Sökmotorkonsult.se

Inbound Marketing – Vad är det?

Marketing

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA.

En av de stora pådrivarna bakom bytet till inbound från SEO är Rand Fishkin, grundare till SEOmoz som precis plockat bort SEO ur namnet. Inbound Marketing är däremot inte samma som sökmotoroptimering, det kan sägas omfatta sökmotoroptimering men sådant som bloggar, podcasts, marknadsföring i sociala medier och eböcker räknas också hit. Ofta sådant som tangerar SEO men som inte riktigt är SEO.

Inbound marketing är för generalisten

SEO när det börjar bli konkurrensutsatt blir snabbt komplext. Det märks tydligt att generalisterna har svårt att hänga med när konkurrensen ökar, du behöver nämligen en specialist på sökmotoroptimering om du vill ta positioner på konkurrensutsatta termer. Att företag kan behöva inbound marketing må vara hänt men räkna inte med det som lösning på ditt SEO-problem.

Sidan är senast uppdaterad 2013-06-04

En kommentar

  1. Håller med dig om att Inbound Marketing är mer än bara SEO. Det är t.ex. SEO, SEM, Sociala Medier, Bloggande, E-postmarknadsföring m.m.

    Framförallt är det dock att basera sin kommunikation på sin målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Alltså innan vi skriver någonting bör vi veta varför, vem det är riktat mot och var den personen befinner sig i sin köpprocess. Så att säga att Inbound är SEO är fel. Däremot är SEO en del av Inbound.

    Kommentar av Oliver

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?