Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Laleh röstsök

Frågor om röstsök har varit väldigt vanliga det senaste året. Detta trots att nästan ingen i Sverige använder rösten för att googla. Men hur stort kommer röstsök vara 2020?

Edit: artikeln är uppdaterad 2018-12-07 med två artiklar från Breakit.

Om jag hade fått en krona varje gång jag fått frågan ”Vad tror du om röstsök?” hade jag varit rik i dag. Eller kanske inte rik, men jag hade nog kunnat köpa mig en bättre lunch i Stockholm. Det senaste året har en stor andel SEO-frågor handlat om just röstsök.

Katalysatorn för den ivriga diskussion kring röstsök är Googles uttalande om att 20 % av alla mobila googlingar i USA görs med rösten. Detta mer än två år gamla påstående står i stark kontrast till hur det ser ut i Sverige i dag.

Jag har säkert frågat 100 personer om de röstgooglar, och i princip ingen gör det regelbundet även om några såklart har testat. Här exkluderar jag när du använder rösten som en fjärrkontroll, för detta är inte röstsök.

Röstsök är inte att välja musik

Många som köpt en Amazon Alexa eller Google Home använder den för diverse kommandon, som att sätta igång musik på Spotify. Eller så används Siri för att sätta timern på 8 minuter när du kokar spaghetti.

Att använda rösten som fjärrkontroll på detta sätt kommer garanterat växa, men det är inte röstsök. Du googlar ju inte efter något.

”E-handel via röststyrning – en flopp hittills”

Enligt Breakit är e-handel via rösten hittills en flopp i USA. Enligt en undersökning som de citerar har endast två procent av alla som äger Amazons röststyrningsassistent Alexa använt den till att handla med, och 90 procent av de som testat att handla en gång på Alexa har inte gjort det igen.

”Endast 5 % av e-handeln kommer göras via rösten 2025”

Enligt en annan artikel på Breakit beräknar Jörgen Jedbratt, omvärldsanalytiker på Kairos future, att 2025 kommer cirka 5 procent av den totala e-handeln göras via rösten.

Det är såklart svårt att spå in i framtiden men om vi för en stund antar att Jörgen har rätt så visar det två saker tydligt. Dels att det kommer ta ett tag innan röst blir något att tala om för e-handel överhuvudtaget, dels att 2025 så kommer fortsatt 95 % av e-handeln göras via något annat än rösten.

Optimera inte för framtiden

Du som lyssnade när vi pratade om röstsök i avsnitt 23 av Sökpodden hörde att jag normalt inte gillar att spekulera alltför mycket om framtiden.

Att i dag optimera för eventuella framtida algoritmer eller beteenden är sällan en klok investering. I alla fall inte när det gäller SEO. Fokusera istället dina SEO-insatser på hur saker och ting är i dag.

Låt oss ändå spekulera

Trots detta är jag väldigt nyfiken på hur stort du tror röstsök kommer bli. Jag tittar inte lika långt in i framtiden som Jörgen Jedbratt, utan min fråga till dig är hur stort du tror röstsök är år 2020? Jag blir väldigt glad om du röstar nedan!

Hur stort andel mobila googlingar görs med rösten i Sverige år 2020?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Bildnot: Min egen erfarenhet av Google Home är inte bara positiv. När jag säger ”Ok Google. Play Laleh on Spotify” förstår den inte mig. Om det beror på mig eller Google Home låter jag vara osagt. Därav inläggsbilden.

Edit: artikeln är uppdaterad 2018-12-07 med två artiklar från Breakit.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner