Sökmotorkonsult.se

Kommer du ihåg sökmotorn Altavista?

Kommer du ihåg Altavista sökmotor? Det var en av de första sökmotorerna på Internet, och den blev en stor framgång. När den var som störst hade den en marknadsandel på över 50 procent. Den förlorade dock till slut mot Google. Varför hände detta? Vad kan vi lära oss av AltaVistas misslyckande?

Har du någonsin använt denna tidiga sökmotor? Provade du någonsin någon av deras många tjänster? Vad tror du att det hände med den? Låt oss börja med början innan vi tar i tu med den slutgiltiga undergången.

När grundades AltaVista sökmotor?

AltaVista grundades 1995 i Palo Alto i Kalifornien. Namnet är spanska, valt eftersom många orter i området hade namn på spanska. Namnet betyder hög utsikt eller hög vy, och är en metafor för översikt. Alltså något som sökmotorer för första gången kunde ge internets unga värld. Innan sökmotorer var internet en mycket krångligare plats att ta sig runt på, och även om denna sökmotor inte var först så blev de snabbt en stor framgång.

Vad gjorde det så populärt?

Något som gjorde Altavista så populärt var det faktum att det var den första helt sökbara fulltext-databasen på World Wide Web. Detta innebar att användarna kunde söka information snabbt och enkelt, jämfört med konkurrenterna. Den hade också ett enkelt gränssnitt, vilket gjorde den lätt att använda.

De tidiga versionerna av AltaVista visade resultat från Yahoo!, och tillsammans med Compaq hoppades de kunna konkurrera med Yahoo!s egna sökmotor. Idag låter detta säkert konstigt. Men på den här tiden var internetportaler en stor del av webben, och det var svårt att hitta allt som var uppladdat.

Den hade också två tekniska innovationer som gjorde den bättre än många andra sökmotorer på marknaden. Den hade en crawler som var mycket snabbare än sina konkurrenter, och den lyckades crawla fler sidor än många ens trodde fanns på internet, och den var snabb.

Men de var också en innovatör på språkfronten! De startade 2002 Babel Fish (döpt efter den universellt översättande örfisken i scifi-boken Liftarens guide till galaxen) som gjorde det möjligt att översätta och sök på olika språk. Detta var något helt nytt och var en föregångare till dagens digitala språkverktyg som Google Translate.

Du kan se Michael Burrows förklara delar av hur deras sökmotor fungerar här (väldigt retro med overheadprojektor!):

Vilka grundade Altavista?

Företaget grundades av forskare på Digital Equipment Corporation i deras labb. De försökte bygga tjänster som gjorde det enklare att hitta filer på deras publika nätverk. Paul Flaherty kom på ursprungidéen men det var Louis Monier som byggde deras web crawler och Michael Burrows från Storbritannien som byggde deras indexer. Både Louis Monier och Michael Burrows fortsatte sina karriärer senare på Google. Paul Flaherty gick bort i en hjärtattack 2006.

Vad hände med Altavista Sökmotor?

Tyvärr höll de inte jämna steg med sina konkurrenter och förlorade så småningom sin plats som en av de främsta sökmotorerna. Jag minns själv när Google kom och hur många snabbt böt tjänst. Redan 2001 gick Google om AltaVista som största sökmotorn. Detta var på många sätt början på slutet.

Efter det köptes AltaVista 2003 av Overture Services, Inc. Då till $140 miljoner, en bråkdel av deras tidigare estimerade värde år 2000 som låg på $2,3 miljarder. Overture Services köptes sedan av Yahoo! år 2003 och det blev sista spiken i kistan för sökmotorn. Något ironiskt med tanke på att de i början bara visade resultat från Yahoo. Under de följande åren blev alla delar av AltaVista ersatta av Yahoos sökmotor. Idag pekar altavista.com bara om till Yahoos hemsida. De hade också en gratis email-tjänst som hade 400 000 användare när den stängdes ner 2002 (skribenten av denna artikel hade faktist en email där en gång i tiden).

Hur är dina Core Web Vitals?

Vi hjälper dig möta Googles nya SEO-krav


Be om kostnadsfri offert

Vad kan vi lära oss av AltaVistas historia?

Som så mycket annat under IT-bubblan och world wide webs tidiga era så var det en snabb uppgång följd av ett lika snabbt fall. Altavista var en bra sökmotor på sin tid men kunde inte hålla jämna steg med Googles ständiga innovationer. Det är en bra påminnelse om att vi alltid måste vara på jakt efter sätt att förbättra våra egna produkter och tjänster. Vi måste ständigt förnya oss och erbjuda bättre resultat än våra konkurrenter. Annars kommer vi att hamna på efterkälken.

Vill du att ditt företag inte ska drabbas av samma öde som Altavista? Då kan det vara bra att se över dina egna innovationer och inte lita på att dina konkurrenter alltid kommer vara sämre. Så slipper du vara efterklok.

Men AltaVista kommer alltid vara ihågkommen som en innovatör inom sökmotorvärlden. Och de var också för många den första sökmotorn de provade. Vilken var din första sökmotor? Minns du AltaVista.com? Dela med dig i våra kommentarer!

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-08

En kommentar

  1. Altavista var riktigt bra det var den som fick oss att börja med just Daytrading på TA Gruppen och en av grundstenarna till att det ens gick att börja med onlinetrading.

    Kommentar av Simon Matsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.