Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar och deras betydelse

Länkar - första inläget på Sökmotorkonsult

En av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering är att skaffa bra inkommande länkar. Det är ett tidskrävande jobb men belöningen är stor.

Vad är då viktigt när det gäller länkar?

  • Ju högre förtroende sökmotorerna har för sidan som länkar till dig, ju bättre resultat.
  • En sida på samma språk är bättre än en på ett annat språk.
  • En sida på samma tema är bättre än en på ett annat tema.
  • Ankartexten, det som står på länken är en viktig faktor i vilka sökord som du kommer synas på.
  • Om sidan som länkar till dig också länkar till många andra sidor är länken mindre värd.
  • Om länken ligger på förstasidan är den mer värd än om den ligger på en undersida.
  • Om du länkar tillbaka från den sida som fått länken är länken mindre värd.

För att sammanfatta så ska man försöka få länkar från sidor med liknande innehåll som sitt eget. Sidorna ska också vara på samma språk. Min personliga uppfattning att en svensk länk till en engelsk sida ger ett visst resultat men en tysk till en svensk ger knappast något.

Länkbyten är bra men det är bättre att få inlänkar utan utbyte, man kan förstås göra trevägsbyten, du får en länk från en sida och länkar till den med en annan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner