Sökmotorkonsult.se

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Inom SEO, och i SERPen, kan man tävla på många olika sätt. Du kan som ”underdog” sopa mattan med konkurrenterna genom att ha en bättre on-page, sajt-struktur och servera användaren med bättre innehåll. Men ibland kommer du till en punkt då det som behövs är länkar, för att ranka om dina konkurrenter.

Att manuellt hitta sajter och fråga ifall de skulle vilja länka till din sajt kan vara tidskrävande, och det är sällan det faktiskt resulterar i en länk. Det finns dock ett super-smidigt verktyg vi kan använda oss av från Ahrefs som heter ”Link Intersect” eller ”Korslänkning” som det så fint heter på svenska.

Det är ganska straight-forward egentligen, i de ovanstående raderna lägger du in dina största konkurrenters domäner, och under ”Men länkar inte till” lägger du in din domän. När du klickar ”Visa länkmöjligheter” så får du upp samtliga domäner som länkar till dina konkurrenter, men inte länkar till dig.

Logiken här är att om sajterna redan länkar till ett flertal av dina konkurrenter så är sannolikheten att du kan får en länk betydligt högre. Ju fler konkurrenter som sajten i fråga länkar till, desto högre chans är det att du kan få en länk, helt enkelt.

Rensa ut denna lista från spam-sajter, länkkataloger och dylikt och kontakta sajtens ansvarige. Förklara sedan varför just din sajt är intressant att länka till, och nu kommer sannolikheten att du får en länk vara betydligt högre på dessa sajter än ifall du skulle slumpa ut vilka sajter du kontaktar.

Lycka till!

En kommentar

  1. Intressant ämne – men jag har en fråga – hur skulle ni nå ut till den ansvarige för en sajt där ni ser ett ypperligt länktillfälle? Det går ni inte riktigt in på.

    En mall kanske är att ta i, men generella riktlinjer kring hur man ska tänka kanske vore trevligt? Jag finner mig i att bli ignorerad rätt mycket när jag väl försöker skriva till folk i hopp om samarbete etc, så pointers vore uppskattat :-)

    Kommentar av Håkon

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner