Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Undo liten

I december förra året gjorde Google meta descriptions nästan dubbelt så långa som tidigare. Förra veckan vände Google tvärt när de gick tillbaka till den kortare varianten av beskrivningar. 

Att Google ändrar saker och ting kontinuerligt är vardag för alla som jobbar med SEO. Men visst hade det varit skönt om Google bestämt sig hur de ska ha det med meta descriptions i sökresultatet?

Vad har hänt?

I december förra året var vi alla lite förvånade när Google valde att nästan dubblera längden på meta descriptions. I förra veckan bekräftade Googles talesperson Danny Sullivan att det bytt tillbaka till kortare beskrivningarna i sökresultatet. Vi har därför ändrat tillbaka till våra tidigare rekommendation om att 130-156 tecken är en bra längd på en meta description.

Är det dags att byta till kortare meta descriptions igen?

Om du frågar Google är svaret nej. De säger att beskrivningarna i sökresultatet till stor del väljs dynamiskt av Google, och inte nödvändigtvis från din meta description.

Frågar du istället oss, upplever vi att Google i stor grad väljer att visa din meta description om den är relevant skriven för sidan. För vår egen del kommer vi att skriva om de meta descriptions som vi hunnit göra längre sedan december.

Sen är det givetvis så att Google kan ändra längden igen. Det är en avvägning om du tycker att det är värt arbetet att hänga med i dessa svängar. Vi tycker att det är värt insatsen att uppdatera våra meta descriptions, i alla fall på våra viktigaste sidor. Hur resonerar du?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner