Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com.

Av de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött lopp.

Vår erfarenhet är att det ur ett sökmotorperspektiv är en marginell skillnad mellan .com och .nu rent rankingmässigt. Skillnaden finns sannolikt där, men vi har för lite data och andelen faktorer att ta hänsyn till är för många för att vi i dagsläget ska kunna dra några slutsatser kring vartåt vågskålen tippar.

Jag – och samtliga mina kollegor – valde dock .com i undersökningen. Anledningarna var flera, men ingen av dem hade någon egentlig vetenskaplig grund kopplad till sökmotoroptimering inom Sveriges gränser.

.nu är stort även i andra länder

.nu är nationell toppdomän för den lilla ön Niue utanför Nya Zeeland. Ön tillät tidigt domänregistreringar från hela världen och blev därför populärt i länder där de nationella toppdomänerna var svårare att köpa och där ordet ”nu” hade en rent språklig relevans. Där ibland fanns främst svenska sajtägare, men även en stor andel nederländska. Detta har gjort att det idag inte finns någon tydlig regional avsändare av .nu-domäner – att jämföra med .se som tydligt signalerar att sajten är svensk.

Sedan 2013 ansvarar svenska Stiftelsen för Infrastruktur för administrationen av .nu vilket på sikt eventuellt leder till att .nu får en mer svensk stämpel.

.nu kan upplevas oseriös

I och med att ordet ”nu” har en språklig relevans har svenska sajtägare under åren registrerat domännamn av det mer… kreativa slaget. Min högst personliga uppfattning är därför att en .nu-domän inte signalerar seriositet i alla lägen, även om det självfallet finns seriösa verksamheter som använder .nu i sina domännamn.

.com rankar lättare utomlands

.com är en generisk toppdomän, det vill säga den är inte kopplad till ett specifikt land och får användas av sajtägare över hela världen. Om man har ambitionen att växa med sin verksamhet även utanför Sveriges gränser kan därför en .com-domän vara lättare att få att ranka i andra länder än en .nu-domän.

Hur resonerade du när du svarade på undersökningen?

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner