Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Undo liten

I december förra året gjorde Google meta descriptions nästan dubbelt så långa som tidigare. Förra veckan vände Google tvärt när de gick tillbaka till den kortare varianten av beskrivningar. 

Att Google ändrar saker och ting kontinuerligt är vardag för alla som jobbar med SEO. Men visst hade det varit skönt om Google bestämt sig hur de ska ha det med meta descriptions i sökresultatet?

Vad har hänt?

I december förra året var vi alla lite förvånade när Google valde att nästan dubblera längden på meta descriptions. I förra veckan bekräftade Googles talesperson Danny Sullivan att det bytt tillbaka till kortare beskrivningarna i sökresultatet. Vi har därför ändrat tillbaka till våra tidigare rekommendation om att 130-156 tecken är en bra längd på en meta description.

Är det dags att byta till kortare meta descriptions igen?

Om du frågar Google är svaret nej. De säger att beskrivningarna i sökresultatet till stor del väljs dynamiskt av Google, och inte nödvändigtvis från din meta description.

Frågar du istället oss, upplever vi att Google i stor grad väljer att visa din meta description om den är relevant skriven för sidan. För vår egen del kommer vi att skriva om de meta descriptions som vi hunnit göra längre sedan december.

Sen är det givetvis så att Google kan ändra längden igen. Det är en avvägning om du tycker att det är värt arbetet att hänga med i dessa svängar. Vi tycker att det är värt insatsen att uppdatera våra meta descriptions, i alla fall på våra viktigaste sidor. Hur resonerar du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Gillar du entreprenörskap och SEO? Då har vi den perfekta boken till hängmattan i sommar. Vi har läst SEO-profilen Rand Fishkin nya bok Lost and Founder och kan varmt rekommendera den.

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Automatiska annonsförslag i AdWords

Från och med 1 juni 2018 kan AdWords själva börjar lägga in annonser i AdWords-konton. Till en början gäller detta inte svenska annonser. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner