Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Undo liten

I december förra året gjorde Google meta descriptions nästan dubbelt så långa som tidigare. Förra veckan vände Google tvärt när de gick tillbaka till den kortare varianten av beskrivningar. 

Att Google ändrar saker och ting kontinuerligt är vardag för alla som jobbar med SEO. Men visst hade det varit skönt om Google bestämt sig hur de ska ha det med meta descriptions i sökresultatet?

Vad har hänt?

I december förra året var vi alla lite förvånade när Google valde att nästan dubblera längden på meta descriptions. I förra veckan bekräftade Googles talesperson Danny Sullivan att det bytt tillbaka till kortare beskrivningarna i sökresultatet. Vi har därför ändrat tillbaka till våra tidigare rekommendation om att 130-156 tecken är en bra längd på en meta description.

Är det dags att byta till kortare meta descriptions igen?

Om du frågar Google är svaret nej. De säger att beskrivningarna i sökresultatet till stor del väljs dynamiskt av Google, och inte nödvändigtvis från din meta description.

Frågar du istället oss, upplever vi att Google i stor grad väljer att visa din meta description om den är relevant skriven för sidan. För vår egen del kommer vi att skriva om de meta descriptions som vi hunnit göra längre sedan december.

Sen är det givetvis så att Google kan ändra längden igen. Det är en avvägning om du tycker att det är värt arbetet att hänga med i dessa svängar. Vi tycker att det är värt insatsen att uppdatera våra meta descriptions, i alla fall på våra viktigaste sidor. Hur resonerar du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner