Sökmotorkonsult.se

Julhandelns bästsäljare

julpynt

Eftersom julhandeln är i full gång tänkte vi presentera lite siffror kopplade till olika produktvertikaler. Vi har valt att använda oss av sökdata för att titta på ett antal produktvertikalers påverkan av julhandeln. I toppen av listan finner vi inte oväntat leksakshandeln men även flera andra segment med höga ordervärden.

Sökvolymsdata går att använda till mycket och ett av användningsområdena är att bedöma säsongstrender. Inför stundande julhandel har vi valt att titta på ett 20-tal intressanta e-handelsvertikaler för att se vilka som får störst påverkan av julhandeln. För att ta fram denna data har vi har använt oss av sökvolymer från Google Keyword Planner vilket går att finna i Google Adwords-interfacet och där tittat på sökordsdata från 2014 års julhandel.

Inte helt oväntat är leksakshandeln det segment som sticker ut mest och har en ökning med 270% jämför med i november och 330% i december. På andra plats finner vi smycken tätt följt av parfym och surfplattor. Det som är intressant med smycken och surfplattor är att jag trodde i allmänhet att det var lite för höga snittkorgar för att ha en stor effekt i julhandeln, men så verkar inte fallet vara. I övrigt var det för mig ganska väntade segment i toppen som t.ex. böcker, biljetter och tv-spel.

En annan intressant spaning är att sällskapsspel hade en enorm ökning mellan november och december. Det indikerar att man inte planerar att köpa sällskapsspel särskilt långt innan jul men det är en produktvertikal som har en kraftig påverkan av julhandeln. Sällskapsspel var med en ökning på 410% i december, den produktvertikal som hade största procentuella ökningen under avslutningen av julhandeln.

I botten på listan av dem som påverkas av julhandeln finner vi byggvaror och matkassar vars sökvolym halverades under december föregående år.

Nedan finner du hela listan på produktvertikaler:

Produktvertikaler Förändring i november Förändring i december
sällskapsspel 150% 411%
leksaker 273% 334%
smycken 122% 183%
parfym 122% 183%
surfplattor 119% 181%
böcker 122% 150%
biljetter 100% 150%
tv-spel 121% 150%
klockor 122% 149%
köksutrustning 100% 148%
mobiltillbehör 100% 126%
smink 100% 122%
kläder 82% 100%
möbler 122% 100%
mobiltelefoner 100% 100%
glasögon 100% 100%
vitvaror 100% 100%
kameror 100% 100%
skor 100% 82%
kosttillskott 100% 82%
tavlor 100% 82%
byggvaror 77% 55%
matkassar 100% 53%

Lycka till med er julhandel och hoppas att ni har ett produktsortiment som innebär kraftiga försäljningsökningar nu under julhandeln.

En kommentar

  1. Själv tycker jag om att ge bort sällskapsspel :-)

    Kommentar av Carita G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.