Sökmotorkonsult.se

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

personliga jordgubbar

Enligt Google är sökresultaten inte lika personliga längre. Dock påverkar fortfarande din plats och vad du nyligen sökt efter vad Google visar för just dig.

I en intervju med CNBC berättar Google att sökresultaten inte är lika personliga längre. Detta står i stark kontrast mot att Google 2009 lanserade att alla sökresultat skulle vara personliga. Anledningen till att sökresultaten inte är lika personliga längre är enligt Google att det oftast inte tillför något värde att göra dem personliga. Sökningen i sig ger Google tillräckligt med information för att visa ett relevant sökresultat.

Plats och senaste googlingar

Det finns dock två tillfällen där Google fortfarande ofta anpassar sökresultatet just för dig. Dels när det är relevant att ta hänsyn till var du geografiskt googlar från. Att Google visar lokala sökresultatet är något som ökar för varje år som går. Dels tar Google ibland hänsyn till vad du googlat efter nyligen. Om du exempelvis först googlar “fotboll” och därefter “AIK” är det mer sannolikt att du får se resultat som har med AIK fotboll än AIK ishockey att göra.

Slipper filterbubblor

Facebook har fått kritik för att de skapar filterbubblor när Facebook-användare bara får upp saker i sitt flöde som man redan gillar. Då Google inte personaliserar sökresultatet i samma utsträckning som Facebook personaliserar flödet har Google sluppit en hel del kritik kring detta enligt CNBC. Dock har såklart Google ett problem med filterbubblor på YouTube.

Påverkan på SEO

Personliga sökresultat påverkar inte direkt hur du gör SEO. Däremot gör de det klurigt att säga på vilken plats en sajt rankar på ett visst sökord. För placeringen i sökresultatet kan ju vara olika beroende på vem det är som googlar. Även om färre sökresultat numera är personliga kommer denna rankingproblematik fortgå då många sökresultat är lokala.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner