Sökmotorkonsult.se

Internationell E-handel, olika valuta

Colones - Costa Rica

Ett ganska knivigt problem om du sitter på en internationell webbshop är länder med samma språk fast olika valuta. Om du vill sälja både i svensktalande delar av Finland och i Sverige eller i både USA och UK så vill du ju ha samma språk på sidorna och det kan skapa problem med duplicate content.

Det finns, som så ofta, många sätt att lösa det här men jag tänkte berätta om det sätt jag tycker är smidigast i nästan alla lägen. Ofta så används kataloger för sidorna t ex /uk/ och /us/ vilket skapar problem. Det går ju att använda sig av canonical eller allt möjligt här men jag tycker ju illa om just canonical och det finns en bättre lösning.

Lösningen är helt enkelt att ha alla valutor på samma sida och välja vilken som visas utifrån IP. På så vis kan du optimera ett mer begränsat antal landningssidor och dina besökare kommer få resultat med rätt valuta och därmed konvertera bättre.

Sidan är senast uppdaterad 2011-05-09

5 kommentarer

  1. Då tappar du möjligheten att kunna specificera ett målgruppsland för allt landsunikt innehåll. Hur ser du att möjligheterna blir för att kunna ranka bra på t ex både google.com och .co.uk med den metoden?

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. UK är ju alltid lite kruxigt eftersom den är så biased men jag upplever inte att fördelen med inställningen ger särskilda fördelar heller – har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, absolut! Fast man behöver nog göra mer än bara ändra inställningen i GWT. Men genom att lägga upp det landsspecifika innehållet på en egen domän och jobba med länkar på den lokala marknaden går det ju att lyckas utmärkt (denna möjlighet tappar man ju då alltså genom att lägga UK och US-innehåll på samma URLer).

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  4. Ja, det bygger ju däremot på idén att ha olika innehåll och då är ju duplicate content inte längre ett problem.

    Kommentar av Magnus

  5. Ja, du har helt rätt!

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!