Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

IDN-domäner går framåt

brevskrivning

För några år sedan var det svårt att få IDN-domäner (Internationalized Domain Name) att  fungera bra men lite tidiga tester just nu visar snarast på en fördel jämfört med andra versioner. Snabbare och bättre resultat är vad vi kunnat utläsa ur de tester vi gjort hittills.

Kommer  du ihåg när du första gången såg en domän med Å, Ä eller Ö? Länge var dessa något som skapade problem på många sätt, en del browsers klarade inte av dem, de skapade struligheter med optimeringen bla för att en del publiceringsverktyg inte klarade av att hantera länkar till dem, m.m. Vår rekommendation har hela tiden varit att använda versioner med A eller O istället. Nu är det nog dags att tänka om.

Under senaste månaderna har jag arbetat med ett test och även fortfarande är lite för tidigt att uttala sig så finns det en tydlig tendens. Allt tyder på att Google ger IDN-domänen ett försprång när sökordet har svenska tecken. På sökordet Kålrot kommer alltså Kålrot.se få fördel gentemot Kalrot.se. Det vi i första hand kan se är att IDN-domänen snabbare hamnar på en högre och stabilare plats i sökresultatet. Det går inte alltså bara fortare för Google att inse att den hör hemma där, den får också en bättre position.

Testerna är som sagt inte slutförda än men jag tycker vi har ganska bra på fötterna och törs alltså säga något i nuläget, det är möjligt att bilden av detta kommer förändras men det verkar osannolikt. Testet har genomförts med 8 nyregistrerade domäner i ett konkurrensutsatt sökresultat (4 IDN, 4 traditionella). Alla domäner har fått 4-5 sidor jämförbart innehåll och ett fåtal jämförbara inlänkar. Redan efter någon dag dök IDN-domänerna upp på relativt bra platser medan det tog någon eller några veckor längre för de gammaldags domänerna. Det skiljer också rejält i position, den som rankar sämst av IDN-varianterna har idag ett försprång på 18 positioner mot den som har bäst position av de andra.

18 kommentarer

  1. IDN är alltså the shit in the future i Svea!
    Har också gjort tester där det visar sig att idn.se slår standard.se :)

  2. Japp, dessutom brukar det ju vara lättare att få tag på. Kanske är slut med det nu.

    Kommentar av Magnus

  3. Gott att man passade på att säkra upp med lite IDN-domäner på senaste binero-rean då =)

    Kommentar av Jonas

  4. Oj!
    Och vissa av våra webbhotell i Finland tillåter inte ens att man reggar nånting med å ä ö i sig! Blir att byta nu, kan bara tänka mig hur många .fi addresser med å ä ö som finns lediga..:)

  5. Intressant artikel! Detta gäller ju främst för .se och svenska Google. Är tveksam om det även har lika bra genomslag för t.ex. co.uk. Det är ju egentligen helt självklart att göteborg.se ska ranka bättre på ”göteborg” än goteborg.se/goeteborg.se, det är en perfekt matchning, för goteborg.se måste ju innehåller och inlänkars ankartexter för att höja relevansen.

    Kommentar av Anders

  6. Shit!
    Detta var något nytt.
    Spännande om det verkligen är på detta sätt.
    Då blir det rusning!

    Hur länge har ni tänkt att testa detta?
    Redogör gärna resultatet när testet är klart!

    Petter

    Kommentar av Petter

  7. Har lagt märke till liknande tendenser, men har då uppmärksammat att åäö är bättre inledningsvis och att det senare jämnar ut sig. Lite konstigt om det blir stora skillnader även långsiktigt, men kanske är det så.

    Skulle du isf rekommendera att man evt byter domännman från ao till åäö (förutsatt att man inte redan är helnöjd med sin serp-position förstås)?

    Många mailtjänster har väl svårt med oäö än?

    Kommentar av Oskar

  8. Jag har inte tillräckligt mycket data här för att kunna säga något om längre sikt, tyvärr – testet har pågått några månader. Jag skulle iofs inte rekommendera byte ändå om det inte är så att den nuvarande dras med någon form av filter.

    Kommentar av Magnus

  9. Jag hoppas att det stämmer, lyckades få tag i länkar.nu för en stund sedan, hade varit riktigt trevligt att ranka bra på huvudordet :)

    Men om man har både IDN och vanlig variant, bör man då peka om från vanlig -> IDN med en 301?

    MVH
    Fredrik

    Kommentar av Fredrik Näs

  10. Ja, jag skulle nästan säga det. Ibland är det ju lite struligare med IDN-domänen men ur SEO-perspektiv så är det rekommendationen från mig.

    Kommentar av Magnus

  11. Kan bara hålla med. IDN domäner har fått ett verkligt lyft i år.

    Har noterat att både .se och .nu IDN’s snabbt kan ranka väldigt bra om sökordet finns med i domännamnet.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  12. Det låter bra, jag har ett antal IDN-domäner.

    Kommentar av Anna

  13. Känns verkligen välkommet, trots detta har jag inte märkt mycket skillnad själv. Skulle vara intressant att veta om denna förändring är exklusiv till .se/.nu domäner eller även påverkar net/com/org.

    Kommentar av Carl

  14. Trogen SEO-traditionen så skulle jag här vilja anföra en annan åsikt. Jag kan inte se att IDN-domänerna är bättre, och jag har dessutom börjat tröttna på att de fungerar så himla dåligt med olika typer av verktyg. Skrev av mig en smula om det idag:
    http://www.lindqvist.com/idn-domaner-och-sokmotoroptimering/

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  15. Hej Magnus, det var visserligen längesedan du publicerade denna artikel men jag har under ett par månader undrat just hur dessa domäner ter sig avseende rankingen. Men nu har jag fått svar på dem konkurrenter som har svenska tecken i sina domäner som seglat förbi mina siter. Vore toppen om du ville göra ett nytt test och dela med dig av det. Tack för detta! Mycket klargörande enligt mig. Med vänlig hälsning, Tobias

    Kommentar av Tobias

  16. Hej Magnus,

    Skulle du säga att detta fortfarande gäller år 2018?

    Kommentar av Victor

  17. Hej Victor,

    Tack för din kommentar.

    Jag det skulle jag säga, dvs allt annat lika är en IDN-domän att föredra om du har å, ä eller ö i ditt namn. Med detta sagt är SEO-fördelen inte enorm och jag skulle nog inte byta för sakens skulle. Som exempel började vi med sokmotorkonsult.se för drygt 10 år sedan. Vi äger även sökmotorkonsult.se, men vi har valt att inte byta.

    Det som även hänt sedan Magnus skrev denna artikel 2011 är att sökordsdomäner (som man ofta använder IDN-domäner till) inte ger lika stor SEO-fördel, även om det fortfarande ger en viss fördel.

  18. Tack för svaret Michael!

    Kommentar av Victor

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner