Sökmotorkonsult.se

Inbound Marketing – Vad är det?

Marketing

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA.

En av de stora pådrivarna bakom bytet till inbound från SEO är Rand Fishkin, grundare till SEOmoz som precis plockat bort SEO ur namnet. Inbound Marketing är däremot inte samma som sökmotoroptimering, det kan sägas omfatta sökmotoroptimering men sådant som bloggar, podcasts, marknadsföring i sociala medier och eböcker räknas också hit. Ofta sådant som tangerar SEO men som inte riktigt är SEO.

Inbound marketing är för generalisten

SEO när det börjar bli konkurrensutsatt blir snabbt komplext. Det märks tydligt att generalisterna har svårt att hänga med när konkurrensen ökar, du behöver nämligen en specialist på sökmotoroptimering om du vill ta positioner på konkurrensutsatta termer. Att företag kan behöva inbound marketing må vara hänt men räkna inte med det som lösning på ditt SEO-problem.

Sidan är senast uppdaterad 2013-06-04

En kommentar

  1. Håller med dig om att Inbound Marketing är mer än bara SEO. Det är t.ex. SEO, SEM, Sociala Medier, Bloggande, E-postmarknadsföring m.m.

    Framförallt är det dock att basera sin kommunikation på sin målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Alltså innan vi skriver någonting bör vi veta varför, vem det är riktat mot och var den personen befinner sig i sin köpprocess. Så att säga att Inbound är SEO är fel. Däremot är SEO en del av Inbound.

    Kommentar av Oliver

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?