Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar och deras betydelse

Länkar - första inläget på Sökmotorkonsult

En av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering är att skaffa bra inkommande länkar. Det är ett tidskrävande jobb men belöningen är stor.

Vad är då viktigt när det gäller länkar?

  • Ju högre förtroende sökmotorerna har för sidan som länkar till dig, ju bättre resultat.
  • En sida på samma språk är bättre än en på ett annat språk.
  • En sida på samma tema är bättre än en på ett annat tema.
  • Ankartexten, det som står på länken är en viktig faktor i vilka sökord som du kommer synas på.
  • Om sidan som länkar till dig också länkar till många andra sidor är länken mindre värd.
  • Om länken ligger på förstasidan är den mer värd än om den ligger på en undersida.
  • Om du länkar tillbaka från den sida som fått länken är länken mindre värd.

För att sammanfatta så ska man försöka få länkar från sidor med liknande innehåll som sitt eget. Sidorna ska också vara på samma språk. Min personliga uppfattning att en svensk länk till en engelsk sida ger ett visst resultat men en tysk till en svensk ger knappast något.

Länkbyten är bra men det är bättre att få inlänkar utan utbyte, man kan förstås göra trevägsbyten, du får en länk från en sida och länkar till den med en annan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner