Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com.

Av de 71 personer som svarade på undersökningen valde 39 personer .com och 32 personer .nu, vilket i det närmsta får betraktas som dött lopp.

Vår erfarenhet är att det ur ett sökmotorperspektiv är en marginell skillnad mellan .com och .nu rent rankingmässigt. Skillnaden finns sannolikt där, men vi har för lite data och andelen faktorer att ta hänsyn till är för många för att vi i dagsläget ska kunna dra några slutsatser kring vartåt vågskålen tippar.

Jag – och samtliga mina kollegor – valde dock .com i undersökningen. Anledningarna var flera, men ingen av dem hade någon egentlig vetenskaplig grund kopplad till sökmotoroptimering inom Sveriges gränser.

.nu är stort även i andra länder

.nu är nationell toppdomän för den lilla ön Niue utanför Nya Zeeland. Ön tillät tidigt domänregistreringar från hela världen och blev därför populärt i länder där de nationella toppdomänerna var svårare att köpa och där ordet ”nu” hade en rent språklig relevans. Där ibland fanns främst svenska sajtägare, men även en stor andel nederländska. Detta har gjort att det idag inte finns någon tydlig regional avsändare av .nu-domäner – att jämföra med .se som tydligt signalerar att sajten är svensk.

Sedan 2013 ansvarar svenska Stiftelsen för Infrastruktur för administrationen av .nu vilket på sikt eventuellt leder till att .nu får en mer svensk stämpel.

.nu kan upplevas oseriös

I och med att ordet ”nu” har en språklig relevans har svenska sajtägare under åren registrerat domännamn av det mer… kreativa slaget. Min högst personliga uppfattning är därför att en .nu-domän inte signalerar seriositet i alla lägen, även om det självfallet finns seriösa verksamheter som använder .nu i sina domännamn.

.com rankar lättare utomlands

.com är en generisk toppdomän, det vill säga den är inte kopplad till ett specifikt land och får användas av sajtägare över hela världen. Om man har ambitionen att växa med sin verksamhet även utanför Sveriges gränser kan därför en .com-domän vara lättare att få att ranka i andra länder än en .nu-domän.

Hur resonerade du när du svarade på undersökningen?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner