Sökmotorkonsult.se

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Inom SEO, och i SERPen, kan man tävla på många olika sätt. Du kan som ”underdog” sopa mattan med konkurrenterna genom att ha en bättre on-page, sajt-struktur och servera användaren med bättre innehåll. Men ibland kommer du till en punkt då det som behövs är länkar, för att ranka om dina konkurrenter.

Att manuellt hitta sajter och fråga ifall de skulle vilja länka till din sajt kan vara tidskrävande, och det är sällan det faktiskt resulterar i en länk. Det finns dock ett super-smidigt verktyg vi kan använda oss av från Ahrefs som heter ”Link Intersect” eller ”Korslänkning” som det så fint heter på svenska.

Det är ganska straight-forward egentligen, i de ovanstående raderna lägger du in dina största konkurrenters domäner, och under ”Men länkar inte till” lägger du in din domän. När du klickar ”Visa länkmöjligheter” så får du upp samtliga domäner som länkar till dina konkurrenter, men inte länkar till dig.

Logiken här är att om sajterna redan länkar till ett flertal av dina konkurrenter så är sannolikheten att du kan får en länk betydligt högre. Ju fler konkurrenter som sajten i fråga länkar till, desto högre chans är det att du kan få en länk, helt enkelt.

Rensa ut denna lista från spam-sajter, länkkataloger och dylikt och kontakta sajtens ansvarige. Förklara sedan varför just din sajt är intressant att länka till, och nu kommer sannolikheten att du får en länk vara betydligt högre på dessa sajter än ifall du skulle slumpa ut vilka sajter du kontaktar.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2019-06-11

En kommentar

  1. Intressant ämne – men jag har en fråga – hur skulle ni nå ut till den ansvarige för en sajt där ni ser ett ypperligt länktillfälle? Det går ni inte riktigt in på.

    En mall kanske är att ta i, men generella riktlinjer kring hur man ska tänka kanske vore trevligt? Jag finner mig i att bli ignorerad rätt mycket när jag väl försöker skriva till folk i hopp om samarbete etc, så pointers vore uppskattat :-)

    Kommentar av Håkon

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.