Sökmotorkonsult.se

Kom igång med sökmotoroptimering – Landningssida

Svårt att komma igång

Sökmotoroptimering är inte så svårt, särskilt inte de tekniska delarna. Det är lätt att bli rädd, branschen är (som de flesta andra) full av facktermer och det fluktuerar en hel del rykten. Att komma igång och börja få de första bra resultaten är däremot mycket enklare än vad det verkar.


Om du har en site som fungerar OK, som inte är en flashsite eller byggd i frames och därför inte indexeras ordentligt. Ofta kan du se om din site blir indexerad ordentligt av Google genom att söka efter den med en site-sökning, skriv site:dindomän.se. Då ska dina sidor synas.
Om siten är byggd i Flash eller med frames så är det tyvärr knepigare, det går visserligen att göra så kallade fallback-lösningar men det är nästan alltid bättre att börja om med en ny site byggd på ett mer sökmotorvänligt sätt.

Hur ska man börja?

Det är nästan alltid bäst att börja med en sökordsanalys, att helt enkelt ta reda på vilka sökord som är intressanta att synas på. Vi ska inte gå in på djupet på det här utan rekommenderar istället Analys-delen i vår SEO-skola. Om du har en liten site så skulle jag inte lägga så mycket tid på analysen till att börja med om jag vore du. Jag skulle hitta 2-3 vettiga sökord att börja med och satsa på dem.

Se till att ha en landningssida för dina sökord

Om du börjar med något eller några få sökord som på ett bra sätt beskriver din verksamhet så kan du mycket väl optimera startsidan på din site för dessa. Det för med sig att en del saker blir enklare, t ex så är det inte jätteviktigt att Google spindlar din site särskilt djupt och du behöver inte oroa dig för en sned länkfördelning vilket kan skapa problem på en del siter. Vi ska faktiskt välja att inte göra så i det här exemplet, det finns andra fördelar med att optimera en undersida.
Det du ska göra är att bygga en sida på siten som är väl optimerad för sökordet du vill ta position på. Det innefattar en rad steg och jag skulle vilja rekommendera vårt verktyg. Det finns saker som verktyget inte tittar på och jag tänkte nämna några som kan vara värt att ta med i tankarna. Den kanske viktigaste delen är interna ankartextlänkar, det låter mer komplicerat än det är. Det handlar helt enkelt om att länka till sidan, t ex i navigeringen, med sökordet som länktext. Ankartexten, som länktexten kallas, är en av de viktigaste faktorerna i Googles algoritm och det har en ganska vettig orsak.
Om du visar en länk för en besökare som säger SEO TIPS så förväntar sig besökaren att hitta just tips om SEO på sidan han eller hon kommer till. Google har samma förväntning och använder det i sin algoritm för att förstå innehållet på sidor. Det är ju ganska vettigt att visa den sidan i sökresultatet för just SEO TIPS då.
En annan sak som är viktig att tänka på är också ankartext men i din HTML-sitemap om du har en sådan, se till att länka till just den tänkta landningssidan med sökordet och inte till någon annan i sitemap. Google har på senare tid visat tecken på att ha svårt för att bestämma sig vilken sida som är viktigast för ett sökord så det gäller att vara övertydlig.

Element på en bra landningssida

En landningssida behöver ett antal element för att fungera bra och jag tänkte att vi bara ska nämna dem lite snabbt. Det går att gräva ner sig hur mycket som helst i de här delarna men vi nöjer oss med att komma igång.
Det första du ska tänka på är att du vill att dina besökare gör något, i de allra flesta fall handlar det om att registrera sig, köpa något eller klicka på reklam. Det är viktigt att man kan göra det på landningssidan så den behöver vad som kallas ett konverterande element. Om du vill få dina besökare att registrera sig för ditt nyhetsbrev så behöver de kunna göra det på landningssidan utan att klicka sig vidare. Det samma gäller om du vill sälja en produkt, de behöver komma direkt till en sida där de kan köpa produkten.
Det konverterande elementet ska ha en tydlig Call To Action, alltså du ska uppmana besökaren att göra vad du vill att den ska göra. En Call To Action kan utformas på många sätt, den enklaste är kanske ”Köp Nu” eller ”Registrera dig”. Det här budskapet ska också gå igen i rubriker och titel, det ska inte gå att missa vad du vill få besökaren att göra.
Du behöver också en bra och inte för kort text. Du behöver skriva en säljande text med en bra rubrik (som har en Call to Action) och du behöver ha med sökordet i både text och rubrik. Det här är komplicerat, det är lätt att rusa iväg och skriva vad som kommit att kallas en ”seo-text” – ett uttryck jag för övrigt avskyr. Texten ska vara bra, den ska inte bara vara där av SEO-skäl, den behöver vara både säljande, intressant och fungera bra för sökmotorer. Din sökmotoroptimering kräver en text men skriv den inte bara för sökmotoroptimeringen.
Du behöver också en USP (Unique Selling Point, en anledning att välja dig över dina konkurrenter). Varför ska jag registrera mig i din klubb, vad är det som skiljer dig från någon annan klubb eller varför är det bättre att köpa den här produkten hos dig än hos någon annan? Din USP ska framgå tydligt.
Det sista elementet vi ska ta upp är faktiskt än mer komplicerat och det är förtroende. Dina besökare måste få förtroende för dig annars kommer de inte konvertera (göra det du vill att de ska göra). Du kan få det förtroendet på många sätt och helst på flera. Det främsta är att vara ett stort varumärke, ofta är det förknippat med en del ganska saftiga kostnader att bli ett stort varumärke så i många fall är det inte ett alternativ. Du kan fundera på om du kan bli ett varumärke i din nisch, kanske kan du arbeta aktivt med bloggande, Twitter och Facebook och få folk att inse att du är att lita på och att du är den i din bransch man ska handla av. Ofta är det också en ganska lång resa så vi ska ta lite snabbare exempel.
Det finns en del enkla knep som ganska ofta (tyvärr är det svårt att säga något exakt här) höjer besökarnas generella förtroende för en sida. Värt att fundera över är en tydlig logotype, att redovisa kända kunder eller samarbetspartners. Det kan fungera med uttalanden från nöjda kunder eller användares recensioner. I övrigt skulle jag vilja rekommendera att du gör lite studier om konvertering, vi har tyvärr inte utrymme för att gå in på djupet i frågan här men det finns gott om bra läsning på nätet nu när du vet vad du ska googla.

 

Ta också en titt i nästa del, Komma igång med sökmotoroptimering – Länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.