Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Internationell E-handel, olika valuta

Colones - Costa Rica

Ett ganska knivigt problem om du sitter på en internationell webbshop är länder med samma språk fast olika valuta. Om du vill sälja både i svensktalande delar av Finland och i Sverige eller i både USA och UK så vill du ju ha samma språk på sidorna och det kan skapa problem med duplicate content.

Det finns, som så ofta, många sätt att lösa det här men jag tänkte berätta om det sätt jag tycker är smidigast i nästan alla lägen. Ofta så används kataloger för sidorna t ex /uk/ och /us/ vilket skapar problem. Det går ju att använda sig av canonical eller allt möjligt här men jag tycker ju illa om just canonical och det finns en bättre lösning.

Lösningen är helt enkelt att ha alla valutor på samma sida och välja vilken som visas utifrån IP. På så vis kan du optimera ett mer begränsat antal landningssidor och dina besökare kommer få resultat med rätt valuta och därmed konvertera bättre.

5 kommentarer

  1. Då tappar du möjligheten att kunna specificera ett målgruppsland för allt landsunikt innehåll. Hur ser du att möjligheterna blir för att kunna ranka bra på t ex både google.com och .co.uk med den metoden?

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  2. UK är ju alltid lite kruxigt eftersom den är så biased men jag upplever inte att fördelen med inställningen ger särskilda fördelar heller – har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, absolut! Fast man behöver nog göra mer än bara ändra inställningen i GWT. Men genom att lägga upp det landsspecifika innehållet på en egen domän och jobba med länkar på den lokala marknaden går det ju att lyckas utmärkt (denna möjlighet tappar man ju då alltså genom att lägga UK och US-innehåll på samma URLer).

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  4. Ja, det bygger ju däremot på idén att ha olika innehåll och då är ju duplicate content inte längre ett problem.

    Kommentar av Magnus

  5. Ja, du har helt rätt!

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner