Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens är något som skapas när du har fler sidor på din sajt som handlar om samma sak och rankar på samma sökord. Det är viktigt att du är medveten om problematiken som kan uppstå och att det kan påverka din SEO negativt. 

Pratar du om samma ämne på fler sidor kan Google bli förvirrad och ha svårt att avgöra vilken sida som ska ranka på de sökord du vill synas på. Har Google svårt att avgöra vilken sida som är mest relevant för ämnet kan det drabba din ranking negativt.

När du jobbar med sökmotoroptimering är det därför viktigt att du tänker på att endast ha en sida som pratar om ett ämne och optimeras mot ett relevant sökord. Med andra ord samlar du all information på en sida vilket i sin tur gör det tydligt. Läsaren kommer hitta all relevant information om ämnet på en sida och Google slipper förvirring. På så sätt skapar du heller ingen problematik för intern konkurrens.

Jag ser dock ganska ofta att man inte riktigt har detta i bakhuvudet när man skapat målsidor på sin sajt. Är man ovetandes om att detta kan skapa problem är det vanligt att man exempelvis har en kategorisida som optimeras mot ett specifikt sökord men skriver en guide samt ett blogginlägg om samma ämne. Då har vi helt plötsligt tre sidor på sajten som kan ranka på samma sökord vilket kan skapa förvirring och intern konkurrens.

Hitta sidor med intern konkurrens

Så hur vet man att sidor konkurrerar mot varandra? Det finns flera olika sätt att ta reda på det. Har du tillgång till verktyg som exempelvis Sistrix eller Ahrefs kan du enkelt få fram data på vilka sidor som rankar på vilka sökord. Har du inte tillgång till något verktyg kan du istället testa att göra så kallade site-sökningar för att försöka avgöra om du har sidor på sajten som handlar om samma sak.

– Sistrix

Har du tillgång till Sistrix anger du din domän i sökfältet och sedan väljer “Keywords” i sidomenyn. Klicka sedan i “Show keyword cannibalization” för att få fram en lista på de sökord som fler än en URL rankar på. Använd listan och börja se över vilka sidor som du bör göra någon aktiv förändring på för att minimera risken för konkurrens. Ett tips är att börja med de sökord som du tycker är allra viktigast för din verksamhet.

– Ahrefs

I Ahrefs kan du också se vilka sidor som rankar på vilka sökord. Ange din domän i sökfältet och klicka dig sedan vidare till “Organic keywords”. Där kan du sedan fälla ut “Show history chart” per sökord. Här ser du vilka URL:er som har rankat på just det sökordet. Ser du fler URL:er än en finns sannolikt problematik kring intern konkurrens.

– Site-sökning

Vill du göra ett test manuellt på egen hand kan du göra en så kallad site-sökning. Googla “site:dindomän.se intitle:sökord” så får du fram ett sökresultat med de sidor som liknar varandra och kan handla om samma sak. Söker du “site:domän.se inurl:sökord” får du fram de sidor som nämner sökordet i URL:en.

Så löser du intern konkurrens

Anar du att sidor konkurrerar mot varandra är det läge att lösa problemet. Det finns flera olika sätt att gå tillväga lite beroende på hur din situation ser ut. Men alla lösningar bottnar i att tydliggöra vilken sida som är mest relevant för ett specifikt sökord.

– Avoptimera sidor som konkurrerar

Det finns flera sätt att avoptimera en sida mot ett sökord. Det mest effektiva sättet skulle jag säga är att ta bort sökordet i titeln på den sidan som du inte vill ska ranka på just det sökordet. Då titeln är ett element som påverkar din SEO väldigt mycket kan det ge bra effekt att avoptimera sidor på det sättet. Självklart vill du behålla sökordet i titeln på den sida som du vill ska ranka.

– Se över internlänkningen

Med interna länkar på sajten kan du visa för Google vilken sida som du tycker är mest relevant för ett specifikt sökord. Med hjälp av ankartexterna kan du tydliggöra vilken sida som handlar om vad. Du för även vidare din så kallade länkkraft som du samlar på dig när andra domäner länkar till dig.

När du internlänkar till den sida du vill ska ranka på det specifika sökordet bör du därför nämna det sökordet i ankartexten när du länkar till den sidan. Detta för att tydliggöra att den sidan du länkar till faktiskt är den bästa för just det sökordet du vill ranka på. De sidor som internkonkurrerar mot denna sida bör därför inte länkas till med ankartexter som innehåller just det sökordet.

– Ta bort överflödiga sidor och peka om med 301 redirect

Jag rekommenderar alltid att försöka samla all relevant information om ett ämne på en sida på sajten. Både för att din potentiella kund och Google ska kunna hitta all information på ett ställe. Har du information om samma ämne uppdelat på flera sidor bör du se över din struktur.

Jag har flera gånger sett att man aktivt jobbar med en kategorisida på sajten och optimerar mot ett viktigt sökord. Men väljer även att skriva ett blogginlägg om samma produktkategori och kanske en guide om hur du använder denna typ av produkt på en annan sida.

Samla istället all information på en sida. Välj ut den sidan som du vill att dina potentiella kunder ska landa på och lägg all information där. Ta sedan bort de överflödiga sidorna och peka om dem till den sida du vill ska ranka. Jätteviktigt att du gör ompekningarna med 301 redirects.

– Stärk upp sidor med externa länkar

För att stärka upp de sidor som du vill ska ranka kan länkar från andra domäner ge dig lite extra kraft. Den sida som du vill ska ranka blir starkare och ses som mer populär hos Google om den har en relevant extern länk pekad till sig och övriga sidor som kan internkonkurrera inte har det. Denna lösning är lite svårare att påverka på egen hand och kan i kombination med någon annan lösning ovan ge bästa effekt.

Ett exempel på detta

Här är ett exempel för en av mina kunder som var drabbade av intern konkurrens då det fanns information om samma ämne på flera olika sidor. Vi löste situationen genom att peka om överflödiga sidor som konkurrerade med varandra till den enskilda sidan som vi ville skulle ranka. Snabbt tog vi stora kliv uppåt i ranking.

ranking utan intern konkurrens

Är du osäker på om du har problem med intern konkurrens på din egen sajt? Testa något av våra alternativ på lösning ovan för att se efter. Eller har du sedan innan lyckats lösa denna problematik, isåfall hur gjorde du? Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter.

4 kommentarer

  1. Tack för dina bra tips och en givande hands on-artikel Sara. Jag misstänker starkt att jag gjort detta misstag. Nu är ändring på gång. Ska bli intressant at se vad detta leder till. Tumme upp!

    Kommentar av Jörgen Johnsson

  2. Hej Jörgen!

    Kul att du gillade artikeln. Spännande att se vad du får för effekt av dina ändringar. Lycka till!

    Kommentar av Sara Karlsson

  3. Hej! Jag är medveten om detta men skapar ändå i samband med kampanjer ofta landningssidor (från annonser i sociala medier) i olika versioner. Det handlar oftast om att vi vill möta upp temat i olika annonsvarianter på ett relevant sätt på landningssidan – men att CTA och en stor del av innehållet ändå är detsamma. Jag förstår ju att detta är negativt för rankingen på den sökfras som sidan/sidorna är optimerad för, men jag undrar om det också kan påverka hur sajten rankar på andra sökfraser?

    Kommentar av Linda Eriksson

  4. Hej Linda!

    Tänk isåfall på att inte optimera kampanjsidorna mot samma sökord som du redan har bra sidor för. Nämn exempelvis inte sökordet i titel och H1. Det är även viktigt att du inte kopierar och använder befintliga texter på kampanjsidorna.

    Jag skulle inte säga att andra sidor på sajten drabbas av den interna konkurrensen. Det är snarare de sidor som konkurrerar mot varandra som påverkas.

    Lycka till!

    Sara

    Kommentar av Sara Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Sökmotorer begränsar googlingar

Sökmotorer begränsar googlingarna

Klarar du dig på 30 googlingar om dagen? Om inte, och du inte är forskare, journalist eller lärare då är det hög tid att börja vänja dig vid denna nya begränsning från sökmotorerna.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner