Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Inom SEO, och i SERPen, kan man tävla på många olika sätt. Du kan som ”underdog” sopa mattan med konkurrenterna genom att ha en bättre on-page, sajt-struktur och servera användaren med bättre innehåll. Men ibland kommer du till en punkt då det som behövs är länkar, för att ranka om dina konkurrenter.

Att manuellt hitta sajter och fråga ifall de skulle vilja länka till din sajt kan vara tidskrävande, och det är sällan det faktiskt resulterar i en länk. Det finns dock ett super-smidigt verktyg vi kan använda oss av från Ahrefs som heter ”Link Intersect” eller ”Korslänkning” som det så fint heter på svenska.

Det är ganska straight-forward egentligen, i de ovanstående raderna lägger du in dina största konkurrenters domäner, och under ”Men länkar inte till” lägger du in din domän. När du klickar ”Visa länkmöjligheter” så får du upp samtliga domäner som länkar till dina konkurrenter, men inte länkar till dig.

Logiken här är att om sajterna redan länkar till ett flertal av dina konkurrenter så är sannolikheten att du kan får en länk betydligt högre. Ju fler konkurrenter som sajten i fråga länkar till, desto högre chans är det att du kan få en länk, helt enkelt.

Rensa ut denna lista från spam-sajter, länkkataloger och dylikt och kontakta sajtens ansvarige. Förklara sedan varför just din sajt är intressant att länka till, och nu kommer sannolikheten att du får en länk vara betydligt högre på dessa sajter än ifall du skulle slumpa ut vilka sajter du kontaktar.

Lycka till!

En kommentar

  1. Intressant ämne – men jag har en fråga – hur skulle ni nå ut till den ansvarige för en sajt där ni ser ett ypperligt länktillfälle? Det går ni inte riktigt in på.

    En mall kanske är att ta i, men generella riktlinjer kring hur man ska tänka kanske vore trevligt? Jag finner mig i att bli ignorerad rätt mycket när jag väl försöker skriva till folk i hopp om samarbete etc, så pointers vore uppskattat :-)

    Kommentar av Håkon

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner