Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inaktivera personliga sökresultat

Google Doodle &PWS=0

Jag och kollegorna här på kontoret för väldigt ofta frågor kring sökresultat som på ett eller annat sätt inte stämmer. Det kan handla om ”Varför syns jag inte på mitt varumärke” eller ”Varför får jag ingen trafik trots att jag är etta på alla dessa sökningar”. Ofta handlar det om ett ganska enkelt problem som förvirrar situationen.

Google levererar personliga sökresultat och de tenderar att påverka din egen site mer än något annat. Om du vill ha renare sökresultat är det första du ska göra att inaktivera personliga sökresultat. Google har numer gömt undan den funktionen, det är lite svårt att hitta den, så vi tänkte att det var dags att visa var du gör det. Du gör det här. Tänk på att du gör det per sökmotor, alltså det där är för Google.se, vill du göra det för Google.com så får du gå till motsvarande sida där.

Uppdatering: Jag tog och uppdaterade bilden med en egen liten Google Doodle. Genom att lägga till &PWS=0 på en länk till ett sökresultat kan du också ta bort personaliseringen.

8 kommentarer

  1. Själv använder jag inkognito-läget i Chrome för att uppnå samma resultat. Går att starta en sida genom att trycka Shift + Cmd + N på Mac.

    Kommentar av Stefan Nilsson

  2. Jag upplever vissa problem med inkognito men jag ska återkomma till dem i en senare post.

  3. Men google ser ju fortfarande vilket IP du söker från, vilket land det IP:et finns i, vad klockan är o.s.v. Hörde från någon som hört det från en källa på google att de tydligen har 50+ parametrar för en helt ”anonym” klient som surfar.

    Man gör bara bubblan lite större, hur man än gör, om man fortsätter att använda google. :/

    Testar av just den anledningen Duck Duck Go som tydligen inte använder sig av någon information om dig när du söker. :)

    Kommentar av Emilio

  4. Jo, att du får nationellt och lokalt resultat är en annan femma. Det är ju å andra sidan saker du som sökmotoroptimerare behöver hålla koll på. Hur du rankar för bara dig är kanske mindre intressant.

  5. Eftersom jag råkar sitta vid en alldeles ny dator så har jag passat på att snabbtesta lite… Har kollat 18 egna sajter som finns stabilt inom 1-10 på prioriterat sökord i svenska Google. Min erfarenhet från detta lilla test är att positionerna med PWS=0 i nyinstallerad Firefox (inloggad på Googlekontot dock aldrig sparat historik) blir 1-3 positioner bättre jämfört med en alldeles nyinstallerad Chrome med inkognitoläge. Alltså verkar ditt tips inte kunna trolla bort all personifiering, men visst ökar sannolikheten att få mer ”äkta” resultat.

    Kommentar av Erik

  6. Tror inte att den fungerar om du är inloggad men det gör förstås inte inkognito heller. Logga ut.

  7. Fick samma resultat med incognito-läget i Chrome som jag fick med &pws=0. Tackar för tipsen. Anser shift+cmd+n som enklare :)

    Kommentar av Lukas Brisman

  8. Jag kör alltid ccleaner innan jag kollar sökresultat, för att försäkra mig om att det inte finns något på disken som kan påverka sökning.

    Kommentar av Fredrik

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner