Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ibland rankar du på sökord som inte nämns i ditt innehåll på sidan. Genom att identifiera och lägga till dessa sökord på sidan kan du öka din ranking på sökorden. I denna artikel berättar vi hur du gör!

Om du frågar mig är sökordsanalys både bland det roligaste och svåraste inom SEO. Det är viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys, men samtidigt blir du aldrig helt klar. Det finns hela tiden nya sökord, eller nya varianter av sökord att hitta.

Att analysera och förbättra ens innehåll är ofta ett smart sätt att öka SEO-trafiken på. Det finns flera olika tricks och fix som du kan använda dig för att åstadkomma detta.

I förra veckan läste jag om ett tips signerat Richard Hanson. Hans artikel går ut på att använda verktyget SEO-Tools for Excel för att hitta sökord som du rankar på men inte nämner på din sida.

Jag lyckades inte få det att fungera helt enligt Richards anvisningar. Men med hjälp av Victor på SEO-Tools for Excel fick jag till slut till det. Här följer mina ”försvenskade” instruktioner till hur hittar sökord som du rankar på men inte nämner på sidan:

1. Du behöver betalversionen av SEO-Tools for Excel – kostar 99 USD per år, men du kan be om 14-dagars testversion. (OBS! verktyget fungerar bara på Windows)

2. Hämta sökordsdata från Google Search Console i verktyget – detta gör du genom att välja SEO > Google Search Console > Search Analytics

Välj GA 460

3. Logga in på ditt Google Search Console-konto via verktyget

Logga in GSC 460

4. Välj dina parametrar:

Site: välj sajten du vill ta data i från

Interval: välj vilket tidsspann du vill ha data från

Filter: här lägger din vilket URL du vill analysera med formeln page == https://www.exempel.se/om-oss/

Om du inte lägger in detta får du ut sökordsdata för hela sajten. Om det inte funkar, kolla att du gjort rätt med slutslash.

Fields: här fyller du i vilka datakolumner du ska få ut. Välj Query, Page, Clicks och Impressions

Klicka sedan på Insert

(Klicka på bilden nedan för större bild)

Välja parametrar GSC 460

5. Kolla om sökordet nämns i sidans innehåll

Här använder vi oss av den fiffiga funktionen RegexpFindOnUrl som finns i SEO-Tools for Excel. Den exakta formeln jag skrev in var: =LÄNGD(RegexpFindOnUrl(B2;A2))>0

När du kopierar ner den formeln för alla dina sökord får du fram antingen Sant = sökord nämns på sidan, eller Falskt = sökordet nämns inte på sidan. Svårare än så är det inte.

Just denna bit är själva styrkan i trickset. Många SEO-verktyg (exempelvis vårt eget) gör det möjligt att se om ett (1) sökord finns på en sida. Men det är oftast inte lika enkelt att kolla många sökord samtidigt.

(Klicka på bilden nedan för större bild)

FindOnUrl 460

6. Lägg till de sökord du inte nämner

När du har fått fram resultatet återstår endast att komplettera innehållet på din sida med sökorden som inte nämns. Förslagsvis fokuserar du på de mest intressanta sökorden, vilket sannolikt är de sökord som gett flest klick utan att du nämnt sökordet på sidan.

Några av sökorden du kommer få Falskt på är felstavningar. Dessa är såklart svåra att på ett naturligt sätt väva in i sidans innehåll, så dessa har i alla fall jag hoppat över.

Lycka till!

En kommentar

  1. Tack så mycket för denna matnyttiga guide. Har sökt med ljus och lykta för att hitta hur man kan optimera upp sökorden. Tack tack!

    Och keep it up!

    Kommentar av

    Petter Larsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner