Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hjälp jag har tappat alla positioner

En morgon när du öppnar upp datorn och kontrollerar hur dina sökresultatet står till så är de helt plötsligt borta. Kaffet hamnar i vrångstrupen och det blir panik på kontoret. Det första du ska göra är att ta det lugnt.

Det kan finnas massor av anledningar att en site försvinner från sökresultaten och ibland är det tillfälligt. Här får du dessutom en checklista så att du kan ta reda på vad som hänt.

1. Ta det lugnt

Sökmotoroptimering kräver tålamod, i massor. Ibland är det helt enkelt så att saker ramlar bort för en dag eller två. Börja inte göra något drastiskt förrän du vet att det inte är tillfälligt.

2. Kontrollera koden

Den allra vanligaste anledningen till att tappa positioner är faktiskt att Googles spindlar på ett eller annat sätt är blockerade. Kontrollera .htaccess, robots.txt och dina sidhuvud.

3. Känn efter

Kan du ha triggat något filter? Hur hård har du varit med ankartexter? Har du indexerat sidor på siten som egentligen inte borde vara indexerade? Har du byggt massor av länkar eller från skräpiga sidor? Om du gjort något av de här och gått igenom de tidigare punkterna så är det ganska sannolikt ett filter. Se till att få ordning på det som orsakat problemet så kommer du i så fall tillbaka.

4. Kontrollera för straff

Om du varit alldeles för aggressiv med ankartexter, länkar eller indexerat tusentals innehållsfattiga sidor (och en hel rad andra orsaker) så kan det vara ett straff. Vi har en egen checklista för straff som det är dags att kolla på då.

Det tar tid med sökmotoroptimering

Jag vill säga det en gång till för att det är så viktigt, det tar tid med sökmotoroptimering. Var inte för snabb, visst är det ok att kolla koden fort men börja inte rycka och dra i ankartexter eller on page. Visst är det tråkigt att du inte får trafik men det kommer inte att hjälpa att forcera.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner