Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Julhandelns bästsäljare

julpynt

Eftersom julhandeln är i full gång tänkte vi presentera lite siffror kopplade till olika produktvertikaler. Vi har valt att använda oss av sökdata för att titta på ett antal produktvertikalers påverkan av julhandeln. I toppen av listan finner vi inte oväntat leksakshandeln men även flera andra segment med höga ordervärden.

Sökvolymsdata går att använda till mycket och ett av användningsområdena är att bedöma säsongstrender. Inför stundande julhandel har vi valt att titta på ett 20-tal intressanta e-handelsvertikaler för att se vilka som får störst påverkan av julhandeln. För att ta fram denna data har vi har använt oss av sökvolymer från Google Keyword Planner vilket går att finna i Google Adwords-interfacet och där tittat på sökordsdata från 2014 års julhandel.

Inte helt oväntat är leksakshandeln det segment som sticker ut mest och har en ökning med 270% jämför med i november och 330% i december. På andra plats finner vi smycken tätt följt av parfym och surfplattor. Det som är intressant med smycken och surfplattor är att jag trodde i allmänhet att det var lite för höga snittkorgar för att ha en stor effekt i julhandeln, men så verkar inte fallet vara. I övrigt var det för mig ganska väntade segment i toppen som t.ex. böcker, biljetter och tv-spel.

En annan intressant spaning är att sällskapsspel hade en enorm ökning mellan november och december. Det indikerar att man inte planerar att köpa sällskapsspel särskilt långt innan jul men det är en produktvertikal som har en kraftig påverkan av julhandeln. Sällskapsspel var med en ökning på 410% i december, den produktvertikal som hade största procentuella ökningen under avslutningen av julhandeln.

I botten på listan av dem som påverkas av julhandeln finner vi byggvaror och matkassar vars sökvolym halverades under december föregående år.

Nedan finner du hela listan på produktvertikaler:

Produktvertikaler Förändring i november Förändring i december
sällskapsspel 150% 411%
leksaker 273% 334%
smycken 122% 183%
parfym 122% 183%
surfplattor 119% 181%
böcker 122% 150%
biljetter 100% 150%
tv-spel 121% 150%
klockor 122% 149%
köksutrustning 100% 148%
mobiltillbehör 100% 126%
smink 100% 122%
kläder 82% 100%
möbler 122% 100%
mobiltelefoner 100% 100%
glasögon 100% 100%
vitvaror 100% 100%
kameror 100% 100%
skor 100% 82%
kosttillskott 100% 82%
tavlor 100% 82%
byggvaror 77% 55%
matkassar 100% 53%

Lycka till med er julhandel och hoppas att ni har ett produktsortiment som innebär kraftiga försäljningsökningar nu under julhandeln.

En kommentar

  1. Själv tycker jag om att ge bort sällskapsspel :-)

    Kommentar av Carita G

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner