Sökmotorkonsult.se

Hur man hånglar

Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år har Google släppt lite mer rolig data än de brukar. Till exempel om hur man hånglar.

Det kan verka förvånande att Google är med på topp 10 över vanliga sökningar men det är inte så konstigt som det låter, det är en så kallad Go-sökning. Vi gör dessa när vi vill gå någonstans snarare än att hitta något. Ofta kommer de till exempel från Chromes kombinerade adress/sökfönster och det är helt enkelt någon som struntar i att skriva in .se i Google.se.

Jag tänker inte återpublicera all data här utan du får gå direkt till källan för det. Istället tänkte jag att vi kan fundera lite över just Hur-sökningar.  Det är från SEO-hänseende ett ganska intressant segment så jag tänkte att vi kan titta på de sökord som Google listat.

Frågor som börjar med “Hur”

  1. Hur mycket skatt
  2. Hur många heter
  3. Hur känns förvärkar
  4. Hur man hånglar
  5. Hur mycket tjänar
  6. Hur känns sammandragningar
  7. Hur känns värkar
  8. Hur smittar HIV
  9. Hur stavas
  10. Hur gör man

Det var den här typen av frågor som var grunden till Demand Media som du kanske känner till. Demand Media drog 2011 in 325 miljoner dollar just på att berätta hur man hånglar för nervösa men kärleksranka tonåringar då de legat bakom en stor den av världens content farms. I Sverige är inte volymen på dessa särskilt fantastisk, på topplistan ovan så ligger Hur mycket skatt på 12.000 sökningar (bred match) per månad och just Hur man hånglar på ynka 1300. Sätt det i perspektiv till alla de How To-sökningar som görs, 414 miljoner varje månad globalt.

Naturligtvis är det svårt att tjäna pengar på de här och content farms är ju inte särskilt lönsamma per besökare. När mängden besökare når helt sjuka mängder däremot så går det ju t ex att få en ruskig mängd klick på adsense. I Sverige är vi ganska besparade från den här typen av siter men å andra sidan kan vi ju inte heller få tag på någon vidare steg för steg guide till hur man hånglar eller hur man dricker ett glas mjölk.

Sidan är senast uppdaterad 2019-10-14

En kommentar

  1. […] engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk […]

    Pingback av Därför googlar Sverige efter Google | Ajour

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.