Jag har 100 artiklar, vad ska jag göra med dem? Du bestämmer

Nästa fråga i serien handlar om innehåll och hur det bäst används. Som sist så kommer vi ställa frågan öppet och det är upp till dig att svara. Frågan: Jag har 100 relevanta artiklar, vad gör jag bäst med dem?

Som du förstår så är vi på andra artikeln i vår serie Du väljer och idag handlar det om content. Här kommer problemet:

100 artiklar, vad är bäst?

Jessica har låtit skriva 100 artiklar som är relevanta för hennes webshop, de är alla unika och skrivna av en relativt skicklig skribent. Samtliga artiklar har fler än 300 ord och några upp till 800. De avhandlar en rad olika saker, från hur man använder Jessicas produkter till rena beskrivningar. I sin webshop har Jessica ett hundratal produkter, alla inom samma segment. Nedan lite information om webbplatsen:

  • 630 indexerade sidor
  • 320 inlänkar från 45 domäner
  • Pagerank 3
  • 300 dagliga besökare, 8 dagliga köp
  • Tillhörande blogg på subdomän
  • 180 produkter

Vad ska hon göra?

Det här är all information vi har, vad tycker du att hon ska göra med artiklarna och varför?

6 kommentarer på "Jag har 100 artiklar, vad ska jag göra med dem? Du bestämmer"

  1. Tänk den som hade 100 relevanta och unika artiklar att leka med!! Hälrig tanke 🙂 Denna fråga är dock lite svår tycker jag eftersom det beror på vilken bransch det handlar om. jag hade absolut avsatt några artiklar till de mest kvalitativa artikelkatalogerna men efter det så beror det mycket på branschen. Man kan kontakta bloggare och andra webbmasters som har relevanta sajter, för att komma överens om en deal. Många vill ha gratis content till sina bloggar och webbplatser och det vore guld värt att få sina artiklar publicerade på aktiva och relevanta webbplatser. Man kan även bygga satellitsidor som man fyller med artiklar, dock så behöver dessa också några länkar. En viktig del är att man inte ”mosar” ut alla artiklar så fort man bara kan utan schemalägger dem över en viss tid för en naturlig och jämn tillströmning av länkar. Eftersom bloggen ligger som subdomän så hade jag inte slösat speciellt många artiklar där utan bara uppdaterat den kontinuerligt med spontana inlägg och nyheter. Hur som helst så hade jag inte jobbat hårt för att sprida ut artiklarna på första, bästa webbplats som jag hittar. Jag skulle ta mig tid för att hitta riktigt bra sajter där jag får ut mest effekt av artiklarna. Till slut har man hittat 100 bra platser och sajter där man fått kvalitativa länkar som fördelats över en längre tid. Om man har råd och och vill spara massa tid kan man ju alltid ta hjälp av ett SEO bolag för att sprida artiklarna på kvalitativa sajter och få bra länkjuice, då behöver man inte göra ett dugg.


  2. Produktrelaterade how-to’s hade jag publicerat i bloggen med tydliga kopplingar till respektive produkt/kategori (beror på hur permanentat produkterna är, och om det söks efter dem). Resterande hade jag gästbloggat iväg då det redan är relativt gott om innehåll på siten.


  3. De artiklar som var ”hur man använder Jessicas produkter” skulle jag ha i direkt anslutning till den aktuella produkten för att öka förståelse för produkten och dess användningsområde, eventuellt kört en del mer generella användningsområden i bloggen för relevans och long-tail.

    Resterande på relevanta webbplaster som man letar upp eller bygger själv.

    Eventuellt hade jag snappat 20 relevanta domäner och pubbat fem sidor med det relevanta innehållet per domän, låtit dom ligga till sig sex månader och länkat in till butiken, beror på hur akut mitt behov är.


  4. Det borde bli mer buzz runt denna artikeln, jag tyckte det hade vart grymt intressant att läsa massor av folks olika sätt att sprida eller använda artiklarna.


  5. Jätteintressant tråd, synd att diskussionen stannat av. Låt mig försöka få liv i den igen.
    Jag är ibland väldigt nära Jessicas situation. Jag skriver fackböcker med en massa konkreta, handfasta råd. När en bok är färdigskriven och ska lanseras har jag mycket väl underlag för ca 100 artiklar ”färdigt”.
    Kontakta artikelkatalogerna, webbmasters och bloggare för att skapa ingående länkar fungerar bra tycker jag. Jag har även goda erfarenheter av att bygga satellitsidor.
    Två frågor:
    Anders Karlsson betonar att man inte ska ”mosa ut alla artiklar så fort man kan utan schemalägga dem över en viss tid” och ”låta satellitsidorna ligga till sig sex månader”. Denna aspakt har jag missat. Vad är huvudanledningen till att man ska ta det lite lugnt med detta?
    Kan någon göra en klok avvägning mellan de olika alternativen? Om jag tar hälften av artiklarna (50 st) och placerar dessa via artikelkataloger, webbmasters och bloggare eller skapar 10 nya egna satellitsajter med 5 artiklar på varje – vilket alternativ ger bäst resultat?
    Hälsningar,
    Holger


Kommentarsfältet är stängt.