Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inbound Marketing – Vad är det?

Marketing

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA.

En av de stora pådrivarna bakom bytet till inbound från SEO är Rand Fishkin, grundare till SEOmoz som precis plockat bort SEO ur namnet. Inbound Marketing är däremot inte samma som sökmotoroptimering, det kan sägas omfatta sökmotoroptimering men sådant som bloggar, podcasts, marknadsföring i sociala medier och eböcker räknas också hit. Ofta sådant som tangerar SEO men som inte riktigt är SEO.

Inbound marketing är för generalisten

SEO när det börjar bli konkurrensutsatt blir snabbt komplext. Det märks tydligt att generalisterna har svårt att hänga med när konkurrensen ökar, du behöver nämligen en specialist på sökmotoroptimering om du vill ta positioner på konkurrensutsatta termer. Att företag kan behöva inbound marketing må vara hänt men räkna inte med det som lösning på ditt SEO-problem.

En kommentar

  1. Håller med dig om att Inbound Marketing är mer än bara SEO. Det är t.ex. SEO, SEM, Sociala Medier, Bloggande, E-postmarknadsföring m.m.

    Framförallt är det dock att basera sin kommunikation på sin målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Alltså innan vi skriver någonting bör vi veta varför, vem det är riktat mot och var den personen befinner sig i sin köpprocess. Så att säga att Inbound är SEO är fel. Däremot är SEO en del av Inbound.

    Kommentar av Oliver

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner