Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com.

Av de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött lopp.

Vår erfarenhet är att det ur ett sökmotorperspektiv är en marginell skillnad mellan .com och .nu rent rankingmässigt. Skillnaden finns sannolikt där, men vi har för lite data och andelen faktorer att ta hänsyn till är för många för att vi i dagsläget ska kunna dra några slutsatser kring vartåt vågskålen tippar.

Jag – och samtliga mina kollegor – valde dock .com i undersökningen. Anledningarna var flera, men ingen av dem hade någon egentlig vetenskaplig grund kopplad till sökmotoroptimering inom Sveriges gränser.

.nu är stort även i andra länder

.nu är nationell toppdomän för den lilla ön Niue utanför Nya Zeeland. Ön tillät tidigt domänregistreringar från hela världen och blev därför populärt i länder där de nationella toppdomänerna var svårare att köpa och där ordet ”nu” hade en rent språklig relevans. Där ibland fanns främst svenska sajtägare, men även en stor andel nederländska. Detta har gjort att det idag inte finns någon tydlig regional avsändare av .nu-domäner – att jämföra med .se som tydligt signalerar att sajten är svensk.

Sedan 2013 ansvarar svenska Stiftelsen för Infrastruktur för administrationen av .nu vilket på sikt eventuellt leder till att .nu får en mer svensk stämpel.

.nu kan upplevas oseriös

I och med att ordet ”nu” har en språklig relevans har svenska sajtägare under åren registrerat domännamn av det mer… kreativa slaget. Min högst personliga uppfattning är därför att en .nu-domän inte signalerar seriositet i alla lägen, även om det självfallet finns seriösa verksamheter som använder .nu i sina domännamn.

.com rankar lättare utomlands

.com är en generisk toppdomän, det vill säga den är inte kopplad till ett specifikt land och får användas av sajtägare över hela världen. Om man har ambitionen att växa med sin verksamhet även utanför Sveriges gränser kan därför en .com-domän vara lättare att få att ranka i andra länder än en .nu-domän.

Hur resonerade du när du svarade på undersökningen?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner