Sökmotorkonsult.se

Julhandelns bästsäljare

julpynt

Eftersom julhandeln är i full gång tänkte vi presentera lite siffror kopplade till olika produktvertikaler. Vi har valt att använda oss av sökdata för att titta på ett antal produktvertikalers påverkan av julhandeln. I toppen av listan finner vi inte oväntat leksakshandeln men även flera andra segment med höga ordervärden.

Sökvolymsdata går att använda till mycket och ett av användningsområdena är att bedöma säsongstrender. Inför stundande julhandel har vi valt att titta på ett 20-tal intressanta e-handelsvertikaler för att se vilka som får störst påverkan av julhandeln. För att ta fram denna data har vi har använt oss av sökvolymer från Google Keyword Planner vilket går att finna i Google Adwords-interfacet och där tittat på sökordsdata från 2014 års julhandel.

Inte helt oväntat är leksakshandeln det segment som sticker ut mest och har en ökning med 270% jämför med i november och 330% i december. På andra plats finner vi smycken tätt följt av parfym och surfplattor. Det som är intressant med smycken och surfplattor är att jag trodde i allmänhet att det var lite för höga snittkorgar för att ha en stor effekt i julhandeln, men så verkar inte fallet vara. I övrigt var det för mig ganska väntade segment i toppen som t.ex. böcker, biljetter och tv-spel.

En annan intressant spaning är att sällskapsspel hade en enorm ökning mellan november och december. Det indikerar att man inte planerar att köpa sällskapsspel särskilt långt innan jul men det är en produktvertikal som har en kraftig påverkan av julhandeln. Sällskapsspel var med en ökning på 410% i december, den produktvertikal som hade största procentuella ökningen under avslutningen av julhandeln.

I botten på listan av dem som påverkas av julhandeln finner vi byggvaror och matkassar vars sökvolym halverades under december föregående år.

Nedan finner du hela listan på produktvertikaler:

Produktvertikaler Förändring i november Förändring i december
sällskapsspel 150% 411%
leksaker 273% 334%
smycken 122% 183%
parfym 122% 183%
surfplattor 119% 181%
böcker 122% 150%
biljetter 100% 150%
tv-spel 121% 150%
klockor 122% 149%
köksutrustning 100% 148%
mobiltillbehör 100% 126%
smink 100% 122%
kläder 82% 100%
möbler 122% 100%
mobiltelefoner 100% 100%
glasögon 100% 100%
vitvaror 100% 100%
kameror 100% 100%
skor 100% 82%
kosttillskott 100% 82%
tavlor 100% 82%
byggvaror 77% 55%
matkassar 100% 53%

Lycka till med er julhandel och hoppas att ni har ett produktsortiment som innebär kraftiga försäljningsökningar nu under julhandeln.

Sidan är senast uppdaterad 2015-11-18

En kommentar

  1. Själv tycker jag om att ge bort sällskapsspel :-)

    Kommentar av Carita G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?