Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kartresultat ger 125 % skillnad

Google har på senare tid introducerat kartresultat i en betydligt större del av sökresultaten jämfört med tidigare. Till viss del känns det fortfarande som ett experimenterande från Googles sida. Vilken typ av kartresultat som visas och om det huvudtaget visas ändrar sig hela tiden. Det som dock står helt klart är att kartresultat har en stor påverkan på hur klicken i sökresultatet fördelar sig.

På en hel del svenska sökord finns idag någon form av kartresultat som en del i sökresultatet. Framförallt gäller detta lokala sökord. Kartresultatet tar en stor del av utrymmet och uppmärksamheten i sökresultatet vilket såklart innebär att klicken fördelar sig annorlunda än utan ett kartresultat. Huruvida sökresultatet blir bättre eller sämre av detta lämnar vi till en annan gång.

Vi kan här presentera lite hårda fakta på hur mycket det skiljer sig på en förstaplats i sökresultat med eller utan ett kartresultat överst. Vi jämför ett ”nygammalt” kartresultat där kartresultatet ligger överst i det organiska resultatet med ett exempel på en nyare variant där några organiska resultat presenteras ovanför kartresultatet.

Vår data kommer från sökresultatet för sökordet ”hotell Stockholm” där vi sedan en tid haft en förstaplats med Pineberrys sajt Stockholmshotell.com som vi även skrivit om tidigare här på Sökmotorkonsult.se. Det som gör detta sökord extra lämpligt som exempel är att det är väldigt konkurrensutsatt på Google Adwords vilket innebär att det alltid är tre betalda annonser ovanför det organiska sökresultatet. Detta göra att det är rimligt att anta att en lika stor del av sökresultat hela tiden väljer att klicka på de betalda annonserna (vilket främst är relevant i det scenario då kartresultatet inte ligger överst). Dessutom är det relativt hög sökvolym vilket gör att datan blir mer tillförlitlig.

Vi har jämfört 2 veckor med kartresultat överst med 2 veckor utan kartresultat överst. Det senare innebär inte att det finns något kartresultat alls utan att Google valt att visa några organiska sökresultat ovanför kartresultatet.

Med kartresultat överst (2 veckor)

Besök på sökordet ”hotell Stockholm”: 1 031 st

Utan kartresultat överst (2 veckor)

Besök på sökordet ”hotell Stockholm”: 2 322 st

Skillnaden i klick är alltså hela 125 %. Just i detta fall är vi såklart glada när kartresultatet inte ligger överst. Men i andra fall tjänar vi och våra kunder minst lika mycket på att det finns ett kartresultat överst. Den stora utmaningen ligger i välja rätt strategi för en sajt när det gäller kartresultat, vilket inte blir enklare av hur ofta Google ändrar hur kartresultaten visas på ett givet sökord.

13 kommentarer

  1. […] Kartresultat ger 125 % skillnad [SWE]“Google har på senare tid introducerat kartresultat i en betydligt större del av sökresultaten jämfört med tidigare. Till viss del känns det fortfarande som ett experimenterande från Googles sida. Vilken typ av kartresultat som visas och om det huvudtaget visas ändrar sig hela tiden. Det som dock står helt klart är att kartresultat har en stor påverkan på hur klicken i sökresultatet fördelar sig.” […]

    Pingback av

    Spinn’s Daily Smurf Tips — Doktor Spinn

  2. Jäkla bra information som jag saknat. Som en ganska kritisk statistikgranskare måste jag fråga om någon hänsyn tagits till tidpunkten? Som för Hotell i Stockholm antar jag att det blir avsevärt högre konvertering runt jul/nyår och andra högtider än tex förra veckan. Men det är ju ganska simpelt att ta hänsyn till genom en jämförelse med klickin från andra sökord eller som % av totala bokningar.

    Kommentar av

    Håkan P

  3. Ja, vi har jämfört med andra produkter i samma segment och vi har varit ganska noga med att ta fram jämförbara perioder. Sanningen är faktiskt den att jul/nyår fungerar sämre än annars, förmodligen har de som bokar för helgerna redan gjort det och mängden affärsresenärer minskar ju förstås.

    Kommentar av Magnus

  4. Intressant inlägg som vanligt. Har en sak som däremot förbryllat mig ett tag gällande Google Maps. Texten som står under Titeln. I ditt exempel så står det ”Välkommen hem till ditt nya residence mitt i Stockholm City”. Var hämtar Google denna strängen. Testat en del men kan inte se den röda tråden.

    Kommentar av

    Daniel Lazic

  5. Daniel:
    Det är sidans Meta description som visas under titeln, och så är det nästan alltid.
    I alla fall så länge man gör den lagom lång (omkring 140-150 tecken) och skriver den relevant för sidans innehåll. (Annars väljer Google själv ut det textstycke de tycker är mest relevant)

    Kommentar av Aaron Axelsson

  6. Daniel,

    På hotelstureplan.se som syns på bilden så har Google med plockat upp texten från deras Meta Description:

    meta name=”description” content=”Välkommen hem till ditt nya residence mitt i Stockholm City”

    Kommentar av Michael

  7. Det var det jag trodde men ser alldeles för många exempel på där det finns en meta descpriton som google inte plockar. Dvs, det står inget överhuvudtaget.

    Kommentar av

    Daniel Lazic

  8. Det har ju skrivits en hel del om detta i amerikanska bloggar och nu har det drabbat Sverige fullt ut. Det kommer att vara mer svårt att förutsäga hur man hamnar då man verkar använda en hybrid mellan Google Places gamla algoritmer och sökmotorns normala.
    Google Places räknade ju inte länkar, t.ex., utan ”citations”. Dvs hur många gånger man fanns omnämnd (ingen länk behövdes) på ställen som Google tyckte var viktiga. (Seriösa kataloger, viktiga lokala sidor etc.) De tittade också mycket på hur postnummer och telefonnummer såg ut för företaget. Jag vet inte hur mycket det betyder du, men om man har ett mobilnummer som huvudnummer till företaget skall man nog för säkerhets skull byta det mot ett med det lokala riktnumret, t.ex.

  9. […] Sökmotorkonsult om kartresultat […]

    Pingback av

    Vecka 3 – Större kontor - PRODUKTION203

  10. Nu finns det möjlighet att få en fin blå kartmarkering hos google, mot betalning.

    Kommentar av Martin

  11. Mycket intressant! En annan intressant sak angå kartresultet, dock inte i serpen, är när man söker på ”ikea”, ”systembolaget” och likande så har google börjat kasta in kartor på högersidan.

    Kommentar av Patrik

  12. Har nu även upptäckt att det skiljer sig 50% i ctr mellan possition 1 och 2 på google places.

  13. Att lägga till kunds företag på Places och sen mata in relevanta uppgifter, har jag gjort sen 2009. Det gör sån skillnad det är inte klokt, särskilt på hårt konkurrensutsatta fraser.

    Kommentar av

    Mr Sennbrink

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner