Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inaktivera personliga sökresultat

Google Doodle &PWS=0

Jag och kollegorna här på kontoret för väldigt ofta frågor kring sökresultat som på ett eller annat sätt inte stämmer. Det kan handla om ”Varför syns jag inte på mitt varumärke” eller ”Varför får jag ingen trafik trots att jag är etta på alla dessa sökningar”. Ofta handlar det om ett ganska enkelt problem som förvirrar situationen.

Google levererar personliga sökresultat och de tenderar att påverka din egen site mer än något annat. Om du vill ha renare sökresultat är det första du ska göra att inaktivera personliga sökresultat. Google har numer gömt undan den funktionen, det är lite svårt att hitta den, så vi tänkte att det var dags att visa var du gör det. Du gör det här. Tänk på att du gör det per sökmotor, alltså det där är för Google.se, vill du göra det för Google.com så får du gå till motsvarande sida där.

Uppdatering: Jag tog och uppdaterade bilden med en egen liten Google Doodle. Genom att lägga till &PWS=0 på en länk till ett sökresultat kan du också ta bort personaliseringen.

8 kommentarer

  1. Själv använder jag inkognito-läget i Chrome för att uppnå samma resultat. Går att starta en sida genom att trycka Shift + Cmd + N på Mac.

    Kommentar av

    Stefan Nilsson

  2. Jag upplever vissa problem med inkognito men jag ska återkomma till dem i en senare post.

  3. Men google ser ju fortfarande vilket IP du söker från, vilket land det IP:et finns i, vad klockan är o.s.v. Hörde från någon som hört det från en källa på google att de tydligen har 50+ parametrar för en helt ”anonym” klient som surfar.

    Man gör bara bubblan lite större, hur man än gör, om man fortsätter att använda google. :/

    Testar av just den anledningen Duck Duck Go som tydligen inte använder sig av någon information om dig när du söker. :)

    Kommentar av

    Emilio

  4. Jo, att du får nationellt och lokalt resultat är en annan femma. Det är ju å andra sidan saker du som sökmotoroptimerare behöver hålla koll på. Hur du rankar för bara dig är kanske mindre intressant.

  5. Eftersom jag råkar sitta vid en alldeles ny dator så har jag passat på att snabbtesta lite… Har kollat 18 egna sajter som finns stabilt inom 1-10 på prioriterat sökord i svenska Google. Min erfarenhet från detta lilla test är att positionerna med PWS=0 i nyinstallerad Firefox (inloggad på Googlekontot dock aldrig sparat historik) blir 1-3 positioner bättre jämfört med en alldeles nyinstallerad Chrome med inkognitoläge. Alltså verkar ditt tips inte kunna trolla bort all personifiering, men visst ökar sannolikheten att få mer ”äkta” resultat.

    Kommentar av

    Erik

  6. Tror inte att den fungerar om du är inloggad men det gör förstås inte inkognito heller. Logga ut.

  7. Fick samma resultat med incognito-läget i Chrome som jag fick med &pws=0. Tackar för tipsen. Anser shift+cmd+n som enklare :)

  8. Jag kör alltid ccleaner innan jag kollar sökresultat, för att försäkra mig om att det inte finns något på disken som kan påverka sökning.

    Kommentar av

    Fredrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner