Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

HTML5 och Sökmotoroptimering

Som du säkert vet så håller stöd för HTML5 på att rullas ut på allt fler plattformar. HTML5 innehåller en hel del spännande nyheter t ex för video men den stora frågan är hur kommer det påverka sökmotoroptimering?

Det finns en massa skillnader mot tidigare, sånt som traditionellt sett påverkat SEO väldigt mycket ser annorlunda ut i HTML5. Det är till exempel meningen att du ska använda H1 på ett helt annat sätt än tidigare med möjlighet till en H1 per element. Hur kommer Google reagera på flera H1:or på en sida om det är en HTML5-sida?

Vi vet idag inte säkert men eftersom det är en av de allra vanligaste frågorna vi får så skulle jag vilja ge mig ut och spekulera lite. Det finns nämligen ganska mycket som talar för att du kan sitta rätt lugnt i båten. Om vi fortsätter med H1 som exempel så har det gjorts en förskjutning under de senaste två åren. Google har gått från att mäta strikt vad som finns inom taggen till att snarare titta på vad som ser ut att vara huvudrubrik på sidan.

Det har i våra tester t ex visat sig fungera ganska bra med en stor H2 i toppen på en artikel istället för en H1. Vi vet att Google håller koll på hur din site ser ut och eftersom de gör det så vet vi att de med all sannolikhet kan skilja ut vad som är den riktiga huvudrubriken, oavsett om den är H1 eller något annat. Missförstå mig inte, det är fortfarande bäst med H1 som huvudrubrik men annat funkar också.

Om vi återgår till spekulerandet, det här betyder att Google går från att läsa Markup i allt större utsträckning till att faktiskt tolka sidan och då ska det rimligtvis inte spela någon större roll om det är fem H1 på en HTML5-sida eller om det är fetmarkerade rubriker i en äldre variant.

SEO-möjligheter med HTML5

HTML5 kommer däremot med lite möjligheter, jag vet inte idag var Google står men det är rimligt att anta att de väljer att tolka den tydligare definitionen i HTML5 på sätt som gynnar dem. T ex är det meningen att du ska märka upp vad som är själva innehållet på sidan (content) och då är det ju rimligt att anta att Google kommer fokusera mer på det som finns i den delen.

Det finns också stöd för en hel massa roligt som förut krävt jquery, flash eller liknande. T ex på film som vi nämnt tidigare så borde det innebära att det är lättare för Google att indexera dynamiskt/levande innehåll.

Sammanfattning HTML5 och Sökmotoroptimering

Det finns absolut inga orsaker till oro när det gäller HTML5 och sökmotoroptimering, du kommer med största sannolikhet inte förlora något på att det rullas ut i allt större utsträckning. Däremot finns det lite möjligheter och jag skulle rekommendera att du börjar titta på HTML5, kanske kan din SEO få ett rejält lyft när Google hanterar det fullt ut.

3 kommentarer

  1. Det här är verkligen intressant!
    Jag har precis lanserat en ny site där temat är kodat i HTML5. Det första jag reagerade på var just det att det fanns fler H1 per sida. Jag kontaktade WooThemes som skapat temat och framförde mina synpunkter på detta och de resonerar precis som du när det gäller HTML5 och sökmotoroptimering.

    Vet du var jag kan hitta fler tips/möjligheter på hur jag skulle kunna utnyttja HTML5 i ett sökmotoroptimeringsperspektiv?

  2. Jag har tyvärr inte sett något annat skrivet som verkade vettigt.

  3. Ok, då får jag hålla ögonen öppna och kanske testa lite själv.
    Känns ändå bra att två trovärdiga källor resonerar på samma sätt. :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner