Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Julhandelns bästsäljare

julpynt

Eftersom julhandeln är i full gång tänkte vi presentera lite siffror kopplade till olika produktvertikaler. Vi har valt att använda oss av sökdata för att titta på ett antal produktvertikalers påverkan av julhandeln. I toppen av listan finner vi inte oväntat leksakshandeln men även flera andra segment med höga ordervärden.

Sökvolymsdata går att använda till mycket och ett av användningsområdena är att bedöma säsongstrender. Inför stundande julhandel har vi valt att titta på ett 20-tal intressanta e-handelsvertikaler för att se vilka som får störst påverkan av julhandeln. För att ta fram denna data har vi har använt oss av sökvolymer från Google Keyword Planner vilket går att finna i Google Adwords-interfacet och där tittat på sökordsdata från 2014 års julhandel.

Inte helt oväntat är leksakshandeln det segment som sticker ut mest och har en ökning med 270% jämför med i november och 330% i december. På andra plats finner vi smycken tätt följt av parfym och surfplattor. Det som är intressant med smycken och surfplattor är att jag trodde i allmänhet att det var lite för höga snittkorgar för att ha en stor effekt i julhandeln, men så verkar inte fallet vara. I övrigt var det för mig ganska väntade segment i toppen som t.ex. böcker, biljetter och tv-spel.

En annan intressant spaning är att sällskapsspel hade en enorm ökning mellan november och december. Det indikerar att man inte planerar att köpa sällskapsspel särskilt långt innan jul men det är en produktvertikal som har en kraftig påverkan av julhandeln. Sällskapsspel var med en ökning på 410% i december, den produktvertikal som hade största procentuella ökningen under avslutningen av julhandeln.

I botten på listan av dem som påverkas av julhandeln finner vi byggvaror och matkassar vars sökvolym halverades under december föregående år.

Nedan finner du hela listan på produktvertikaler:

Produktvertikaler Förändring i november Förändring i december
sällskapsspel 150% 411%
leksaker 273% 334%
smycken 122% 183%
parfym 122% 183%
surfplattor 119% 181%
böcker 122% 150%
biljetter 100% 150%
tv-spel 121% 150%
klockor 122% 149%
köksutrustning 100% 148%
mobiltillbehör 100% 126%
smink 100% 122%
kläder 82% 100%
möbler 122% 100%
mobiltelefoner 100% 100%
glasögon 100% 100%
vitvaror 100% 100%
kameror 100% 100%
skor 100% 82%
kosttillskott 100% 82%
tavlor 100% 82%
byggvaror 77% 55%
matkassar 100% 53%

Lycka till med er julhandel och hoppas att ni har ett produktsortiment som innebär kraftiga försäljningsökningar nu under julhandeln.

En kommentar

  1. Själv tycker jag om att ge bort sällskapsspel :-)

    Kommentar av

    Carita G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner