Sökmotorkonsult.se

Internationell E-handel, olika valuta

Colones - Costa Rica

Ett ganska knivigt problem om du sitter på en internationell webbshop är länder med samma språk fast olika valuta. Om du vill sälja både i svensktalande delar av Finland och i Sverige eller i både USA och UK så vill du ju ha samma språk på sidorna och det kan skapa problem med duplicate content.

Det finns, som så ofta, många sätt att lösa det här men jag tänkte berätta om det sätt jag tycker är smidigast i nästan alla lägen. Ofta så används kataloger för sidorna t ex /uk/ och /us/ vilket skapar problem. Det går ju att använda sig av canonical eller allt möjligt här men jag tycker ju illa om just canonical och det finns en bättre lösning.

Lösningen är helt enkelt att ha alla valutor på samma sida och välja vilken som visas utifrån IP. På så vis kan du optimera ett mer begränsat antal landningssidor och dina besökare kommer få resultat med rätt valuta och därmed konvertera bättre.

Sidan är senast uppdaterad 2011-05-09

5 kommentarer

  1. Då tappar du möjligheten att kunna specificera ett målgruppsland för allt landsunikt innehåll. Hur ser du att möjligheterna blir för att kunna ranka bra på t ex både google.com och .co.uk med den metoden?

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. UK är ju alltid lite kruxigt eftersom den är så biased men jag upplever inte att fördelen med inställningen ger särskilda fördelar heller – har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, absolut! Fast man behöver nog göra mer än bara ändra inställningen i GWT. Men genom att lägga upp det landsspecifika innehållet på en egen domän och jobba med länkar på den lokala marknaden går det ju att lyckas utmärkt (denna möjlighet tappar man ju då alltså genom att lägga UK och US-innehåll på samma URLer).

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  4. Ja, det bygger ju däremot på idén att ha olika innehåll och då är ju duplicate content inte längre ett problem.

    Kommentar av Magnus

  5. Ja, du har helt rätt!

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.