Sökmotorkonsult.se

Hur får man organiska länkar?

Fick under veckan frågan hur man gör för att få organiska länkar och insåg att det behöver redas ut. Det svar jag gav då var att lösningen är att investera väldigt mycket pengar. 

Sanningen är förstås lite mer komplex men det är grundbulten. Det finns nämligen bara två sätt att få länkar helt naturligt numer och det är de följande: Antingen har du en produkt eller site som är så häpnadsväckande att du inte behöver ställa dig frågan eller så måste du vara ett starkt varumärke. Det finns inga andra sätt för att spontant få länkar i någon vidare skala.

Nu reagerar du och tänker, jag är ju jättebra på att göra länkbeten, jag kan kontakta bloggare och be dem länka eller jag kan göra en tävling där man ska länka för att vara med. Det är klart du kan men organiskt är det inte. Oavsett vad du gör så är det där någon form av länkbygge och därmed inte organiskt. Den enda länken som är 100% naturlig är den då en webmaster eller bloggare hittat din tjänst och tyckt den varit så bra att de vill tipsa om den på sin site. Allt annat är onaturligt.

Onaturligt är förstås inte dåligt

Av någon anledning använder vi ofta onaturligt istället för dåligt i språket, vi kan tycka att det är onaturligt att äta kött, att gifta sig med någon av samma kön eller i princip vad som helst. Jag tycker inte onaturligt alls klingar som något dåligt, naturligt är i mina ögon att sitta i en grotta och banka med stenar (antar att det var vad människor gjorde på fritiden på stenåldern).

Bara för att länkar inte uppstår organiskt så betyder det naturligtvis inte att de är dåliga. Det skulle ju vara samma som att hävda att all PR är dålig PR och att bara artiklar som skrivs om dig för att en journalist letat upp dig och frågat om ni av en händelse skulle sett en omsättningsökning på 200%. Arbeta med länkar, på ett smart sätt men gå inte runt och tro att de är organiska.

Sidan är senast uppdaterad 2013-01-24

13 kommentarer

  1. Tycker det du skriver blir lite motsägelsefullt: Ditt svar i inledningen på ”Hur får jag organiska länkar” är ”[…] att lösningen är att investera väldigt mycket pengar”.

    Sen….
    ”Nu reagerar du och tänker, jag är ju jättebra på att göra länkbeten, jag kan kontakta bloggare och be dem länka eller jag kan göra en tävling där man ska länka för att vara med. Det är klart du kan men organiskt är det inte.”…vilket kommer kräva ekonomiska resurser. vilket i sin tur då inte är organiska, vilket i sin tur betyder att svaret ”[…] att lösningen är att investera väldigt mycket pengar” inte stämmer?!

    Jag som är insatt förstår vad du menar, men för en icke upplyst kan det låta märkligt :)

    /K

    Kommentar av Karl

  2. Precis. Organiska länkar får man inte. Man förtjänar dem genom hårt arbete.

  3. Jag menade inte att tävlingar eller länkbeten är så fantastiskt dyra, menade snarare att t ex en massiv insats i TV kan ge effekter på länkar också. Dyrt.

  4. Dessa länkar är ständigt ett hett debattämne. Jag försöker minnas tillbaka hur det var för mig runt millennieskiftet när väldigt få hade fokus på SEO. Vad jag vet så blev länkar stora inom SEO i Sverige först 2003-2004, när Google blev stora.

    Hur som helst. Även innan SEO anser jag att det fanns få naturliga länkar. Mycket var uppgjort och man länkade helst inte till webmasters som inte länkade tillbaka. Då var det inte för att man tappade länkjuice, utan för att man förlorade en ”länkplats” som kunde ges till någon som länkade tillbaka. Dessutom var det en utväg besökarna kunde fly från sajten genom.

    Det jag menar är att den som länkar väldigt ofta vill ha en motprestation, oavsett om länkarna är i SEO-syfte eller något annat syfte.

  5. Du har förstås rätt Kristoffer och jag tycker att Christian Rudolf formulerat det bra ”Alla länkar är transaktioner”.

  6. Skulle du inte säga att länkbeten ger organiska länkar? Även om intentionen från din sida är att skaffa en inlänk kan ju personen som länkar till dig göra så helt naturligt.

  7. Han kommer ju länka till något som inte är din produkt, något som är artificiellt. Låt säga att du driver en bilhandlar-site, du gör en väldigt rolig serie om begagnade bilar. Någon länkar till serien.

    Det är ju inte för att du har en bra produkt du får länken, det är ju faktiskt inte ens produkten. Du har fått en länk till en serieruta, det är både artificiellt och lite konstlat.

  8. Jo, jag förstår hur du menar. Men om du använder den inkommande länkjuicen till att boosta dina produktsidor så är det ju där som gamingen av systemet ligger, inte i den inkommande länken. Killen som länkar till din serie gör ju det helt naturligt, eftersom han gillar komiken kring begagnade bilar.

    Men jag kanske klyver hår nu? :)

  9. Men om man bedriver en webbsida inom belysning och inte hittar några bra bloggar då?
    Du är man ju relativt fast i träsket? Nischad belysning exempelvis arbetsbelysning eller något liknande gör det hela betydligt svårare. Ska man då vända sig till engelska bloggare och försöka få backlinks därifrån?

    Kommentar av Johan

  10. Jag skulle inte rekommendera att gå på engelska bloggar heller Johan. Nu ska vi iofs komma ihåg att strikt relevans inte alltid är nödvändigt, dina konkurrenter kommer heller inte ha särskilt relevanta länkar.

  11. ok tackar

    Kommentar av Johan

  12. Läste alla kommentarer här men ser att många tänker just på SEO. Inget fel. det är ju det artikeln handlar om. MEN
    Jag är ganska övertygad om att inlänkar (sk spontana och organiska) inte är något problem i de flesta branscher, tillfällen OM sidan anses till nytta för användaren på ett eller annant sätt. Google är naturligtvis medveten om detta och VILL att människor ska länka på de relevanta innehållet.
    Precis som Håkan Liljeqvist liknelse: ”Organiska länkar får man inte. Man förtjänar dem genom hårt arbete”

    Kommentar av Robert Eriksson

  13. Väl rutet, 100% organiska länkar är inte lätt att få, i synnerhet inte om man är aktiv i en svensk nische. Varenda besök, ”onaturligt” såväl som ”naturligt” ligger det någon form av hårt arbete bakom.

    Kommentar av Carl

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?