Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com.

Av de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött lopp.

Vår erfarenhet är att det ur ett sökmotorperspektiv är en marginell skillnad mellan .com och .nu rent rankingmässigt. Skillnaden finns sannolikt där, men vi har för lite data och andelen faktorer att ta hänsyn till är för många för att vi i dagsläget ska kunna dra några slutsatser kring vartåt vågskålen tippar.

Jag – och samtliga mina kollegor – valde dock .com i undersökningen. Anledningarna var flera, men ingen av dem hade någon egentlig vetenskaplig grund kopplad till sökmotoroptimering inom Sveriges gränser.

.nu är stort även i andra länder

.nu är nationell toppdomän för den lilla ön Niue utanför Nya Zeeland. Ön tillät tidigt domänregistreringar från hela världen och blev därför populärt i länder där de nationella toppdomänerna var svårare att köpa och där ordet ”nu” hade en rent språklig relevans. Där ibland fanns främst svenska sajtägare, men även en stor andel nederländska. Detta har gjort att det idag inte finns någon tydlig regional avsändare av .nu-domäner – att jämföra med .se som tydligt signalerar att sajten är svensk.

Sedan 2013 ansvarar svenska Stiftelsen för Infrastruktur för administrationen av .nu vilket på sikt eventuellt leder till att .nu får en mer svensk stämpel.

.nu kan upplevas oseriös

I och med att ordet ”nu” har en språklig relevans har svenska sajtägare under åren registrerat domännamn av det mer… kreativa slaget. Min högst personliga uppfattning är därför att en .nu-domän inte signalerar seriositet i alla lägen, även om det självfallet finns seriösa verksamheter som använder .nu i sina domännamn.

.com rankar lättare utomlands

.com är en generisk toppdomän, det vill säga den är inte kopplad till ett specifikt land och får användas av sajtägare över hela världen. Om man har ambitionen att växa med sin verksamhet även utanför Sveriges gränser kan därför en .com-domän vara lättare att få att ranka i andra länder än en .nu-domän.

Hur resonerade du när du svarade på undersökningen?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner