Sökmotorkonsult.se

Länkar och deras betydelse

Länkar - första inläget på Sökmotorkonsult

En av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering är att skaffa bra inkommande länkar. Det är ett tidskrävande jobb men belöningen är stor.

Vad är då viktigt när det gäller länkar?

  • Ju högre förtroende sökmotorerna har för sidan som länkar till dig, ju bättre resultat.
  • En sida på samma språk är bättre än en på ett annat språk.
  • En sida på samma tema är bättre än en på ett annat tema.
  • Ankartexten, det som står på länken är en viktig faktor i vilka sökord som du kommer synas på.
  • Om sidan som länkar till dig också länkar till många andra sidor är länken mindre värd.
  • Om länken ligger på förstasidan är den mer värd än om den ligger på en undersida.
  • Om du länkar tillbaka från den sida som fått länken är länken mindre värd.

För att sammanfatta så ska man försöka få länkar från sidor med liknande innehåll som sitt eget. Sidorna ska också vara på samma språk. Min personliga uppfattning att en svensk länk till en engelsk sida ger ett visst resultat men en tysk till en svensk ger knappast något.

Länkbyten är bra men det är bättre att få inlänkar utan utbyte, man kan förstås göra trevägsbyten, du får en länk från en sida och länkar till den med en annan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?