Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Indexera inte Sökresultat

Slippery Slope

Det finns få saker som Google tycker så illa om som siter som låter sina sökresultat bli indexerade. Visst kan det funka på en liten och någorlunda okänd site men om du börjar bli lite större, eller har avsikt att bli så är det här en stor NO-NO. Det är en metod inom SEO som fungerade bra för några år sedan men som alla moderna sökmotorkonsulter aktar sig för.

Att välja att indexera sökresultat på sin site kan snabbt öka trafiken men det är också en filtermagnet. Jag tror inte jag sett en enda större site de senaste åren som indexerat sökresultat utan att fastna i filter inom några månader. Visst kanske det kan vara värt att göra lite kortsiktig sökmotoroptimering för att få lite snabb trafik men om man är det minsta långsiktig så är det dags att akta sig när indexering av sökresultat kommer på tal.

Om du vill läsa mer så rekommenderar jag Dr Petes jätteartikel på SEOmoz.org.

Edit: Såg nu att en post på SEObook publicerades idag med ungefär samma budskap, ta och läs den för det är en klart läsvärd artikel om Panda.

13 kommentarer

  1. Med risk att verka okunnig: Menar du så som typ reco och prisjakt gör? Om inte, nämn gärna ett exempel.

    Kommentar av Kristoffer

  2. Prisjakt upplever jag har lyckats ganska bra med att bygga ”landningssidor” istället för renodlade sökresultat. En sorts mellansteg.

  3. menar du på fullt allvar att folk indexerar sökresultaten? Hehe. Gud så korkat. Förstår inte vitsen med det, än att få google datorer att jobba hårdare bara. Bort med sånt trams.

  4. Det finns gott om siter som lider av det här, ett sorts missriktat försök till SEO som kan ge en tillfällig boost. Helt plötsligt finns det ju sidor som kan ranka på alla möjliga konstiga sökord. Google brukar filtrera ganska snabbt om inte siten har gott om auktoritet.

  5. Jag har vid flera tillfällen funderat över varför sajten hittarecept.se har så bra placeringar för sina sökresultatsidor. I många fall ligger deras sökresultatsidor högre upp än receptsajter som de själva länkar till.
    Testa t.ex. att googla ”paj med broccoli och ädelost”. När jag söker så har hittarecept resultat nr 2, 3 och 4 på googles förstasida. http://lmgtfy.com/?q=paj+med+broccoli+och+%C3%A4delost

    Har hittarecept en ”bra” sökresultatsida enligt Google eller riskerar de filter? Kan själv tycka att deras sida är ganska relevant för sökfrasen, men de har lite väl många träffar och möjligen något för högt upp.
    Vad är dina tankar om detta exempel?

    Kommentar av Anders

  6. En hel del sajter lider från det här – men inte med flit. Det är helt enkelt så att de som jag byggt sajter (eller de som är webbansvarig) är inte medveten om effekten eller att sidorna blir indexerad överhuvudtaget…

  7. Ja det finns definitivt de (byråer) som levererar sajter som tillåter G att indexera sökresultatet. Sitter just nu med en sådan sida. När det dessutom inte finns Canonical så blir det duplicerat innehåll på löpande band.

    Kommentar av Håkan P

  8. Vad är att indexera sökresultat för google? = Hur gör man så att jag inte gör så? Kan man göra det utan att man vet om det?

    Kommentar av

    Charlotte H

  9. Det görs vanligtvis genom att bara länka till en sökresultatsida. Du kan testa och göra en sökning på Google som ser ut så här: site:mindomän.se så får du se vad som finns i index.

  10. Kör du WordPress kan du använda Yoasts SEO-plugg, som automatiskt sätter noindex,follow på sökresultatsidorna.

  11. Det är väl enligt mitt tycke bara en crowdsourcad kategorihantering om man jobbar med att indexera sina sökresultat på rätt sätt? T.ex så indexerar man ju inte sökningar som resulterar i får lågt antal sökträffar eller högt heller för den delen också

    Andra alternativet är att man ser på siten vad folk söker på och sen lägger man kategorier baserat på detta som sedan man ändå skickar till G för indexering, så vad är skillnaden om det istället skulle ske per automatik?

    Kommentar av Magnus

  12. Testade att skriva in site:sokmotorkonsult.se och fick massor av träffar är det då såligt och innebär att sidan är indexerad?

    Kommentar av

    Niklas

  13. Nej Niklas, din sajt ska förstås vara indexerad, det är en grundförutsättning för sökmotoroptimering. Problemet är om du låter Google spindla sökresultat på din egen sajt, från din egen sökmotor.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

xseosnack.png.pagespeed.ic.jCssTmlGt2

SEO-snack 25 augusti

Hej hej hallå! Hur har sommaren varit? Förhoppningsvis har du njutit av sommarvärme och ledighet, kanske så pass mycket att du nu längtar efter att slå dig ned vid datorn och jobba? Så känner i alla fall vi på Pineberry – […]

sokpodden_avsnitt-16_460x291

#16 Pensionen

Efter ett kortare sommaruppehåll är det dags för avsnitt 16 av Sökpodden där vi pratar om 302 redirects jämfört med 301, att konverterande klick i AdWords ska pensioneras samt om content marketing är en bra länkstrategi. Du lyssnar väl?

Facebook business manager guide

Facebook Business Manager-Guide

Allt du behöver veta om fördelarna med Facebook Business Manager och hur du kommer igång med ditt konto. Vi guidar dig till att enklare administrera åtkomsten för dina egendomar när du har flera medarbetare som bearbetar din Facebooksida eller ditt annonskonto.

expanded text ads adwords

Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här

Vi går i denna artikel igenom en av de största förändringarna i Adwords 15-åriga historia. Utökade textannonser (Expanded Text Ads) har nu lanserats globalt och det innebär upp till 47 % mer tecken för annonsörer att använda. Läs mer!

Bing Ads Editor

Bing Ads Editor för Mac

NYHET! Nu finns betaversionen av Bing Ads Editor tillgänglig för Mac. Det är ett verktyg som likt AdWords Editor kommer kunna öka användarvänligheten och spara tid för dig som annonserar på Bing.