Sökmotorkonsult.se

Kevin Slavin om Algoritmer

Kevin Slavin

Kevin Slavin pratade på Ted Global i Juli (2011) om algoritmer och deras påverkan på världen. Det är kanske inte direkt om sökmotoroptimering men det är väldigt relevant. Se filmen så går vi vidare längre ner i posten efteråt.

En av de allra intressantaste tankarna i Slavins Ted Talk handlar om att skriva något man inte kan läsa. Min högst personliga åsikt är, som kanske är bekant, att fråga folk på Google om SEO är dödfött. Det här är en av anledningarna. Det är inte så svårt att skriva en algoritm som ger ett resultat som är så pass svårt att förstå att man inte kan lösa det själv, utan en annan algoritm.

Google SEO

Sökresultatet här tycker jag är ett lysande exempel. De första dagarna hade den här bloggen de första två positionerna på Google Plus, det de själva tänkte lansera som stort varumärke. Visserligen valde de Google+ som namn på tjänsten men om man vet lite om sökningar så förstår man att det blir svårt för de flesta sökarna att hitta rätt då. Om man särskriver förvandlas nämligen plusset till operatör och inte sökord. Sökmotorkonsult.se fick alltså en stor andel av den trafik som kanske egentligen borde gått till Google. Detta dessutom på en ganska negativ artikel om tjänsten.

Det är klart värt att se klippet om du inte redan gjort det. Ted.com är dessutom alltid värt ett besök för det finns en hel del inspirerande föredrag där.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner