Sökmotorkonsult.se

Kartresultat ger 125 % skillnad

Google har på senare tid introducerat kartresultat i en betydligt större del av sökresultaten jämfört med tidigare. Till viss del känns det fortfarande som ett experimenterande från Googles sida. Vilken typ av kartresultat som visas och om det huvudtaget visas ändrar sig hela tiden. Det som dock står helt klart är att kartresultat har en stor påverkan på hur klicken i sökresultatet fördelar sig.

På en hel del svenska sökord finns idag någon form av kartresultat som en del i sökresultatet. Framförallt gäller detta lokala sökord. Kartresultatet tar en stor del av utrymmet och uppmärksamheten i sökresultatet vilket såklart innebär att klicken fördelar sig annorlunda än utan ett kartresultat. Huruvida sökresultatet blir bättre eller sämre av detta lämnar vi till en annan gång.

Vi kan här presentera lite hårda fakta på hur mycket det skiljer sig på en förstaplats i sökresultat med eller utan ett kartresultat överst. Vi jämför ett ”nygammalt” kartresultat där kartresultatet ligger överst i det organiska resultatet med ett exempel på en nyare variant där några organiska resultat presenteras ovanför kartresultatet.

Vår data kommer från sökresultatet för sökordet ”hotell Stockholm” där vi sedan en tid haft en förstaplats med Pineberrys sajt Stockholmshotell.com som vi även skrivit om tidigare här på Sökmotorkonsult.se. Det som gör detta sökord extra lämpligt som exempel är att det är väldigt konkurrensutsatt på Google Adwords vilket innebär att det alltid är tre betalda annonser ovanför det organiska sökresultatet. Detta göra att det är rimligt att anta att en lika stor del av sökresultat hela tiden väljer att klicka på de betalda annonserna (vilket främst är relevant i det scenario då kartresultatet inte ligger överst). Dessutom är det relativt hög sökvolym vilket gör att datan blir mer tillförlitlig.

Vi har jämfört 2 veckor med kartresultat överst med 2 veckor utan kartresultat överst. Det senare innebär inte att det finns något kartresultat alls utan att Google valt att visa några organiska sökresultat ovanför kartresultatet.

Med kartresultat överst (2 veckor)

Besök på sökordet ”hotell Stockholm”: 1 031 st

Utan kartresultat överst (2 veckor)

Besök på sökordet ”hotell Stockholm”: 2 322 st

Skillnaden i klick är alltså hela 125 %. Just i detta fall är vi såklart glada när kartresultatet inte ligger överst. Men i andra fall tjänar vi och våra kunder minst lika mycket på att det finns ett kartresultat överst. Den stora utmaningen ligger i välja rätt strategi för en sajt när det gäller kartresultat, vilket inte blir enklare av hur ofta Google ändrar hur kartresultaten visas på ett givet sökord.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

13 kommentarer

  1. […] Kartresultat ger 125 % skillnad [SWE]“Google har på senare tid introducerat kartresultat i en betydligt större del av sökresultaten jämfört med tidigare. Till viss del känns det fortfarande som ett experimenterande från Googles sida. Vilken typ av kartresultat som visas och om det huvudtaget visas ändrar sig hela tiden. Det som dock står helt klart är att kartresultat har en stor påverkan på hur klicken i sökresultatet fördelar sig.” […]

    Pingback av Spinn’s Daily Smurf Tips — Doktor Spinn

  2. Jäkla bra information som jag saknat. Som en ganska kritisk statistikgranskare måste jag fråga om någon hänsyn tagits till tidpunkten? Som för Hotell i Stockholm antar jag att det blir avsevärt högre konvertering runt jul/nyår och andra högtider än tex förra veckan. Men det är ju ganska simpelt att ta hänsyn till genom en jämförelse med klickin från andra sökord eller som % av totala bokningar.

    Kommentar av Håkan P

  3. Ja, vi har jämfört med andra produkter i samma segment och vi har varit ganska noga med att ta fram jämförbara perioder. Sanningen är faktiskt den att jul/nyår fungerar sämre än annars, förmodligen har de som bokar för helgerna redan gjort det och mängden affärsresenärer minskar ju förstås.

    Kommentar av Magnus

  4. Intressant inlägg som vanligt. Har en sak som däremot förbryllat mig ett tag gällande Google Maps. Texten som står under Titeln. I ditt exempel så står det ”Välkommen hem till ditt nya residence mitt i Stockholm City”. Var hämtar Google denna strängen. Testat en del men kan inte se den röda tråden.

    Kommentar av Daniel Lazic

  5. Daniel:
    Det är sidans Meta description som visas under titeln, och så är det nästan alltid.
    I alla fall så länge man gör den lagom lång (omkring 140-150 tecken) och skriver den relevant för sidans innehåll. (Annars väljer Google själv ut det textstycke de tycker är mest relevant)

    Kommentar av Aaron Axelsson

  6. Daniel,

    På hotelstureplan.se som syns på bilden så har Google med plockat upp texten från deras Meta Description:

    meta name=”description” content=”Välkommen hem till ditt nya residence mitt i Stockholm City”

    Kommentar av Michael

  7. Det var det jag trodde men ser alldeles för många exempel på där det finns en meta descpriton som google inte plockar. Dvs, det står inget överhuvudtaget.

    Kommentar av Daniel Lazic

  8. Det har ju skrivits en hel del om detta i amerikanska bloggar och nu har det drabbat Sverige fullt ut. Det kommer att vara mer svårt att förutsäga hur man hamnar då man verkar använda en hybrid mellan Google Places gamla algoritmer och sökmotorns normala.
    Google Places räknade ju inte länkar, t.ex., utan ”citations”. Dvs hur många gånger man fanns omnämnd (ingen länk behövdes) på ställen som Google tyckte var viktiga. (Seriösa kataloger, viktiga lokala sidor etc.) De tittade också mycket på hur postnummer och telefonnummer såg ut för företaget. Jag vet inte hur mycket det betyder du, men om man har ett mobilnummer som huvudnummer till företaget skall man nog för säkerhets skull byta det mot ett med det lokala riktnumret, t.ex.

  9. […] Sökmotorkonsult om kartresultat […]

    Pingback av Vecka 3 – Större kontor - PRODUKTION203

  10. Nu finns det möjlighet att få en fin blå kartmarkering hos google, mot betalning.

    Kommentar av Martin

  11. Mycket intressant! En annan intressant sak angå kartresultet, dock inte i serpen, är när man söker på ”ikea”, ”systembolaget” och likande så har google börjat kasta in kartor på högersidan.

    Kommentar av Patrik

  12. Har nu även upptäckt att det skiljer sig 50% i ctr mellan possition 1 och 2 på google places.

  13. Att lägga till kunds företag på Places och sen mata in relevanta uppgifter, har jag gjort sen 2009. Det gör sån skillnad det är inte klokt, särskilt på hårt konkurrensutsatta fraser.

    Kommentar av Mr Sennbrink

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!