Sökmotorkonsult.se

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Inom SEO, och i SERPen, kan man tävla på många olika sätt. Du kan som ”underdog” sopa mattan med konkurrenterna genom att ha en bättre on-page, sajt-struktur och servera användaren med bättre innehåll. Men ibland kommer du till en punkt då det som behövs är länkar, för att ranka om dina konkurrenter.

Att manuellt hitta sajter och fråga ifall de skulle vilja länka till din sajt kan vara tidskrävande, och det är sällan det faktiskt resulterar i en länk. Det finns dock ett super-smidigt verktyg vi kan använda oss av från Ahrefs som heter ”Link Intersect” eller ”Korslänkning” som det så fint heter på svenska.

Det är ganska straight-forward egentligen, i de ovanstående raderna lägger du in dina största konkurrenters domäner, och under ”Men länkar inte till” lägger du in din domän. När du klickar ”Visa länkmöjligheter” så får du upp samtliga domäner som länkar till dina konkurrenter, men inte länkar till dig.

Logiken här är att om sajterna redan länkar till ett flertal av dina konkurrenter så är sannolikheten att du kan får en länk betydligt högre. Ju fler konkurrenter som sajten i fråga länkar till, desto högre chans är det att du kan få en länk, helt enkelt.

Rensa ut denna lista från spam-sajter, länkkataloger och dylikt och kontakta sajtens ansvarige. Förklara sedan varför just din sajt är intressant att länka till, och nu kommer sannolikheten att du får en länk vara betydligt högre på dessa sajter än ifall du skulle slumpa ut vilka sajter du kontaktar.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2019-06-11

En kommentar

  1. Intressant ämne – men jag har en fråga – hur skulle ni nå ut till den ansvarige för en sajt där ni ser ett ypperligt länktillfälle? Det går ni inte riktigt in på.

    En mall kanske är att ta i, men generella riktlinjer kring hur man ska tänka kanske vore trevligt? Jag finner mig i att bli ignorerad rätt mycket när jag väl försöker skriva till folk i hopp om samarbete etc, så pointers vore uppskattat :-)

    Kommentar av Håkon

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.