Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Internationell E-handel, olika valuta

Colones - Costa Rica

Ett ganska knivigt problem om du sitter på en internationell webbshop är länder med samma språk fast olika valuta. Om du vill sälja både i svensktalande delar av Finland och i Sverige eller i både USA och UK så vill du ju ha samma språk på sidorna och det kan skapa problem med duplicate content.

Det finns, som så ofta, många sätt att lösa det här men jag tänkte berätta om det sätt jag tycker är smidigast i nästan alla lägen. Ofta så används kataloger för sidorna t ex /uk/ och /us/ vilket skapar problem. Det går ju att använda sig av canonical eller allt möjligt här men jag tycker ju illa om just canonical och det finns en bättre lösning.

Lösningen är helt enkelt att ha alla valutor på samma sida och välja vilken som visas utifrån IP. På så vis kan du optimera ett mer begränsat antal landningssidor och dina besökare kommer få resultat med rätt valuta och därmed konvertera bättre.

5 kommentarer

  1. Då tappar du möjligheten att kunna specificera ett målgruppsland för allt landsunikt innehåll. Hur ser du att möjligheterna blir för att kunna ranka bra på t ex både google.com och .co.uk med den metoden?

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  2. UK är ju alltid lite kruxigt eftersom den är så biased men jag upplever inte att fördelen med inställningen ger särskilda fördelar heller – har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, absolut! Fast man behöver nog göra mer än bara ändra inställningen i GWT. Men genom att lägga upp det landsspecifika innehållet på en egen domän och jobba med länkar på den lokala marknaden går det ju att lyckas utmärkt (denna möjlighet tappar man ju då alltså genom att lägga UK och US-innehåll på samma URLer).

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  4. Ja, det bygger ju däremot på idén att ha olika innehåll och då är ju duplicate content inte längre ett problem.

    Kommentar av Magnus

  5. Ja, du har helt rätt!

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner