Sökmotorkonsult.se

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com.

Av de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött lopp.

Vår erfarenhet är att det ur ett sökmotorperspektiv är en marginell skillnad mellan .com och .nu rent rankingmässigt. Skillnaden finns sannolikt där, men vi har för lite data och andelen faktorer att ta hänsyn till är för många för att vi i dagsläget ska kunna dra några slutsatser kring vartåt vågskålen tippar.

Jag – och samtliga mina kollegor – valde dock .com i undersökningen. Anledningarna var flera, men ingen av dem hade någon egentlig vetenskaplig grund kopplad till sökmotoroptimering inom Sveriges gränser.

.nu är stort även i andra länder

.nu är nationell toppdomän för den lilla ön Niue utanför Nya Zeeland. Ön tillät tidigt domänregistreringar från hela världen och blev därför populärt i länder där de nationella toppdomänerna var svårare att köpa och där ordet ”nu” hade en rent språklig relevans. Där ibland fanns främst svenska sajtägare, men även en stor andel nederländska. Detta har gjort att det idag inte finns någon tydlig regional avsändare av .nu-domäner – att jämföra med .se som tydligt signalerar att sajten är svensk.

Sedan 2013 ansvarar svenska Stiftelsen för Infrastruktur för administrationen av .nu vilket på sikt eventuellt leder till att .nu får en mer svensk stämpel.

.nu kan upplevas oseriös

I och med att ordet ”nu” har en språklig relevans har svenska sajtägare under åren registrerat domännamn av det mer… kreativa slaget. Min högst personliga uppfattning är därför att en .nu-domän inte signalerar seriositet i alla lägen, även om det självfallet finns seriösa verksamheter som använder .nu i sina domännamn.

.com rankar lättare utomlands

.com är en generisk toppdomän, det vill säga den är inte kopplad till ett specifikt land och får användas av sajtägare över hela världen. Om man har ambitionen att växa med sin verksamhet även utanför Sveriges gränser kan därför en .com-domän vara lättare att få att ranka i andra länder än en .nu-domän.

Hur resonerade du när du svarade på undersökningen?

Sidan är senast uppdaterad 2014-06-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?