Sökmotorkonsult.se

Jag har 100 artiklar, vad ska jag göra med dem? Du bestämmer

Nästa fråga i serien handlar om innehåll och hur det bäst används. Som sist så kommer vi ställa frågan öppet och det är upp till dig att svara. Frågan: Jag har 100 relevanta artiklar, vad gör jag bäst med dem?

Som du förstår så är vi på andra artikeln i vår serie Du väljer och idag handlar det om content. Här kommer problemet:

100 artiklar, vad är bäst?

Jessica har låtit skriva 100 artiklar som är relevanta för hennes webshop, de är alla unika och skrivna av en relativt skicklig skribent. Samtliga artiklar har fler än 300 ord och några upp till 800. De avhandlar en rad olika saker, från hur man använder Jessicas produkter till rena beskrivningar. I sin webshop har Jessica ett hundratal produkter, alla inom samma segment. Nedan lite information om webbplatsen:

  • 630 indexerade sidor
  • 320 inlänkar från 45 domäner
  • Pagerank 3
  • 300 dagliga besökare, 8 dagliga köp
  • Tillhörande blogg på subdomän
  • 180 produkter

Vad ska hon göra?

Det här är all information vi har, vad tycker du att hon ska göra med artiklarna och varför?

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

6 kommentarer

  1. Tänk den som hade 100 relevanta och unika artiklar att leka med!! Hälrig tanke :) Denna fråga är dock lite svår tycker jag eftersom det beror på vilken bransch det handlar om. jag hade absolut avsatt några artiklar till de mest kvalitativa artikelkatalogerna men efter det så beror det mycket på branschen. Man kan kontakta bloggare och andra webbmasters som har relevanta sajter, för att komma överens om en deal. Många vill ha gratis content till sina bloggar och webbplatser och det vore guld värt att få sina artiklar publicerade på aktiva och relevanta webbplatser. Man kan även bygga satellitsidor som man fyller med artiklar, dock så behöver dessa också några länkar. En viktig del är att man inte ”mosar” ut alla artiklar så fort man bara kan utan schemalägger dem över en viss tid för en naturlig och jämn tillströmning av länkar. Eftersom bloggen ligger som subdomän så hade jag inte slösat speciellt många artiklar där utan bara uppdaterat den kontinuerligt med spontana inlägg och nyheter. Hur som helst så hade jag inte jobbat hårt för att sprida ut artiklarna på första, bästa webbplats som jag hittar. Jag skulle ta mig tid för att hitta riktigt bra sajter där jag får ut mest effekt av artiklarna. Till slut har man hittat 100 bra platser och sajter där man fått kvalitativa länkar som fördelats över en längre tid. Om man har råd och och vill spara massa tid kan man ju alltid ta hjälp av ett SEO bolag för att sprida artiklarna på kvalitativa sajter och få bra länkjuice, då behöver man inte göra ett dugg.

  2. Produktrelaterade how-to’s hade jag publicerat i bloggen med tydliga kopplingar till respektive produkt/kategori (beror på hur permanentat produkterna är, och om det söks efter dem). Resterande hade jag gästbloggat iväg då det redan är relativt gott om innehåll på siten.

    Kommentar av Jonas

  3. De artiklar som var ”hur man använder Jessicas produkter” skulle jag ha i direkt anslutning till den aktuella produkten för att öka förståelse för produkten och dess användningsområde, eventuellt kört en del mer generella användningsområden i bloggen för relevans och long-tail.

    Resterande på relevanta webbplaster som man letar upp eller bygger själv.

    Eventuellt hade jag snappat 20 relevanta domäner och pubbat fem sidor med det relevanta innehållet per domän, låtit dom ligga till sig sex månader och länkat in till butiken, beror på hur akut mitt behov är.

  4. Det borde bli mer buzz runt denna artikeln, jag tyckte det hade vart grymt intressant att läsa massor av folks olika sätt att sprida eller använda artiklarna.

  5. Jag kan bara hålla med :)

  6. Jätteintressant tråd, synd att diskussionen stannat av. Låt mig försöka få liv i den igen.
    Jag är ibland väldigt nära Jessicas situation. Jag skriver fackböcker med en massa konkreta, handfasta råd. När en bok är färdigskriven och ska lanseras har jag mycket väl underlag för ca 100 artiklar ”färdigt”.
    Kontakta artikelkatalogerna, webbmasters och bloggare för att skapa ingående länkar fungerar bra tycker jag. Jag har även goda erfarenheter av att bygga satellitsidor.
    Två frågor:
    Anders Karlsson betonar att man inte ska ”mosa ut alla artiklar så fort man kan utan schemalägga dem över en viss tid” och ”låta satellitsidorna ligga till sig sex månader”. Denna aspakt har jag missat. Vad är huvudanledningen till att man ska ta det lite lugnt med detta?
    Kan någon göra en klok avvägning mellan de olika alternativen? Om jag tar hälften av artiklarna (50 st) och placerar dessa via artikelkataloger, webbmasters och bloggare eller skapar 10 nya egna satellitsajter med 5 artiklar på varje – vilket alternativ ger bäst resultat?
    Hälsningar,
    Holger

    Kommentar av Holger Wästlund

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?