Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hjälp jag har tappat alla positioner

En morgon när du öppnar upp datorn och kontrollerar hur dina sökresultatet står till så är de helt plötsligt borta. Kaffet hamnar i vrångstrupen och det blir panik på kontoret. Det första du ska göra är att ta det lugnt.

Det kan finnas massor av anledningar att en site försvinner från sökresultaten och ibland är det tillfälligt. Här får du dessutom en checklista så att du kan ta reda på vad som hänt.

1. Ta det lugnt

Sökmotoroptimering kräver tålamod, i massor. Ibland är det helt enkelt så att saker ramlar bort för en dag eller två. Börja inte göra något drastiskt förrän du vet att det inte är tillfälligt.

2. Kontrollera koden

Den allra vanligaste anledningen till att tappa positioner är faktiskt att Googles spindlar på ett eller annat sätt är blockerade. Kontrollera .htaccess, robots.txt och dina sidhuvud.

3. Känn efter

Kan du ha triggat något filter? Hur hård har du varit med ankartexter? Har du indexerat sidor på siten som egentligen inte borde vara indexerade? Har du byggt massor av länkar eller från skräpiga sidor? Om du gjort något av de här och gått igenom de tidigare punkterna så är det ganska sannolikt ett filter. Se till att få ordning på det som orsakat problemet så kommer du i så fall tillbaka.

4. Kontrollera för straff

Om du varit alldeles för aggressiv med ankartexter, länkar eller indexerat tusentals innehållsfattiga sidor (och en hel rad andra orsaker) så kan det vara ett straff. Vi har en egen checklista för straff som det är dags att kolla på då.

Det tar tid med sökmotoroptimering

Jag vill säga det en gång till för att det är så viktigt, det tar tid med sökmotoroptimering. Var inte för snabb, visst är det ok att kolla koden fort men börja inte rycka och dra i ankartexter eller on page. Visst är det tråkigt att du inte får trafik men det kommer inte att hjälpa att forcera.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner