Sökmotorkonsult.se

Hur man hånglar

Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år har Google släppt lite mer rolig data än de brukar. Till exempel om hur man hånglar.

Det kan verka förvånande att Google är med på topp 10 över vanliga sökningar men det är inte så konstigt som det låter, det är en så kallad Go-sökning. Vi gör dessa när vi vill gå någonstans snarare än att hitta något. Ofta kommer de till exempel från Chromes kombinerade adress/sökfönster och det är helt enkelt någon som struntar i att skriva in .se i Google.se.

Jag tänker inte återpublicera all data här utan du får gå direkt till källan för det. Istället tänkte jag att vi kan fundera lite över just Hur-sökningar.  Det är från SEO-hänseende ett ganska intressant segment så jag tänkte att vi kan titta på de sökord som Google listat.

Frågor som börjar med “Hur”

  1. Hur mycket skatt
  2. Hur många heter
  3. Hur känns förvärkar
  4. Hur man hånglar
  5. Hur mycket tjänar
  6. Hur känns sammandragningar
  7. Hur känns värkar
  8. Hur smittar HIV
  9. Hur stavas
  10. Hur gör man

Det var den här typen av frågor som var grunden till Demand Media som du kanske känner till. Demand Media drog 2011 in 325 miljoner dollar just på att berätta hur man hånglar för nervösa men kärleksranka tonåringar då de legat bakom en stor den av världens content farms. I Sverige är inte volymen på dessa särskilt fantastisk, på topplistan ovan så ligger Hur mycket skatt på 12.000 sökningar (bred match) per månad och just Hur man hånglar på ynka 1300. Sätt det i perspektiv till alla de How To-sökningar som görs, 414 miljoner varje månad globalt.

Naturligtvis är det svårt att tjäna pengar på de här och content farms är ju inte särskilt lönsamma per besökare. När mängden besökare når helt sjuka mängder däremot så går det ju t ex att få en ruskig mängd klick på adsense. I Sverige är vi ganska besparade från den här typen av siter men å andra sidan kan vi ju inte heller få tag på någon vidare steg för steg guide till hur man hånglar eller hur man dricker ett glas mjölk.

Sidan är senast uppdaterad 2019-10-14

En kommentar

  1. […] engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk […]

    Pingback av Därför googlar Sverige efter Google | Ajour

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.