Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

personliga jordgubbar

Enligt Google är sökresultaten inte lika personliga längre. Dock påverkar fortfarande din plats och vad du nyligen sökt efter vad Google visar för just dig.

I en intervju med CNBC berättar Google att sökresultaten inte är lika personliga längre. Detta står i stark kontrast mot att Google 2009 lanserade att alla sökresultat skulle vara personliga. Anledningen till att sökresultaten inte är lika personliga längre är enligt Google att det oftast inte tillför något värde att göra dem personliga. Sökningen i sig ger Google tillräckligt med information för att visa ett relevant sökresultat.

Plats och senaste googlingar

Det finns dock två tillfällen där Google fortfarande ofta anpassar sökresultatet just för dig. Dels när det är relevant att ta hänsyn till var du geografiskt googlar från. Att Google visar lokala sökresultatet är något som ökar för varje år som går. Dels tar Google ibland hänsyn till vad du googlat efter nyligen. Om du exempelvis först googlar “fotboll” och därefter “AIK” är det mer sannolikt att du får se resultat som har med AIK fotboll än AIK ishockey att göra.

Slipper filterbubblor

Facebook har fått kritik för att de skapar filterbubblor när Facebook-användare bara får upp saker i sitt flöde som man redan gillar. Då Google inte personaliserar sökresultatet i samma utsträckning som Facebook personaliserar flödet har Google sluppit en hel del kritik kring detta enligt CNBC. Dock har såklart Google ett problem med filterbubblor på YouTube.

Påverkan på SEO

Personliga sökresultat påverkar inte direkt hur du gör SEO. Däremot gör de det klurigt att säga på vilken plats en sajt rankar på ett visst sökord. För placeringen i sökresultatet kan ju vara olika beroende på vem det är som googlar. Även om färre sökresultat numera är personliga kommer denna rankingproblematik fortgå då många sökresultat är lokala.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner