Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Kevin Slavin om Algoritmer

Kevin Slavin

Kevin Slavin pratade på Ted Global i Juli (2011) om algoritmer och deras påverkan på världen. Det är kanske inte direkt om sökmotoroptimering men det är väldigt relevant. Se filmen så går vi vidare längre ner i posten efteråt.

En av de allra intressantaste tankarna i Slavins Ted Talk handlar om att skriva något man inte kan läsa. Min högst personliga åsikt är, som kanske är bekant, att fråga folk på Google om SEO är dödfött. Det här är en av anledningarna. Det är inte så svårt att skriva en algoritm som ger ett resultat som är så pass svårt att förstå att man inte kan lösa det själv, utan en annan algoritm.

Google SEO

Sökresultatet här tycker jag är ett lysande exempel. De första dagarna hade den här bloggen de första två positionerna på Google Plus, det de själva tänkte lansera som stort varumärke. Visserligen valde de Google+ som namn på tjänsten men om man vet lite om sökningar så förstår man att det blir svårt för de flesta sökarna att hitta rätt då. Om man särskriver förvandlas nämligen plusset till operatör och inte sökord. Sökmotorkonsult.se fick alltså en stor andel av den trafik som kanske egentligen borde gått till Google. Detta dessutom på en ganska negativ artikel om tjänsten.

Det är klart värt att se klippet om du inte redan gjort det. Ted.com är dessutom alltid värt ett besök för det finns en hel del inspirerande föredrag där.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner