Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inbound Marketing – Vad är det?

Marketing

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA.

En av de stora pådrivarna bakom bytet till inbound från SEO är Rand Fishkin, grundare till SEOmoz som precis plockat bort SEO ur namnet. Inbound Marketing är däremot inte samma som sökmotoroptimering, det kan sägas omfatta sökmotoroptimering men sådant som bloggar, podcasts, marknadsföring i sociala medier och eböcker räknas också hit. Ofta sådant som tangerar SEO men som inte riktigt är SEO.

Inbound marketing är för generalisten

SEO när det börjar bli konkurrensutsatt blir snabbt komplext. Det märks tydligt att generalisterna har svårt att hänga med när konkurrensen ökar, du behöver nämligen en specialist på sökmotoroptimering om du vill ta positioner på konkurrensutsatta termer. Att företag kan behöva inbound marketing må vara hänt men räkna inte med det som lösning på ditt SEO-problem.

En kommentar

  1. Håller med dig om att Inbound Marketing är mer än bara SEO. Det är t.ex. SEO, SEM, Sociala Medier, Bloggande, E-postmarknadsföring m.m.

    Framförallt är det dock att basera sin kommunikation på sin målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle. Alltså innan vi skriver någonting bör vi veta varför, vem det är riktat mot och var den personen befinner sig i sin köpprocess. Så att säga att Inbound är SEO är fel. Däremot är SEO en del av Inbound.

    Kommentar av

    Oliver

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner