Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

personliga jordgubbar

Enligt Google är sökresultaten inte lika personliga längre. Dock påverkar fortfarande din plats och vad du nyligen sökt efter vad Google visar för just dig.

I en intervju med CNBC berättar Google att sökresultaten inte är lika personliga längre. Detta står i stark kontrast mot att Google 2009 lanserade att alla sökresultat skulle vara personliga. Anledningen till att sökresultaten inte är lika personliga längre är enligt Google att det oftast inte tillför något värde att göra dem personliga. Sökningen i sig ger Google tillräckligt med information för att visa ett relevant sökresultat.

Plats och senaste googlingar

Det finns dock två tillfällen där Google fortfarande ofta anpassar sökresultatet just för dig. Dels när det är relevant att ta hänsyn till var du geografiskt googlar från. Att Google visar lokala sökresultatet är något som ökar för varje år som går. Dels tar Google ibland hänsyn till vad du googlat efter nyligen. Om du exempelvis först googlar “fotboll” och därefter “AIK” är det mer sannolikt att du får se resultat som har med AIK fotboll än AIK ishockey att göra.

Slipper filterbubblor

Facebook har fått kritik för att de skapar filterbubblor när Facebook-användare bara får upp saker i sitt flöde som man redan gillar. Då Google inte personaliserar sökresultatet i samma utsträckning som Facebook personaliserar flödet har Google sluppit en hel del kritik kring detta enligt CNBC. Dock har såklart Google ett problem med filterbubblor på YouTube.

Påverkan på SEO

Personliga sökresultat påverkar inte direkt hur du gör SEO. Däremot gör de det klurigt att säga på vilken plats en sajt rankar på ett visst sökord. För placeringen i sökresultatet kan ju vara olika beroende på vem det är som googlar. Även om färre sökresultat numera är personliga kommer denna rankingproblematik fortgå då många sökresultat är lokala.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner