Sökmotorkonsult.se

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

https och SEO


Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt enda skäl är SEO är vår rekommendation att inte byta.

Google skickade i början av augusti ut en nyhet om att de kommer börja använda krypterade webbsidor (HTTPS) som en rankingsignal i deras algoritm. Enligt Google är det en väldigt svag signal och kommer i dagsläget påverka mindre än 1 % av alla sökningar.

HTTPS står för Hyper Text Transfer Protocol Secure där det sista S:et innebär att sidan är krypterad till skillnad från sidor som börjar med HTTP som inte är krypterade.

Vill göra internet säkrare

Google har under en tid använt sig av parollen ”HTTPS Everywhere” och den officiella förklaring i ovan nyhet är att de vill göra internet säkrare och helst ser att alla sidor på nätet är krypterade.

Kritiska röster hävdar att detta bara är Googles sura tack till NSA (National Security Agency) för avlyssningsskandalen kring Prism. Genom att driva frågan om att alla webbsidor ska krypteras gör de det betydligt svårare för NSA att spionera på webbsidor.

Byt inte av SEO-skäl

Oavsett vilken som är den riktiga förklaringen till att Google vill att du ska kryptera din webbsidor är vår ståndpunkt idag att du inte ska byta till HTTPS om ditt enda skäl är att försöka förbättra din ranking och synlighet på Google.

Det innebär ett visst jobb och risk med att byta och de (eventuella) minimala SEO-fördelarna uppväger långt ifrån detta. För de allra flesta sajter finns det en uppsjö av andra förändringar som kommer ge bättre effekt på din ranking på Google än att ändra till HTTPS.

Även om Google själva säger att HTTPS kan komma att bli en viktigare signal i framtiden har jag svårt att se detta. Anledningen till detta är att krypterade sidor berättar väldigt lite om kvaliteten på en webbsida. Googles affärsidé är att visa så relevanta och kvalitativa sökresultatet som möjligt och HTTPS är sannolikt inte en väg som kommer förbättra sökresultaten för Google.

En färsk undersökning från Searchmetrics understryker att du inte ska byta till HTTPS av SEO-skäl då undersökningen inte kunde påvisa någon korrelation mellan bättre ranking och krypterade sidor.

Om du byter till HTTPS

Det är självklart inte något fel med HTTPS rent allmänt. Hanterar du känslig kundinformation på din sajt krypterar du säkert redan dina sidor.

301redirect_logoOm du väljer att byta så tänk på att peka om dina sidor på rätt sätt. Annars finns det en risk att du förvirrar Google med sämre ranking som följd. Du behöver peka om alla gamla sidor/URL:er (utan https) till respektive ny sida/URL (med https) med en 301 redirect. Du kan se ett exempel här.

Vi testar såklart

Även om vi inte tror att detta kommer förbättra vår ranking så gillar vi att testa saker. Vi har därför bytt till HTTPS på vår sajt Stockholmshotell.com. På grund av risken som följer med att peka om URL:er har vi valt att inte testa med Sökmotorkonsult.se eller Pineberry.com.

Huvudsökordet för denna sajt är ”hotell stockholm” och ingen av sajterna som rankar bättre använder HTTPS vilket vi tycker gör testet lite extra intressant. Att endast testa med en sajt kommer förstås inte ge oss något vidare beslutsunderlag men skulle vi se tecken på att krypterade sidor trots allt spelar en betydande roll kommer vi såklart utöka testet med fler sajter.

När vi bytte för en dryg vecka sedan låg vi på en 7:e plats på ”hotell stockholm” och där ligger vi fortfarande kvar.

Stockholmshotell

 

2 kommentarer

  1. Hejsan Mickael,
    Jag är så trött på Google och Matt Cutts olika uttalanden och ändringar som oftast visar sig vara just nonsens och väldigt lite påverkan i seo och ranking sypunkt, och jag tror det är ett av dessa.

    Kommentar av Lennart Heleander

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.