Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jag kan läsa

utomhusdusch

En webbyrå ska idag kunna leverera en sajt som lever upp till minimikraven för en sökmotor. Sajten ska kunna bli indexerad ordentligt, den ska ha möjligheter att sätta titlar och rubriker på ett vettigt sätt. Den ska ha stöd för sitemaps etc och den ska ha en vettig navigering och struktur. Många kan det idag och därför säger de att de kan sökmotoroptimering.

Att kunna bygga en sökmotorvänlig sajt är inte sökmotoroptimering, det är som att hävda att man är författare för att man kan läsa. Du har spenderat både ettan och tvåan på att staka dig igenom alfabetet, far är rar och mor är en sökmotor. När du gjort det skriver du in i ditt CV: Författarninja, Poesiexpert eller Senior Haiku Interpreter. Här är tyvärr den bistra sanningen, om du kan bygga en sökmotoranpassad sajt har du lärt dig att läsa och det är inget som platsar i ett CV, det är ett minimikrav.

Jag kan gå med på att om du arbetar med något helt annat än just sökmotoroptimering så är det ok, om du är reklamare som lärt dig hur du får kampanjsajten att platsa i sökresultaten kan jag acceptera det, gudarna ska veta att du är en av väldigt få i så fall. Att kunna bygga en sajt som indexeras ordentligt och sätta rätt titel är minimikrav på samma sätt som att du förväntas duscha innan du går till jobbet.

10 kommentarer

  1. Bra skrivet!
    Vi brukar faktiskt säga att vi producerar sökmotorvänliga sajter. Vi erbjuder också sökmotoroptimering som en tilläggstjänst.

    Som du säger, och som vi ser det, så är det sökmotorvänligt att man kan sätta en unik title på varje sida. Att sedan ta fram vad som faktiskt ska stå där, det är det som är optimeringen.

    Kommentar av

    CRS Webbproduktion, Stefan Bergfeldt

  2. Det största kunskapsgapet ligger, enligt mig, i att folk inte kan skriva. I synnerhet inte sådant som leder till att folk länkar av egen fri vilja. E-post copyn är oftast horribel, kommentarerna är idiotiska och man skriver samma titlar på sina delade poster som de som ligger på den egna sajten.

    Detta, om något, borde vara ett grundkrav.

  3. Jag vet att vi har lite olika syn här men jag ser verkligen inte samma lösning som du. Jag har så svårt att visualisera Bosse på Bosses VVS sittandes med att plocka fram den bästa rubriken till sin mail-lista. Vad han däremot borde kunna kräva är att killen som byggde hans sajt inte dömde honom till att ruttna bort i de okända sajternas helvete längst ner i sökresultaten.

  4. Jag skulle tyvärr säga, och kanske kliver jag upp på en hög häst nu, att det fortfarande inte är särskilt ovanligt med webbyråer som har noll koll på SEO. Ett par gånger i veckan hittar jag siter som har noindex, nofollow i koden, h1 i varenda rubrik eller totalt saknar bild-taggar osv.

    Även byråernas egna siter visar rätt gott om exempel på sådant, så vill man ha en webbyrå som kan grundläggande SEO är det ofta en bra indikator att kika på dess egen site (precis som att en seo-byrå bör ranka och ha hög onpage-hygien).

    Kommentar av

    Jonas, GFD Webbyrå

  5. Ja, du har tyvärr rätt Jonas, jag tycker nog att det betyder att de borde gå en kurs i personlig hygien också.

  6. @Magnus – tror jag missade din ansats… Självklart är det ett baskrav att sajterna ska byggas för att 1. kunna indexeras rätt, 2. kunna konvertera trafiken till något lönsamt.

    MEN. Jag tycker inte det är för mycket att kräva att Bosse på Bosses VVS, börjar engagera sig digitalt. I synnerhet då Bosse, enligt min erfarenhet, vanligtvis har en grym relation till sina kunder AFK.

    Reklambyråerna producerar väldigt lite saker själva. Produktionsbyråerna däremot är så pressade i budget och tid – för att reklambyrån är dålig på att projektleda och betala för sig då de vill göra mycket cash – att de inte tar sig tiden att lära sig mer än de absolut mest basala grunderna, såsom metadata och validerad syntax. However… skapar de miljontals dup content problem, 404-or och verkar ha någon slags sjuk läggning för 302-redirects…

  7. Men jag är faktiskt övertygad om att Bosses VVS är så himla omtyckta inte på grund av Bosses förmåga i skrift utan för att han sliter med att ständigt göra bättre rördragningar. Det jag vill säga är att i många fall får man helt enkelt acceptera att det inte kommer finnas någon briljant content-strategi som kommer lösa SEO-problemen. Om Bosse gör det han är bra på, Webbyrån sköter sitt jobb och SEO-byrån löser sökmotoroptimeringen så kommer han få störst utväxling på både sin tid och sina pengar.

  8. Kanske om han använder Bråth AB… men jag vet många många s.ka. SEO-byråer där han inte får någon hjälp alls… :)

  9. Ja, det finns sådana med :)

  10. Jag tycker precis som du att det är grundläggande webbutveckling att göra en sajt som är läsbar för sökmotorer, inte något man kan kalla sökmotoroptimering. Jag uppfattar att många webbyråer säger att de erbjuder sökmotoroptimering men i själva verket överlåter detta till kunden. Som tidigare sagts i kommentarer här är det en sökmotoroptimerad webbplats som erbjuds, jobbet får kunden göra. För mig är sökmotoroptimering positionering och konvertering via Googles organiska sökresultat. Kanske vore det lämpligare att kalla det vi idag menar med SEO för sökmotorpositionering eftersom det betonar just positioneringsbiten.

    En favorittabbe jag gärna tar upp igen är när företag ger väldigt lite info i text på sin sajt och istälet skriver ”ring oss för mer info”. På sin webbplats har de ett ypperligt tillfälle att informera kunder utan att de själva behöver lägga arbetstid på enkla frågor som kan besvaras på sajten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner