Sökmotorkonsult.se

HTML5 och Sökmotoroptimering

Som du säkert vet så håller stöd för HTML5 på att rullas ut på allt fler plattformar. HTML5 innehåller en hel del spännande nyheter t ex för video men den stora frågan är hur kommer det påverka sökmotoroptimering?

Det finns en massa skillnader mot tidigare, sånt som traditionellt sett påverkat SEO väldigt mycket ser annorlunda ut i HTML5. Det är till exempel meningen att du ska använda H1 på ett helt annat sätt än tidigare med möjlighet till en H1 per element. Hur kommer Google reagera på flera H1:or på en sida om det är en HTML5-sida?

Vi vet idag inte säkert men eftersom det är en av de allra vanligaste frågorna vi får så skulle jag vilja ge mig ut och spekulera lite. Det finns nämligen ganska mycket som talar för att du kan sitta rätt lugnt i båten. Om vi fortsätter med H1 som exempel så har det gjorts en förskjutning under de senaste två åren. Google har gått från att mäta strikt vad som finns inom taggen till att snarare titta på vad som ser ut att vara huvudrubrik på sidan.

Det har i våra tester t ex visat sig fungera ganska bra med en stor H2 i toppen på en artikel istället för en H1. Vi vet att Google håller koll på hur din site ser ut och eftersom de gör det så vet vi att de med all sannolikhet kan skilja ut vad som är den riktiga huvudrubriken, oavsett om den är H1 eller något annat. Missförstå mig inte, det är fortfarande bäst med H1 som huvudrubrik men annat funkar också.

Om vi återgår till spekulerandet, det här betyder att Google går från att läsa Markup i allt större utsträckning till att faktiskt tolka sidan och då ska det rimligtvis inte spela någon större roll om det är fem H1 på en HTML5-sida eller om det är fetmarkerade rubriker i en äldre variant.

SEO-möjligheter med HTML5

HTML5 kommer däremot med lite möjligheter, jag vet inte idag var Google står men det är rimligt att anta att de väljer att tolka den tydligare definitionen i HTML5 på sätt som gynnar dem. T ex är det meningen att du ska märka upp vad som är själva innehållet på sidan (content) och då är det ju rimligt att anta att Google kommer fokusera mer på det som finns i den delen.

Det finns också stöd för en hel massa roligt som förut krävt jquery, flash eller liknande. T ex på film som vi nämnt tidigare så borde det innebära att det är lättare för Google att indexera dynamiskt/levande innehåll.

Sammanfattning HTML5 och Sökmotoroptimering

Det finns absolut inga orsaker till oro när det gäller HTML5 och sökmotoroptimering, du kommer med största sannolikhet inte förlora något på att det rullas ut i allt större utsträckning. Däremot finns det lite möjligheter och jag skulle rekommendera att du börjar titta på HTML5, kanske kan din SEO få ett rejält lyft när Google hanterar det fullt ut.

Sidan är senast uppdaterad 2023-02-15

3 kommentarer

  1. Det här är verkligen intressant!
    Jag har precis lanserat en ny site där temat är kodat i HTML5. Det första jag reagerade på var just det att det fanns fler H1 per sida. Jag kontaktade WooThemes som skapat temat och framförde mina synpunkter på detta och de resonerar precis som du när det gäller HTML5 och sökmotoroptimering.

    Vet du var jag kan hitta fler tips/möjligheter på hur jag skulle kunna utnyttja HTML5 i ett sökmotoroptimeringsperspektiv?

  2. Jag har tyvärr inte sett något annat skrivet som verkade vettigt.

  3. Ok, då får jag hålla ögonen öppna och kanske testa lite själv.
    Känns ändå bra att två trovärdiga källor resonerar på samma sätt. :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.