Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ibland rankar du på sökord som inte nämns i ditt innehåll på sidan. Genom att identifiera och lägga till dessa sökord på sidan kan du öka din ranking på sökorden. I denna artikel berättar vi hur du gör!

Om du frågar mig är sökordsanalys både bland det roligaste och svåraste inom SEO. Det är viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys, men samtidigt blir du aldrig helt klar. Det finns hela tiden nya sökord, eller nya varianter av sökord att hitta.

Att analysera och förbättra ens innehåll är ofta ett smart sätt att öka SEO-trafiken på. Det finns flera olika tricks och fix som du kan använda dig för att åstadkomma detta.

I förra veckan läste jag om ett tips signerat Richard Hanson. Hans artikel går ut på att använda verktyget SEO-Tools for Excel för att hitta sökord som du rankar på men inte nämner på din sida.

Jag lyckades inte få det att fungera helt enligt Richards anvisningar. Men med hjälp av Victor på SEO-Tools for Excel fick jag till slut till det. Här följer mina ”försvenskade” instruktioner till hur hittar sökord som du rankar på men inte nämner på sidan:

1. Du behöver betalversionen av SEO-Tools for Excel – kostar 99 USD per år, men du kan be om 14-dagars testversion. (OBS! verktyget fungerar bara på Windows)

2. Hämta sökordsdata från Google Search Console i verktyget – detta gör du genom att välja SEO > Google Search Console > Search Analytics

Välj GA 460

3. Logga in på ditt Google Search Console-konto via verktyget

Logga in GSC 460

4. Välj dina parametrar:

Site: välj sajten du vill ta data i från

Interval: välj vilket tidsspann du vill ha data från

Filter: här lägger din vilket URL du vill analysera med formeln page == https://www.exempel.se/om-oss/

Om du inte lägger in detta får du ut sökordsdata för hela sajten. Om det inte funkar, kolla att du gjort rätt med slutslash.

Fields: här fyller du i vilka datakolumner du ska få ut. Välj Query, Page, Clicks och Impressions

Klicka sedan på Insert

(Klicka på bilden nedan för större bild)

Välja parametrar GSC 460

5. Kolla om sökordet nämns i sidans innehåll

Här använder vi oss av den fiffiga funktionen RegexpFindOnUrl som finns i SEO-Tools for Excel. Den exakta formeln jag skrev in var: =LÄNGD(RegexpFindOnUrl(B2;A2))>0

När du kopierar ner den formeln för alla dina sökord får du fram antingen Sant = sökord nämns på sidan, eller Falskt = sökordet nämns inte på sidan. Svårare än så är det inte.

Just denna bit är själva styrkan i trickset. Många SEO-verktyg (exempelvis vårt eget) gör det möjligt att se om ett (1) sökord finns på en sida. Men det är oftast inte lika enkelt att kolla många sökord samtidigt.

(Klicka på bilden nedan för större bild)

FindOnUrl 460

6. Lägg till de sökord du inte nämner

När du har fått fram resultatet återstår endast att komplettera innehållet på din sida med sökorden som inte nämns. Förslagsvis fokuserar du på de mest intressanta sökorden, vilket sannolikt är de sökord som gett flest klick utan att du nämnt sökordet på sidan.

Några av sökorden du kommer få Falskt på är felstavningar. Dessa är såklart svåra att på ett naturligt sätt väva in i sidans innehåll, så dessa har i alla fall jag hoppat över.

Lycka till!

En kommentar

  1. Tack så mycket för denna matnyttiga guide. Har sökt med ljus och lykta för att hitta hur man kan optimera upp sökorden. Tack tack!

    Och keep it up!

    Kommentar av Petter Larsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner