Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Inom SEO, och i SERPen, kan man tävla på många olika sätt. Du kan som ”underdog” sopa mattan med konkurrenterna genom att ha en bättre on-page, sajt-struktur och servera användaren med bättre innehåll. Men ibland kommer du till en punkt då det som behövs är länkar, för att ranka om dina konkurrenter.

Att manuellt hitta sajter och fråga ifall de skulle vilja länka till din sajt kan vara tidskrävande, och det är sällan det faktiskt resulterar i en länk. Det finns dock ett super-smidigt verktyg vi kan använda oss av från Ahrefs som heter ”Link Intersect” eller ”Korslänkning” som det så fint heter på svenska.

Det är ganska straight-forward egentligen, i de ovanstående raderna lägger du in dina största konkurrenters domäner, och under ”Men länkar inte till” lägger du in din domän. När du klickar ”Visa länkmöjligheter” så får du upp samtliga domäner som länkar till dina konkurrenter, men inte länkar till dig.

Logiken här är att om sajterna redan länkar till ett flertal av dina konkurrenter så är sannolikheten att du kan får en länk betydligt högre. Ju fler konkurrenter som sajten i fråga länkar till, desto högre chans är det att du kan få en länk, helt enkelt.

Rensa ut denna lista från spam-sajter, länkkataloger och dylikt och kontakta sajtens ansvarige. Förklara sedan varför just din sajt är intressant att länka till, och nu kommer sannolikheten att du får en länk vara betydligt högre på dessa sajter än ifall du skulle slumpa ut vilka sajter du kontaktar.

Lycka till!

En kommentar

  1. Intressant ämne – men jag har en fråga – hur skulle ni nå ut till den ansvarige för en sajt där ni ser ett ypperligt länktillfälle? Det går ni inte riktigt in på.

    En mall kanske är att ta i, men generella riktlinjer kring hur man ska tänka kanske vore trevligt? Jag finner mig i att bli ignorerad rätt mycket när jag väl försöker skriva till folk i hopp om samarbete etc, så pointers vore uppskattat :-)

    Kommentar av Håkon

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner