Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Indexera inte Sökresultat

Slippery Slope

Det finns få saker som Google tycker så illa om som siter som låter sina sökresultat bli indexerade. Visst kan det funka på en liten och någorlunda okänd site men om du börjar bli lite större, eller har avsikt att bli så är det här en stor NO-NO. Det är en metod inom SEO som fungerade bra för några år sedan men som alla moderna sökmotorkonsulter aktar sig för.

Att välja att indexera sökresultat på sin site kan snabbt öka trafiken men det är också en filtermagnet. Jag tror inte jag sett en enda större site de senaste åren som indexerat sökresultat utan att fastna i filter inom några månader. Visst kanske det kan vara värt att göra lite kortsiktig sökmotoroptimering för att få lite snabb trafik men om man är det minsta långsiktig så är det dags att akta sig när indexering av sökresultat kommer på tal.

Om du vill läsa mer så rekommenderar jag Dr Petes jätteartikel på SEOmoz.org.

Edit: Såg nu att en post på SEObook publicerades idag med ungefär samma budskap, ta och läs den för det är en klart läsvärd artikel om Panda.

13 kommentarer

  1. Med risk att verka okunnig: Menar du så som typ reco och prisjakt gör? Om inte, nämn gärna ett exempel.

    Kommentar av Kristoffer

  2. Prisjakt upplever jag har lyckats ganska bra med att bygga ”landningssidor” istället för renodlade sökresultat. En sorts mellansteg.

  3. menar du på fullt allvar att folk indexerar sökresultaten? Hehe. Gud så korkat. Förstår inte vitsen med det, än att få google datorer att jobba hårdare bara. Bort med sånt trams.

  4. Det finns gott om siter som lider av det här, ett sorts missriktat försök till SEO som kan ge en tillfällig boost. Helt plötsligt finns det ju sidor som kan ranka på alla möjliga konstiga sökord. Google brukar filtrera ganska snabbt om inte siten har gott om auktoritet.

  5. Jag har vid flera tillfällen funderat över varför sajten hittarecept.se har så bra placeringar för sina sökresultatsidor. I många fall ligger deras sökresultatsidor högre upp än receptsajter som de själva länkar till.
    Testa t.ex. att googla ”paj med broccoli och ädelost”. När jag söker så har hittarecept resultat nr 2, 3 och 4 på googles förstasida. http://lmgtfy.com/?q=paj+med+broccoli+och+%C3%A4delost

    Har hittarecept en ”bra” sökresultatsida enligt Google eller riskerar de filter? Kan själv tycka att deras sida är ganska relevant för sökfrasen, men de har lite väl många träffar och möjligen något för högt upp.
    Vad är dina tankar om detta exempel?

    Kommentar av Anders

  6. En hel del sajter lider från det här – men inte med flit. Det är helt enkelt så att de som jag byggt sajter (eller de som är webbansvarig) är inte medveten om effekten eller att sidorna blir indexerad överhuvudtaget…

  7. Ja det finns definitivt de (byråer) som levererar sajter som tillåter G att indexera sökresultatet. Sitter just nu med en sådan sida. När det dessutom inte finns Canonical så blir det duplicerat innehåll på löpande band.

    Kommentar av Håkan P

  8. Vad är att indexera sökresultat för google? = Hur gör man så att jag inte gör så? Kan man göra det utan att man vet om det?

    Kommentar av

    Charlotte H

  9. Det görs vanligtvis genom att bara länka till en sökresultatsida. Du kan testa och göra en sökning på Google som ser ut så här: site:mindomän.se så får du se vad som finns i index.

  10. Kör du WordPress kan du använda Yoasts SEO-plugg, som automatiskt sätter noindex,follow på sökresultatsidorna.

  11. Det är väl enligt mitt tycke bara en crowdsourcad kategorihantering om man jobbar med att indexera sina sökresultat på rätt sätt? T.ex så indexerar man ju inte sökningar som resulterar i får lågt antal sökträffar eller högt heller för den delen också

    Andra alternativet är att man ser på siten vad folk söker på och sen lägger man kategorier baserat på detta som sedan man ändå skickar till G för indexering, så vad är skillnaden om det istället skulle ske per automatik?

    Kommentar av Magnus

  12. Testade att skriva in site:sokmotorkonsult.se och fick massor av träffar är det då såligt och innebär att sidan är indexerad?

    Kommentar av

    Niklas

  13. Nej Niklas, din sajt ska förstås vara indexerad, det är en grundförutsättning för sökmotoroptimering. Problemet är om du låter Google spindla sökresultat på din egen sajt, från din egen sökmotor.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner