Sökmotorkonsult.se

Hur övervakar du din sajts long tail trafik?

longtail

Att förbättra trafiken till sajten och öka lönsamheten är ett åtråvärt mål för de flesta aktörer på nätet. Vad få vet är hur man gör detta på ett enkelt sätt. Vi på Pineberry använder olika typer av verktyg för att övervaka både huvudsökorden och long tail sökorden, bland dessa Google Search Console och Rank Tracking.

Det är inte helt ovanligt att det stora fokuset ligger på huvudsökorden som sajtägaren optimerar sajten för, vilket är helt i sin ordning – men precis som vi skrev i ett tidigare inlägg rekommenderar vi inte att du ersätter ditt ordinarie sökordsarbete med ett long tail sökordsarbete utan arbetar parallellt med båda två. Det är minst lika viktigt att arbeta med long tail sökorden. Vi kommer nedan att förklara varför.

Vad är ett long tail sökord?

För att ha möjlighet att synas på flera vertikaler, behöver du arbeta långsiktigt med spetsiga sökningar, det vill säga, long tail sökningar. 

Ett long tail-sökord är ett sökord som utgör en del av sajtens “långa svans”, det vill säga en sökfras som utgår ifrån huvudsökordet med ett tillägg för den specifika sökningen. Ett exempel på en long tail sökning är “billiga röda klackskor på nätet”. Vill du fördjupa dig ännu mer i vad ett long tail sökord är, har vi tidigare skrivit om betydelsen av long tail sökord och synergierna mellan traditionell sökmotoroptimering och long tail sökmotoroptimering.

the-long-tail-of-adwords-ppc

Varför long tail sökord?

15 % av sökningarna på Google har aldrig skett förut, vilket indikerar att long tail sökningar är relevant för dig att fokusera på.

För en e-handel exempelvis, gäller det att bygga upp en bra long tail strategi för att ta tillvara på extremt relevanta sökningar, så som specifika produktsökningar. Det är sannolikt att just dessa sökningar är drivna av stark köpintention. Att övervaka dina long tail-sökningar möjliggör identifiering av ett sökord som är relativt stort och att skapa en unik optimerad landningssida för den. Arbetar du dessutom i Google AdWords och ser att sökordet i Broad Modified Match får dubbelt så mycket trafik som sökordet i Exact Match, styrker detta teorin om att sökordet bör få en egen landningssida.

Håll koll på din long tail trafik

Nedan listar vi 4 enkla sätt att övervaka din sajts long tail trafik. Vi gillar Google AdWords Söktermsrapport, Google Search Console Sökanalys, SEOlytics och Rank Tracking.

  1. Google AdWords Söktermsrapport
    I Google AdWords online-interface har du tillgång till generös söktermsdata. Söktermsdatan består utav sökfraser som har triggat visningar av dina annonser. I rapporten kan du segmentera på klick, visningar, konverteringar och kostnad. I den här rapporten kan du identifiera specifika söktermer i sin helhet som lett till konverteringar på din sajt. Använd insikten från datan till att skapa nya riktade kampanjer, eller unika landningssidor för att fånga upp den exakta frasmatchen.
  2. SEOlytics
    I online-verktyget SEOlytics har du bland annat möjlighet att ta fram en graf som illustrerar hur många förstaplaceringar din sajt har samt hur många förstaside-positioner sajten har på olika long tail sökord. Släng även ett öga på long tail sökorden som ligger på sid 2-10 för att se om det finns något intressant long tail sökord där som du bör skapa en unik landningssida för.
  3. Google Search Console
    Om du har du kopplat Google Search Console till din sajt, har du även här tillgång till en hel del värdefull söktermsdata. Under fliken ”Sökanalys” kan du analysera söktermer baserat på söktermsstatistik 3 månader tillbaka i tiden. Filtrera gärna på visningar, position och CTR. Visar någon sökterm på stor sökvolym samtidigt som söktermen har låg CTR går det troligtvis att förbättra på något sätt. En potentiell förändring kan vara att ändra titeln på sidan som rankar för att på så vis optimera sidan efter den specifika söktermen. Läs mer om hur du kan optimera dina landningssidor i vårt inlägg om grundläggande optimering av landningssidor.
  4. Rank Tracking
    Ett komplext och kraftfullt verktyg som vi använder oss utav för att jämföra söktermsdata över tid på Pineberry är olika typer av Rank Tracking-verktyg. Rank Tracking-data tillhandahålls av flertalet leverantörer på marknaden, några utav dessa är AWR (finns i både desktop-version och cloud-version) samt Wincher. Med hjälp av dessa verktyg kan vi övervaka söktermer över Googles olika landsdomäner och även ranking över mobila enheter. Förslagsvis kan man schemalägga en körning 1 gång per månad för att på så vis samla in data över tid. Vi rekommenderar att du gör en körning per månad. Det kan vara svårt att hålla koll på låt säga 2000 long tail sökord, då rekommenderar vi dig att kategorisera söktermerna för att sedan räkna på ett snittvärde. Du kan även använda Advanced Web Ranking-data på ett smidigt sätt genom att använda rådatan i Excel och illustrera datan i en graf som visar trenden över tid.

Vilka verktyg använder du för att övervaka din sajts long tail trafik? Kommentera gärna och tipsa om dina bästa knep!

Sidan är senast uppdaterad 2016-02-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?