Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kan mina positioner ta skada av dåliga länkar?

Det finns de som, ofta förmodligen för att kunna sälja lättare, hävdar att länkar till en sida aldrig kan skada positioner. De säger att det värsta som kan hända är att de inte ger någon positiv effekt. Det finns en lång rad argument där man försöker applicera sunt förnuft på sökmotoroptimering och det kan man inte.

Ett argument jag ofta hör är att om man kunde tappa positioner för att man får dåliga inlänkar så skulle man kunna använda det för att sabotera för sina konkurrenter, alltså kan det inte fungera så. Det här är ett typiskt exempel på att någon har suttit och tänkt till snarare än att testa. Algoritmen har inget sunt förnuft, den är en algoritm. Alltså kan du inte applicera sunt förnuft på den.

Sanningen är att man mycket väl kan hamna i alla möjliga typer av filter och straff om man får dåliga inlänkar och det händer hela tiden. Om inte våra egna tester duger så har jag dessutom gjort en liten poll bland de seo-intresserade på Sökmotorkonsult.ses Facebooksida. Av de röstande har inte en enda deltagare sagt att det inlänkar är ofarligt, vi är helt överens om att inlänkar är en risk om de är dåliga.

Därför är det ett ansvar som du som köpare av SEO måste ta. Du måste veta att din leverantör levererar bra länkar annars riskerar du straff och filter. Om du köper positioner snarare än transparens tar du en risk och om din leverantör inte berättar vilka länkar de genererat (oavsett hur de genererat dem) så vet du inte ens vilken risk du tar. Be din sökmotorkonsult om en lista på vilka länkar som levererats om du inte sett någon tidigare.

15 kommentarer

  1. Jag har inte varit med om att hamna i googlefilter men visst har jag vänner som ”testat” lite för hårt och försvunnit ifrån bra placeringar…

    Kommentar av Martin

  2. Men… levererar SEO-konsulter inlänkar? Var det inte för tio år sedan som det funkade så? ;)

    Kommentar av

    morr

  3. Bra inlägg och att någon tar upp det, har själv råkat i filter med sidor som bara har lågkvalitativa länkar – osäker på om det beror på det, svårt att säga.. Kan du inte ge exempel på en dålig och en bra i inlägget för de som inte vet?

    Kommentar av

    Fredrik Johansson

  4. Amen på detta.

    Kommentar av

    Robert

  5. …så man kan skada sina konkurrenter genom att fulinlänka? ;) Det låter ju, som du säger, rätt tokigt.

    Kommentar av

    morr

  6. Värd artikel och bra råd! Vet om att många som läser dessa artiklar är aningen skeptiska till Matt Cutts råd, men han bekräftar ju faktist detta i http://www.youtube.com/watch?v=f4dAWb5jUws (runt 0:40) ..

    Kommentar av

    Jesper Wallin

  7. Bra post, svaret är helt klart inte så vida känt. Jag tror många sitter kvar i hur det var för 2-3 år sen, för då var det faktiskt i Sverige svårt för en sajt att bli straffad av länkar. Möjligen helt nya sajter, men inte äldre med bra innehåll (ja, det är väl testat). Enligt min uppfattning hände något i början av 2010, kanske tidigare (i USA mycket tidigare), och det blev plötsligt mycket enklare att sänka en sajt med länkar.

    Är bara en tidsfråga innan det här slår tillbaka mot Google. En tjänst där man kan sänka en konkurrent. Gissningsvis $50-100 skulle behövas i Sverige.

    Kommentar av Per

  8. Sett många som hamnat i dessa filter och det är ett rent hel..te att tvätta bort fula länkar har ett helt underbart exempel på det här: http://bit.ly/jEJRDV

  9. Jag vet ett företag som tar flera tusen kronor i månaden för att länka från så kallade spambloggar. Men säg det inte till någon.

    Kommentar av

    Björn

  10. Björn, jag tycker personligen inte att det är ett problem så länge man redovisar vad man gör. Det finns ju inte någon lag som säger att man måste ha intressant läsning i sina bloggar. Det som är farligt är om de levererar något som ökar en kunds risk utan att berätta om det.

    Kommentar av Magnus

  11. Detta är ju ett dilemma för Google. Jag menar, är det såpass enkelt att sänka sajter i serpen, måste ju Google ta action mot att detta händer. Annars är det ju ett kryphål, om än ett bakvänt kryphål…

    Petter

    Kommentar av Petter

  12. Vad ses som daliga lankar? Artikelkataloger? webkataloger?

    Tompa

    Kommentar av Tompa

  13. Bra post. Har någon ett exempel på en sajt som blivit sänkt i serpen pga att någon lagt in mindre bra länkar.

    Kommentar av

    Daniel

  14. T ex fick den här siten, sökmotorkonsult.se, artikeln om Wikipedia sänkt av en liten spamattack. Det var en artikel som rankade bra och drev en hel del trafik med en förstasidesposition på sökordet Wikipedia. Finns lite mer att läsa om det här: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/en-attack-eller-en-seo-present

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner