Sökmotorkonsult.se

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ibland rankar du på sökord som inte nämns i ditt innehåll på sidan. Genom att identifiera och lägga till dessa sökord på sidan kan du öka din ranking på sökorden. I denna artikel berättar vi hur du gör!

Om du frågar mig är sökordsanalys både bland det roligaste och svåraste inom SEO. Det är viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys, men samtidigt blir du aldrig helt klar. Det finns hela tiden nya sökord, eller nya varianter av sökord att hitta.

Att analysera och förbättra ens innehåll är ofta ett smart sätt att öka SEO-trafiken på. Det finns flera olika tricks och fix som du kan använda dig för att åstadkomma detta.

I förra veckan läste jag om ett tips signerat Richard Hanson. Hans artikel går ut på att använda verktyget SEO-Tools for Excel för att hitta sökord som du rankar på men inte nämner på din sida.

Jag lyckades inte få det att fungera helt enligt Richards anvisningar. Men med hjälp av Victor på SEO-Tools for Excel fick jag till slut till det. Här följer mina ”försvenskade” instruktioner till hur hittar sökord som du rankar på men inte nämner på sidan:

1. Du behöver betalversionen av SEO-Tools for Excel – kostar 99 USD per år, men du kan be om 14-dagars testversion. (OBS! verktyget fungerar bara på Windows)

2. Hämta sökordsdata från Google Search Console i verktyget – detta gör du genom att välja SEO > Google Search Console > Search Analytics

Välj GA 460

3. Logga in på ditt Google Search Console-konto via verktyget

Logga in GSC 460

4. Välj dina parametrar:

Site: välj sajten du vill ta data i från

Interval: välj vilket tidsspann du vill ha data från

Filter: här lägger din vilket URL du vill analysera med formeln page == https://www.exempel.se/om-oss/

Om du inte lägger in detta får du ut sökordsdata för hela sajten. Om det inte funkar, kolla att du gjort rätt med slutslash.

Fields: här fyller du i vilka datakolumner du ska få ut. Välj Query, Page, Clicks och Impressions

Klicka sedan på Insert

(Klicka på bilden nedan för större bild)

Välja parametrar GSC 460

5. Kolla om sökordet nämns i sidans innehåll

Här använder vi oss av den fiffiga funktionen RegexpFindOnUrl som finns i SEO-Tools for Excel. Den exakta formeln jag skrev in var: =LÄNGD(RegexpFindOnUrl(B2;A2))>0

När du kopierar ner den formeln för alla dina sökord får du fram antingen Sant = sökord nämns på sidan, eller Falskt = sökordet nämns inte på sidan. Svårare än så är det inte.

Just denna bit är själva styrkan i trickset. Många SEO-verktyg (exempelvis vårt eget) gör det möjligt att se om ett (1) sökord finns på en sida. Men det är oftast inte lika enkelt att kolla många sökord samtidigt.

(Klicka på bilden nedan för större bild)

FindOnUrl 460

6. Lägg till de sökord du inte nämner

När du har fått fram resultatet återstår endast att komplettera innehållet på din sida med sökorden som inte nämns. Förslagsvis fokuserar du på de mest intressanta sökorden, vilket sannolikt är de sökord som gett flest klick utan att du nämnt sökordet på sidan.

Några av sökorden du kommer få Falskt på är felstavningar. Dessa är såklart svåra att på ett naturligt sätt väva in i sidans innehåll, så dessa har i alla fall jag hoppat över.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2019-07-05

En kommentar

  1. Tack så mycket för denna matnyttiga guide. Har sökt med ljus och lykta för att hitta hur man kan optimera upp sökorden. Tack tack!

    Och keep it up!

    Kommentar av Petter Larsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.