Sökmotorkonsult.se

Hjälp jag har tappat alla positioner

En morgon när du öppnar upp datorn och kontrollerar hur dina sökresultatet står till så är de helt plötsligt borta. Kaffet hamnar i vrångstrupen och det blir panik på kontoret. Det första du ska göra är att ta det lugnt.

Det kan finnas massor av anledningar att en site försvinner från sökresultaten och ibland är det tillfälligt. Här får du dessutom en checklista så att du kan ta reda på vad som hänt.

1. Ta det lugnt

Sökmotoroptimering kräver tålamod, i massor. Ibland är det helt enkelt så att saker ramlar bort för en dag eller två. Börja inte göra något drastiskt förrän du vet att det inte är tillfälligt.

2. Kontrollera koden

Den allra vanligaste anledningen till att tappa positioner är faktiskt att Googles spindlar på ett eller annat sätt är blockerade. Kontrollera .htaccess, robots.txt och dina sidhuvud.

3. Känn efter

Kan du ha triggat något filter? Hur hård har du varit med ankartexter? Har du indexerat sidor på siten som egentligen inte borde vara indexerade? Har du byggt massor av länkar eller från skräpiga sidor? Om du gjort något av de här och gått igenom de tidigare punkterna så är det ganska sannolikt ett filter. Se till att få ordning på det som orsakat problemet så kommer du i så fall tillbaka.

4. Kontrollera för straff

Om du varit alldeles för aggressiv med ankartexter, länkar eller indexerat tusentals innehållsfattiga sidor (och en hel rad andra orsaker) så kan det vara ett straff. Vi har en egen checklista för straff som det är dags att kolla på då.

Det tar tid med sökmotoroptimering

Jag vill säga det en gång till för att det är så viktigt, det tar tid med sökmotoroptimering. Var inte för snabb, visst är det ok att kolla koden fort men börja inte rycka och dra i ankartexter eller on page. Visst är det tråkigt att du inte får trafik men det kommer inte att hjälpa att forcera.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner