Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

https och SEO


Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt enda skäl är SEO är vår rekommendation att inte byta.

Google skickade i början av augusti ut en nyhet om att de kommer börja använda krypterade webbsidor (HTTPS) som en rankingsignal i deras algoritm. Enligt Google är det en väldigt svag signal och kommer i dagsläget påverka mindre än 1 % av alla sökningar.

HTTPS står för Hyper Text Transfer Protocol Secure där det sista S:et innebär att sidan är krypterad till skillnad från sidor som börjar med HTTP som inte är krypterade.

Vill göra internet säkrare

Google har under en tid använt sig av parollen ”HTTPS Everywhere” och den officiella förklaring i ovan nyhet är att de vill göra internet säkrare och helst ser att alla sidor på nätet är krypterade.

Kritiska röster hävdar att detta bara är Googles sura tack till NSA (National Security Agency) för avlyssningsskandalen kring Prism. Genom att driva frågan om att alla webbsidor ska krypteras gör de det betydligt svårare för NSA att spionera på webbsidor.

Byt inte av SEO-skäl

Oavsett vilken som är den riktiga förklaringen till att Google vill att du ska kryptera din webbsidor är vår ståndpunkt idag att du inte ska byta till HTTPS om ditt enda skäl är att försöka förbättra din ranking och synlighet på Google.

Det innebär ett visst jobb och risk med att byta och de (eventuella) minimala SEO-fördelarna uppväger långt ifrån detta. För de allra flesta sajter finns det en uppsjö av andra förändringar som kommer ge bättre effekt på din ranking på Google än att ändra till HTTPS.

Även om Google själva säger att HTTPS kan komma att bli en viktigare signal i framtiden har jag svårt att se detta. Anledningen till detta är att krypterade sidor berättar väldigt lite om kvaliteten på en webbsida. Googles affärsidé är att visa så relevanta och kvalitativa sökresultatet som möjligt och HTTPS är sannolikt inte en väg som kommer förbättra sökresultaten för Google.

En färsk undersökning från Searchmetrics understryker att du inte ska byta till HTTPS av SEO-skäl då undersökningen inte kunde påvisa någon korrelation mellan bättre ranking och krypterade sidor.

Om du byter till HTTPS

Det är självklart inte något fel med HTTPS rent allmänt. Hanterar du känslig kundinformation på din sajt krypterar du säkert redan dina sidor.

301redirect_logoOm du väljer att byta så tänk på att peka om dina sidor på rätt sätt. Annars finns det en risk att du förvirrar Google med sämre ranking som följd. Du behöver peka om alla gamla sidor/URL:er (utan https) till respektive ny sida/URL (med https) med en 301 redirect. Du kan se ett exempel här.

Vi testar såklart

Även om vi inte tror att detta kommer förbättra vår ranking så gillar vi att testa saker. Vi har därför bytt till HTTPS på vår sajt Stockholmshotell.com. På grund av risken som följer med att peka om URL:er har vi valt att inte testa med Sökmotorkonsult.se eller Pineberry.com.

Huvudsökordet för denna sajt är ”hotell stockholm” och ingen av sajterna som rankar bättre använder HTTPS vilket vi tycker gör testet lite extra intressant. Att endast testa med en sajt kommer förstås inte ge oss något vidare beslutsunderlag men skulle vi se tecken på att krypterade sidor trots allt spelar en betydande roll kommer vi såklart utöka testet med fler sajter.

När vi bytte för en dryg vecka sedan låg vi på en 7:e plats på ”hotell stockholm” och där ligger vi fortfarande kvar.

Stockholmshotell

 

2 kommentarer

  1. Hejsan Mickael,
    Jag är så trött på Google och Matt Cutts olika uttalanden och ändringar som oftast visar sig vara just nonsens och väldigt lite påverkan i seo och ranking sypunkt, och jag tror det är ett av dessa.

    Kommentar av

    Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.