Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hjälp jag har tappat alla positioner

En morgon när du öppnar upp datorn och kontrollerar hur dina sökresultatet står till så är de helt plötsligt borta. Kaffet hamnar i vrångstrupen och det blir panik på kontoret. Det första du ska göra är att ta det lugnt.

Det kan finnas massor av anledningar att en site försvinner från sökresultaten och ibland är det tillfälligt. Här får du dessutom en checklista så att du kan ta reda på vad som hänt.

1. Ta det lugnt

Sökmotoroptimering kräver tålamod, i massor. Ibland är det helt enkelt så att saker ramlar bort för en dag eller två. Börja inte göra något drastiskt förrän du vet att det inte är tillfälligt.

2. Kontrollera koden

Den allra vanligaste anledningen till att tappa positioner är faktiskt att Googles spindlar på ett eller annat sätt är blockerade. Kontrollera .htaccess, robots.txt och dina sidhuvud.

3. Känn efter

Kan du ha triggat något filter? Hur hård har du varit med ankartexter? Har du indexerat sidor på siten som egentligen inte borde vara indexerade? Har du byggt massor av länkar eller från skräpiga sidor? Om du gjort något av de här och gått igenom de tidigare punkterna så är det ganska sannolikt ett filter. Se till att få ordning på det som orsakat problemet så kommer du i så fall tillbaka.

4. Kontrollera för straff

Om du varit alldeles för aggressiv med ankartexter, länkar eller indexerat tusentals innehållsfattiga sidor (och en hel rad andra orsaker) så kan det vara ett straff. Vi har en egen checklista för straff som det är dags att kolla på då.

Det tar tid med sökmotoroptimering

Jag vill säga det en gång till för att det är så viktigt, det tar tid med sökmotoroptimering. Var inte för snabb, visst är det ok att kolla koden fort men börja inte rycka och dra i ankartexter eller on page. Visst är det tråkigt att du inte får trafik men det kommer inte att hjälpa att forcera.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner