Sökmotorkonsult.se

Hur övervakar du din sajts long tail trafik?

longtail

Att förbättra trafiken till sajten och öka lönsamheten är ett åtråvärt mål för de flesta aktörer på nätet. Vad få vet är hur man gör detta på ett enkelt sätt. Vi på Pineberry använder olika typer av verktyg för att övervaka både huvudsökorden och long tail sökorden, bland dessa Google Search Console och Rank Tracking.

Det är inte helt ovanligt att det stora fokuset ligger på huvudsökorden som sajtägaren optimerar sajten för, vilket är helt i sin ordning – men precis som vi skrev i ett tidigare inlägg rekommenderar vi inte att du ersätter ditt ordinarie sökordsarbete med ett long tail sökordsarbete utan arbetar parallellt med båda två. Det är minst lika viktigt att arbeta med long tail sökorden. Vi kommer nedan att förklara varför.

Vad är ett long tail sökord?

För att ha möjlighet att synas på flera vertikaler, behöver du arbeta långsiktigt med spetsiga sökningar, det vill säga, long tail sökningar. 

Ett long tail-sökord är ett sökord som utgör en del av sajtens “långa svans”, det vill säga en sökfras som utgår ifrån huvudsökordet med ett tillägg för den specifika sökningen. Ett exempel på en long tail sökning är “billiga röda klackskor på nätet”. Vill du fördjupa dig ännu mer i vad ett long tail sökord är, har vi tidigare skrivit om betydelsen av long tail sökord och synergierna mellan traditionell sökmotoroptimering och long tail sökmotoroptimering.

the-long-tail-of-adwords-ppc

Varför long tail sökord?

15 % av sökningarna på Google har aldrig skett förut, vilket indikerar att long tail sökningar är relevant för dig att fokusera på.

För en e-handel exempelvis, gäller det att bygga upp en bra long tail strategi för att ta tillvara på extremt relevanta sökningar, så som specifika produktsökningar. Det är sannolikt att just dessa sökningar är drivna av stark köpintention. Att övervaka dina long tail-sökningar möjliggör identifiering av ett sökord som är relativt stort och att skapa en unik optimerad landningssida för den. Arbetar du dessutom i Google AdWords och ser att sökordet i Broad Modified Match får dubbelt så mycket trafik som sökordet i Exact Match, styrker detta teorin om att sökordet bör få en egen landningssida.

Håll koll på din long tail trafik

Nedan listar vi 4 enkla sätt att övervaka din sajts long tail trafik. Vi gillar Google AdWords Söktermsrapport, Google Search Console Sökanalys, SEOlytics och Rank Tracking.

  1. Google AdWords Söktermsrapport
    I Google AdWords online-interface har du tillgång till generös söktermsdata. Söktermsdatan består utav sökfraser som har triggat visningar av dina annonser. I rapporten kan du segmentera på klick, visningar, konverteringar och kostnad. I den här rapporten kan du identifiera specifika söktermer i sin helhet som lett till konverteringar på din sajt. Använd insikten från datan till att skapa nya riktade kampanjer, eller unika landningssidor för att fånga upp den exakta frasmatchen.
  2. SEOlytics
    I online-verktyget SEOlytics har du bland annat möjlighet att ta fram en graf som illustrerar hur många förstaplaceringar din sajt har samt hur många förstaside-positioner sajten har på olika long tail sökord. Släng även ett öga på long tail sökorden som ligger på sid 2-10 för att se om det finns något intressant long tail sökord där som du bör skapa en unik landningssida för.
  3. Google Search Console
    Om du har du kopplat Google Search Console till din sajt, har du även här tillgång till en hel del värdefull söktermsdata. Under fliken ”Sökanalys” kan du analysera söktermer baserat på söktermsstatistik 3 månader tillbaka i tiden. Filtrera gärna på visningar, position och CTR. Visar någon sökterm på stor sökvolym samtidigt som söktermen har låg CTR går det troligtvis att förbättra på något sätt. En potentiell förändring kan vara att ändra titeln på sidan som rankar för att på så vis optimera sidan efter den specifika söktermen. Läs mer om hur du kan optimera dina landningssidor i vårt inlägg om grundläggande optimering av landningssidor.
  4. Rank Tracking
    Ett komplext och kraftfullt verktyg som vi använder oss utav för att jämföra söktermsdata över tid på Pineberry är olika typer av Rank Tracking-verktyg. Rank Tracking-data tillhandahålls av flertalet leverantörer på marknaden, några utav dessa är AWR (finns i både desktop-version och cloud-version) samt Wincher. Med hjälp av dessa verktyg kan vi övervaka söktermer över Googles olika landsdomäner och även ranking över mobila enheter. Förslagsvis kan man schemalägga en körning 1 gång per månad för att på så vis samla in data över tid. Vi rekommenderar att du gör en körning per månad. Det kan vara svårt att hålla koll på låt säga 2000 long tail sökord, då rekommenderar vi dig att kategorisera söktermerna för att sedan räkna på ett snittvärde. Du kan även använda Advanced Web Ranking-data på ett smidigt sätt genom att använda rådatan i Excel och illustrera datan i en graf som visar trenden över tid.

Vilka verktyg använder du för att övervaka din sajts long tail trafik? Kommentera gärna och tipsa om dina bästa knep!

Sidan är senast uppdaterad 2016-02-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!