Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Internationell E-handel, olika valuta

Colones - Costa Rica

Ett ganska knivigt problem om du sitter på en internationell webbshop är länder med samma språk fast olika valuta. Om du vill sälja både i svensktalande delar av Finland och i Sverige eller i både USA och UK så vill du ju ha samma språk på sidorna och det kan skapa problem med duplicate content.

Det finns, som så ofta, många sätt att lösa det här men jag tänkte berätta om det sätt jag tycker är smidigast i nästan alla lägen. Ofta så används kataloger för sidorna t ex /uk/ och /us/ vilket skapar problem. Det går ju att använda sig av canonical eller allt möjligt här men jag tycker ju illa om just canonical och det finns en bättre lösning.

Lösningen är helt enkelt att ha alla valutor på samma sida och välja vilken som visas utifrån IP. På så vis kan du optimera ett mer begränsat antal landningssidor och dina besökare kommer få resultat med rätt valuta och därmed konvertera bättre.

5 kommentarer

  1. Då tappar du möjligheten att kunna specificera ett målgruppsland för allt landsunikt innehåll. Hur ser du att möjligheterna blir för att kunna ranka bra på t ex både google.com och .co.uk med den metoden?

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  2. UK är ju alltid lite kruxigt eftersom den är så biased men jag upplever inte att fördelen med inställningen ger särskilda fördelar heller – har du andra erfarenheter?

    Kommentar av Magnus

  3. Ja, absolut! Fast man behöver nog göra mer än bara ändra inställningen i GWT. Men genom att lägga upp det landsspecifika innehållet på en egen domän och jobba med länkar på den lokala marknaden går det ju att lyckas utmärkt (denna möjlighet tappar man ju då alltså genom att lägga UK och US-innehåll på samma URLer).

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

  4. Ja, det bygger ju däremot på idén att ha olika innehåll och då är ju duplicate content inte längre ett problem.

    Kommentar av Magnus

  5. Ja, du har helt rätt!

    Kommentar av

    Carl-Gustav Öberg

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner