Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hoppa inte över grundkunskaperna

lär dig SEO

Det är så lätt hänt inom SEO att man fastnar i någon sorts jakt efter det senaste. Nästan alla bloggar fungerar på det sättet av bloggandets inneboende egenskaper – även för den som vill vara utbildande så blir det för trist att skriva om H1 och titel-taggar hela tiden. Då är det lätt att det glider iväg och handlar om nyheter.

Det är självklart att det är vettigt att hålla sig ajour och det är klart att du vill hålla koll på vad de allra främsta inom sökmotoroptimering funderar på men det finns risker. Min bild är att det blir allt vanligare att kunskaperna inom finliret är ganska stora medan grundkunskaperna visar stora brister. Om du känner igen att du kanske spenderar mer tid med Google Plus eller Youtubeklipp än med att bygga länkar och skriva brödtext, då är det här till dig.

All Sökmotoroptimering behöver en grund

Det är väldigt lätt hänt att det blir de roliga delarna som man tar till sig. Om det står någon på en konferens någonstans och säger att Youtube-klipp är viktiga för sökmotoroptimering är det ju lätt att ta till sig. Klart det är roligare att tycka att det är SEO än att slita vecka ut och vecka in med länkbygge. Dessutom kan man ju förstås ha nytta av Youtube i sitt arbete med sökmotoroptimering men det kommer fungera dåligt om du inte först lagt grunden.

Google har under de senaste två åren utvecklats snabbt och det gör att grundkunskaperna du behöver för att kunna göra bra sökmotoroptimering behöver vara större. För 6-7 år sedan var det inte särskilt svårt (det är fortfarande inte så komplicerat med SEO men något mer) och då räckte det kanske att man kunde blogga eller att man kände någon som hade en massa länkkataloger. Det räcker ingenstans idag. Det räcker inte att du kan skriva copy eller att du kan räkna ut vad en sida får för PageRank (kan du det?) utan du behöver förståelse för en hel massa mer. Och bara för att vara tydlig, nej, jag pratar inte om Twitter, Facebook, Google Plus eller något av den sorten. Jag pratar om förståelse för länkar och innehåll.

Vad upplever jag saknas

Om vi ska bli lite handfasta då. Jag har sagt att jag upplever brister i grunden i många fall, vad är det då för brister? Det allra första är förståelse för länkar, jag pratar med massor med folk som är i branschen eller som vill in som behöver vidare kunskaper när det gäller länkar. Det handlar om att förstå hur länkar fungerar, varför de fungerar som de gör och allt sådant.

Det andra området där jag upplever stora brister är i en sites uppbyggnad, hur får du ut det mesta av din navigering, vilka sidor ska indexeras och varför ska de det? Ett enkelt och tydligt exempel är just de många siter som indexerar sökresultat, det skulle inte hända om man inte är riktigt aggressiv och är beredd att ta ordentliga straff från Google för kortsiktiga resultat, vilket man förstås får göra.

Det tredje fundamentet där jag upplever brister är i texthantering. Jag har till och med stött på människor på svenska SEO-företag som säger att om sökordet är Moppe får man inte skriva Moped i texten.

Uppmaning

Till sist vill jag ge en uppmaning till dig som precis börjat inom branschen eller som vill börja. Om du vill bli bra på det du gör se till att lära dig grunderna först. Lär dig skriva en perfekt brödtext, testa det om och om igen till dess att du vet exakt vilken rubrik som ger dig bäst resultat. Strunta i att integrera sociala medier och strunta i att prata närvaro och synlighet till dess du kan hantverket, det är bara så du kommer att komma framåt.

 

12 kommentarer

  1. En bra uppmaning Magnus, då och då behövs det en uppmaning att gå ”back to basics” och förvånande ofta så är det också där man märker att man kan ta sig ur fastrostade positioner.

    Om man kämpar stenhårt med finlir (för att man tycker sig ha byggt tillräckligt mycket och bra innehåll och har länkar som borde räcka längre) men ändå inte kan ta sig framåt är det ofta en bra idé att bygga ännu mer bra innehåll och länkar, snarare än att se till att få fart på en facebooksida som ska skapa brand.

    Kommentar av

    Jonas

  2. Visst är det så och om det då dessutom saknas kunskaper om the basics så kan det bli väldigt komplicerat.

  3. ”om sökordet är Moppe får man inte skriva Moped i texten.”

    Detta fick mig att le ;-) Absolut det vanligaste problemet. Folk som precis börjat lära sig SEO skriver texter som ser helt sjuka ut ibland, enbart för att trycka hårt på sökorden.

    Hade en bekant som visade mig sin ”nya seo-text”, 9 benämningar på ett long tail sökord utspritt på 6 meningar, och ingenstans i texten fanns alla viktiga stödjande sökord. Det gjorde nästan ont i ögonen att läsa….

  4. Defintionen av en seotext är den texten som får länkar!

    Kommentar av Christian

  5. Ett bra inlägg.

    Kommentar av Agneta

  6. Jag köpte länkar på 50lappen.se och det gav resultat.
    Vad tror ni om det? Jag vet att det kan vara farligt med

    Kommentar av

    Klas

  7. Jag har inte koll på den aktuella tjänsten, om adressen indikerar priset skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag gjorde en sån investering. Billigt är inte alltid bra.

  8. Jag själv valde att strunta i alla sociala medier när jag startade med mina webbprojekt. Det ångrar jag inte ett dugg idag då jag hade lättare att lära mig genom att t.ex läsa på andra bloggar och utbilda mig på annat håll. Sociala medier är bra, men en nybörjare har ingen större nytta av det anser jag.

    Kommentar av Rasmus

  9. Bra inlägg. Särskilt aktuellt när det kommer in många som egentligen inte har någon historia kring att jobba med webbsidor utan ska börja med SEO efter korta yrkesutbildningar.

  10. […] rad skäl. Ett är att Google faktiskt aktivt försvårar mätningar av resultat. Du kan faktiskt inte direkt bedöma om något varit bra eller dåligt för Google kan visa dig alla möjliga typer av resultat, […]

  11. Dock är det svårt för en nybörjare att veta vad som fungerar och inte, man har ju oftast inte samma möjlighet att göra tester i större skala och det gör ju att resultaten man får av sitt arbete kanske inte speglar hur det verkligen fungerar.

    Man får helt enkelt lita på andras tester både när det gäller länkbygge så väl som att skriva bra texter. Fram tills man fått egna erfarenheter.

  12. […] de alltid kategoriserar sina artiklar efter kunskapsnivå, t.ex genom artiklar som då och då går ”back to basics” eller påminner om vad som de menar är grunderna i enkel SEO. Filed Under: Uncategorized […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner