Sökmotorkonsult.se

Länkar och deras betydelse

Länkar - första inläget på Sökmotorkonsult

En av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering är att skaffa bra inkommande länkar. Det är ett tidskrävande jobb men belöningen är stor.

Vad är då viktigt när det gäller länkar?

  • Ju högre förtroende sökmotorerna har för sidan som länkar till dig, ju bättre resultat.
  • En sida på samma språk är bättre än en på ett annat språk.
  • En sida på samma tema är bättre än en på ett annat tema.
  • Ankartexten, det som står på länken är en viktig faktor i vilka sökord som du kommer synas på.
  • Om sidan som länkar till dig också länkar till många andra sidor är länken mindre värd.
  • Om länken ligger på förstasidan är den mer värd än om den ligger på en undersida.
  • Om du länkar tillbaka från den sida som fått länken är länken mindre värd.

För att sammanfatta så ska man försöka få länkar från sidor med liknande innehåll som sitt eget. Sidorna ska också vara på samma språk. Min personliga uppfattning att en svensk länk till en engelsk sida ger ett visst resultat men en tysk till en svensk ger knappast något.

Länkbyten är bra men det är bättre att få inlänkar utan utbyte, man kan förstås göra trevägsbyten, du får en länk från en sida och länkar till den med en annan.

Sidan är senast uppdaterad 2017-04-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?