Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Laleh

Frågor om röstsök har varit väldigt vanliga det senaste året. Detta trots att nästan ingen i Sverige använder rösten för att googla. Men hur stort kommer röstsök vara 2020?

Om jag hade fått en krona varje gång jag fått frågan ”Vad tror du om röstsök?” hade jag varit rik i dag. Eller kanske inte rik, men jag hade nog kunnat köpa mig en bättre lunch i Stockholm. Det senaste året har en stor andel SEO-frågor handlat om just röstsök.

Katalysatorn för den ivriga diskussion kring röstsök är Googles uttalande om att 20 % av alla mobila googlingar i USA görs med rösten. Detta mer än två år gamla påstående står i stark kontrast till hur det ser ut i Sverige i dag.

Jag har säkert frågat 100 personer om de röstgooglar, och i princip ingen gör det regelbundet även om några såklart har testat. Här exkluderar jag när du använder rösten som en fjärrkontroll, för detta är inte röstsök.

Röstsök är inte att välja musik

Många som köpt en Amazon Alexa eller Google Home använder den för diverse kommandon, som att sätta igång musik på Spotify. Eller så används Siri för att sätta timern på 8 minuter när du kokar spaghetti.

Att använda rösten som fjärrkontroll på detta sätt kommer garanterat växa, men det är inte röstsök. Du googlar ju inte efter något.

Låt oss spekulera

Du som lyssnade när vi pratade om röstsök i avsnitt 23 av Sökpodden hörde att jag normalt inte gillar att spekulera alltför mycket om framtiden. Det är bättre att fokusera ens SEO-insatser på hur saker och ting är i dag.

Trots detta är jag väldigt nyfiken på hur stort du tror röstsök är i Sverige 2020? Jag blir därför väldigt glad om du röstar nedan!

Hur stort andel mobila googlingar görs med rösten i Sverige år 2020?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Bildnot: Min egen erfarenhet av Google Home är inte bara positiv. När jag säger ”Ok Google. Play Laleh on Spotify” förstår den inte mig. Om det beror på mig eller Google Home låter jag vara osagt. Därav inläggsbilden.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner