloggare pratar om ditt varumärke och om de länkar. (Det kommer inte returnera alla bloggar som finns indexerade, enbart de som har blogg i URL:en).

-site:dittföretag.se ”köpte” AND ”dittföretag”
Alla sidor som inte är dittföretag.se men som innehåller orden ”köpte” och ”dittföretag” någonstans på sidan. Bra t.ex. om du vill leta efter kunder som bloggat att de köpt något från er.

-site:dittföretag.se inurl:partners OR inurl:showcase dittföretag
Alla sidor som inte är din dittföretag.se men som innehåller dittföretag någonstans på sidan och innehåller partners eller showcase i URL:en. Bra om man vill leta efter partners som nämner er på sin sajt men glömt att länka.

100 sökresultat per sida

Börja med att ställa in så att Google visar 100 sökresultat per sida istället för de vanliga 10 innan du gör dina sökningar.

Vi kommer att ladda ner listor över hur Googles SERP ser ut och då går det snabbare om vi kan ladda ner 100 sidor samtidigt istället för 10. Du gör detta på Google under Inställningar –> Sökinställningar –> Ange Resultat per sida till 100.

Sökresultat per sida

Extrahera sidorna

För att spara ner alla URL:er som visas i serpen använder vi gratispluginet SEO Quake. Bocka först ur alla parametrar som SEO Quake visar under Parameters för att snabba upp varje sidladdning.

Parametrar i SEO Quake

SEO Quake

 

När du gjort en sökning klickar du på Serp report och laddar ner listan med de URL:er som syns i sökresultatet just nu. Upprepa samma procedur för olika sökningar och lägg allt i en gemensam lista, t.ex. ett Exceldokument.

 

Sortera fram sidorna som inte länkar

Att gå igenom hela listan manuellt för att hitta vilka som inte länkar skulle ta alldeles för lång tid. Vi använder oss därför av funktionen Custom Extraction i Screaming Frog och skapar en regel som utgår från listan och filtrerar fram de URL:er som inte länkar till din domän.

Gå in på Configuration –> Custom –> Extraction –> Döp om Extractor 1 till Länk –> Välj XPath och lägg in följande:

//a[contains(@href, ‘dittföretag.se’)]/@href

Byt ut dittföretag.se till din domän. Ställ därefter in Mode till List, ladda upp din lista och starta körningen.

När körningen är över kommer du se vilka URL:er som länkar och inte länkar till din domän. Sortera fram de sidor som inte länkar till dig genom att gå till raden med rubrik Länk 1 i Screaming Frog. De sidor som inte länkar till din domän kommer att ha blanka fält. Gå igenom URL:erna och se vilka sidor du vill ha och tror du kan få riktiga länkar ifrån. Lycka till!

En kommentar

  1. bra artikel! faktiskt inte lekt med seoQuake sedan yahoo la ner sin domänanalys med bra kommandon som linkdomain: . lite förvirrande titel. Jag trodde det handlade om kortkommandon – search commands

    Kommentar av

    Tobias

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner