Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

personliga jordgubbar

Enligt Google är sökresultaten inte lika personliga längre. Dock påverkar fortfarande din plats och vad du nyligen sökt efter vad Google visar för just dig.

I en intervju med CNBC berättar Google att sökresultaten inte är lika personliga längre. Detta står i stark kontrast mot att Google 2009 lanserade att alla sökresultat skulle vara personliga. Anledningen till att sökresultaten inte är lika personliga längre är enligt Google att det oftast inte tillför något värde att göra dem personliga. Sökningen i sig ger Google tillräckligt med information för att visa ett relevant sökresultat.

Plats och senaste googlingar

Det finns dock två tillfällen där Google fortfarande ofta anpassar sökresultatet just för dig. Dels när det är relevant att ta hänsyn till var du geografiskt googlar från. Att Google visar lokala sökresultatet är något som ökar för varje år som går. Dels tar Google ibland hänsyn till vad du googlat efter nyligen. Om du exempelvis först googlar “fotboll” och därefter “AIK” är det mer sannolikt att du får se resultat som har med AIK fotboll än AIK ishockey att göra.

Slipper filterbubblor

Facebook har fått kritik för att de skapar filterbubblor när Facebook-användare bara får upp saker i sitt flöde som man redan gillar. Då Google inte personaliserar sökresultatet i samma utsträckning som Facebook personaliserar flödet har Google sluppit en hel del kritik kring detta enligt CNBC. Dock har såklart Google ett problem med filterbubblor på YouTube.

Påverkan på SEO

Personliga sökresultat påverkar inte direkt hur du gör SEO. Däremot gör de det klurigt att säga på vilken plats en sajt rankar på ett visst sökord. För placeringen i sökresultatet kan ju vara olika beroende på vem det är som googlar. Även om färre sökresultat numera är personliga kommer denna rankingproblematik fortgå då många sökresultat är lokala.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner