Sökmotorkonsult.se

Kräv transparens av din sökmotoroptimerare

förklaring

Att köpa tjänsten ”sökmotoroptimering” kan vara väldigt komplicerat och de sätt den säljs på varierar kraftigt.

Eftersom tjänsten är så pass komplicerad är det enormt viktigt att du som kund sätter dig in i vad du faktiskt får för pengarna. Jag ska ta ett exempel berättat för mig av en kollega.

”Min kollega ledde ett större företag som köpte in sökmotoroptimering för ganska stora pengar inom ett av de mest konkurrensutsatta segmenten. De hade förstaposition på ett antal termer och fick rejält med både trafik och kunder från detta. De var alltså ganska nöjda men deras leverantör kunde inte berätta vad som gjordes. De kunde visa på resultat men inte visa vilka metoder de använde. Som kund skulle jag aldrig acceptera det här och det gjorde inte min kollega heller. Eftersom de faktiskt betalade en summa som motsvarade ganska många heltidstjänster valde han att helt sonika anställa egna optimerare efter att ha varit beroende av leverantören i flera år.”

Transparens ger fördelar

Det här kan verka konstigt men jag är övertygad om att han gjorde helt rätt. Om man som byrå eller konsult inte redovisar vad som gjorts är det i mina ögon samma sak som att man inte gjort något. Skulle du acceptera det av någon annan leverantör?

En SEO-byrå som är transparent levererar därmed något helt annat, de levererar en investering snarare än en tjänst. Genom att du vet vad som händer och vad som hänt kan du jämföra priser med andra och du kan dessutom fortsätta arbetet själv. Långsiktigt så tjänar du mycket mer än på garanterade resultat från något företag som du inte har en aning om vad dom gör. Du ökar till och med värdet på din site och ditt företag då bra sökmotoroptimering som är transparent bygger långsiktigt värde.

Nu ska det sägas att vi jobbar helt transparent, och jag skriver inte den här bloggposten för att göra reklam för oss utan det är tvärtom. Vi jobbar transparent av samma anledning som jag skriver den här posten; det är helt enkelt bäst.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03

En kommentar

  1. […] Bråth har även skrivit ett inlägg på Pineberrys hemsida med titeln ”Kräv transparens av din sökmotoroptimerare”. Väljer att bryta ut följande citat […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?