Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Indexera inte Sökresultat

Slippery Slope

Det finns få saker som Google tycker så illa om som siter som låter sina sökresultat bli indexerade. Visst kan det funka på en liten och någorlunda okänd site men om du börjar bli lite större, eller har avsikt att bli så är det här en stor NO-NO. Det är en metod inom SEO som fungerade bra för några år sedan men som alla moderna sökmotorkonsulter aktar sig för.

Att välja att indexera sökresultat på sin site kan snabbt öka trafiken men det är också en filtermagnet. Jag tror inte jag sett en enda större site de senaste åren som indexerat sökresultat utan att fastna i filter inom några månader. Visst kanske det kan vara värt att göra lite kortsiktig sökmotoroptimering för att få lite snabb trafik men om man är det minsta långsiktig så är det dags att akta sig när indexering av sökresultat kommer på tal.

Om du vill läsa mer så rekommenderar jag Dr Petes jätteartikel på SEOmoz.org.

Edit: Såg nu att en post på SEObook publicerades idag med ungefär samma budskap, ta och läs den för det är en klart läsvärd artikel om Panda.

13 kommentarer

  1. Med risk att verka okunnig: Menar du så som typ reco och prisjakt gör? Om inte, nämn gärna ett exempel.

    Kommentar av Kristoffer

  2. Prisjakt upplever jag har lyckats ganska bra med att bygga ”landningssidor” istället för renodlade sökresultat. En sorts mellansteg.

  3. menar du på fullt allvar att folk indexerar sökresultaten? Hehe. Gud så korkat. Förstår inte vitsen med det, än att få google datorer att jobba hårdare bara. Bort med sånt trams.

  4. Det finns gott om siter som lider av det här, ett sorts missriktat försök till SEO som kan ge en tillfällig boost. Helt plötsligt finns det ju sidor som kan ranka på alla möjliga konstiga sökord. Google brukar filtrera ganska snabbt om inte siten har gott om auktoritet.

  5. Jag har vid flera tillfällen funderat över varför sajten hittarecept.se har så bra placeringar för sina sökresultatsidor. I många fall ligger deras sökresultatsidor högre upp än receptsajter som de själva länkar till.
    Testa t.ex. att googla ”paj med broccoli och ädelost”. När jag söker så har hittarecept resultat nr 2, 3 och 4 på googles förstasida. http://lmgtfy.com/?q=paj+med+broccoli+och+%C3%A4delost

    Har hittarecept en ”bra” sökresultatsida enligt Google eller riskerar de filter? Kan själv tycka att deras sida är ganska relevant för sökfrasen, men de har lite väl många träffar och möjligen något för högt upp.
    Vad är dina tankar om detta exempel?

    Kommentar av Anders

  6. En hel del sajter lider från det här – men inte med flit. Det är helt enkelt så att de som jag byggt sajter (eller de som är webbansvarig) är inte medveten om effekten eller att sidorna blir indexerad överhuvudtaget…

  7. Ja det finns definitivt de (byråer) som levererar sajter som tillåter G att indexera sökresultatet. Sitter just nu med en sådan sida. När det dessutom inte finns Canonical så blir det duplicerat innehåll på löpande band.

    Kommentar av Håkan P

  8. Vad är att indexera sökresultat för google? = Hur gör man så att jag inte gör så? Kan man göra det utan att man vet om det?

    Kommentar av

    Charlotte H

  9. Det görs vanligtvis genom att bara länka till en sökresultatsida. Du kan testa och göra en sökning på Google som ser ut så här: site:mindomän.se så får du se vad som finns i index.

  10. Kör du WordPress kan du använda Yoasts SEO-plugg, som automatiskt sätter noindex,follow på sökresultatsidorna.

  11. Det är väl enligt mitt tycke bara en crowdsourcad kategorihantering om man jobbar med att indexera sina sökresultat på rätt sätt? T.ex så indexerar man ju inte sökningar som resulterar i får lågt antal sökträffar eller högt heller för den delen också

    Andra alternativet är att man ser på siten vad folk söker på och sen lägger man kategorier baserat på detta som sedan man ändå skickar till G för indexering, så vad är skillnaden om det istället skulle ske per automatik?

    Kommentar av Magnus

  12. Testade att skriva in site:sokmotorkonsult.se och fick massor av träffar är det då såligt och innebär att sidan är indexerad?

    Kommentar av

    Niklas

  13. Nej Niklas, din sajt ska förstås vara indexerad, det är en grundförutsättning för sökmotoroptimering. Problemet är om du låter Google spindla sökresultat på din egen sajt, från din egen sökmotor.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!