Längre annonser och titlar

Julafton kom tidigt i år för Google och alla AdWords-annonsörer. Google testar just nu ett bredare sökresultat vilket öppnar upp möjligheten för både större AdWords-annonser och längre titlar.

För någon vecka sedan började Google testa ett bredare sökresultat. Google testar hela tiden små som stora förändringar i sökresultatet och vissa av dessa stannar vid just ett test. Just denna förändring ser dock ut att få stora och viktiga konsekvenser för alla som jobbar med AdWords och SEO.

Vad är det som hänt?

Tidigare i år tog Google bort högerspalten i sökresultatet och i vad som verkar vara en följd av detta gör Google nu kolumnbredden av själva sökresultatet bredare. De ökar bredden från 512 till 600 pixlar.

Bara ett test?

Det är inte ovanligt att Google testar förändringar i sökresultaten som de sedan väljer att inte använda sig av. Google har själva gjort det tydligt att denna breddning är ett test. Men med tanke på nyheten nedan om de större AdWords-annonserna är det sannolikt att denna förändring är här för att stanna.

Sen är det såklart bara en tidsfråga tills Google ändrar utseende på sökresultatet igen. Om ni kommer ihåg så var det ju exempelvis drygt två år sedan Google gjorde en designförändring av sökresultatet som minskade utrymmet för titlarna.

Varför gör Google detta?

Alla förändringar som Google gör syftar såklart till att förbättra deras produkt och i slutändan att Google ska tjäna mer pengar. Just denna förändring fick sin officiella förklaring igår när Google bekräftade att AdWords-annonserna kommer ges större utrymme senare i år. Detta är minst sagt en stor förändring då storleken på AdWords-annonserna varit samma i 15 års tid.

Nästan 50 % större annonser

I nedan bild från Googles nyhet från igår kan du se hur annonserna kommer att förändras. Dessa nya annonser, som Google kallar expanded text ads, innehåller 140 tecken (30+30+80) jämfört med nuvarande annonsers 95 tecken (25+35+35). En ökning med hela 47 %.

Större AdWords-annonser

Denna förändring finns redan ute i beta och Google berättade att deras initiala tester visar att de större annonserna får 20 % högre klickfrekvens (CTR). Detta är rena julafton för alla AdWords-annonsörer att kunna öka sin CTR med 20 %.

Ännu mer julafton är det för Google som kommer kunna räkna in ännu fler klick på annonserna. I testet som visade på 20 % högre CTR har Google jämfört den nya större annonsen med den mindre nuvarande annonsen men med tiden när alla annonsörer kommer ha de större annonserna kommer effekten på CTR sannolikt inte vara lika hög.

Denna nyhet sätter ju ännu mer fokus på de betalda AdWords-annonserna, vilket ju är en trend som sakta men säkert pågår hela tiden. SEO-mässigt är detta därför inte en positiv förändring. Samtidigt innehåller förändringen även SEO-fördelar då breddningen samtidigt gör det möjligt med längre titlar.

Nedan är ett exempel från Google hur de nya annonserna kommer se ut.

expanded text ads

Längre titlar

En fördel för alla vi som jobbar med SEO är alltså att breddningen ger oss möjlighet till längre titlar. Det pratas om att breddningen från 512 till 600 pixlar innebär att du får plats med 10-15 fler tecken i titeln.

Som alltid när det gäller titlar så finns det i motsats till annonserna inte ett exakt antal tecken som får plats innan Google bryter titeln i sökresultatet. Här räknar Google längden i pixlar istället. Använder du många ”större” bokstäver som M eller W får du plats med färre tecken än om du har många I.

Våra branschkollegor på Firstly har gjort ett bra test på hur många tecken som får plats med den nya bredare designen. De kom fram till att om du vill vara på den säkra sidan ska du hålla dig till maximalt 68 tecken.

Inte längre meta description?

Nu när Google öppnat upp för en längre titel borde det logiskt sett få plats med en längre meta description också. Men så är inte fallet, inte ännu i alla fall. Google bryter än så länge meta descriptions på samma ställe som innan breddningen.

Jag tycker detta är lite konstigt då halva andra raden blir tom och min gissning är att förutsatt att breddningen blir permanent så kommer Google även öppna upp för en längre meta description. Men tills de gör detta så finns det ingen anledning att börja skriva längre meta descriptions. 

Bild på meta description

Sammantaget är detta är en stor förändring både för AdWords och SEO. Kul att det händer saker!

4 kommentarer på "Längre annonser och titlar"

  1. Jag ska vara helt ärlig kommer detta knappast öka CTRn, enda sedan Adwords började rulla ut har det nästan alltid kommit olika uppdateringar, förändringar (förbättringar) som avser höja CTR och antalet click.

    Vi som varit med ett tag och följt detta vet att dessa förändringar knappast ökar CTRN, måhända på brand relaterade sökningar men generiska kampanjer överlag kommer inte konvertera bättre då användaren har lärt sig identifiera vad som är annons och inte….


  2. MB,

    Tack för din kommentar!

    Jag håller med att varje enskild förändring som Google gör oftast inte innebär någon dramatisk förändring i exempelvis CTR.

    Men varje förändring är till fördel för annonserna och summan av förändringarna gör att annonserna över tid får tydligt mer fokus med klart högre CTR som följd.

    Jag tror inte att Google skulle göra denna förändring om de inte vet att CTR på annonserna (och därmed deras intäkter) skulle påverkas positivt.

    Sen, som jag skriver, kommer CTR:en inte öka med 20 % när väl alla annonsörer använder de nya annonserna.


  3. Pingback: Hjälp oss välja titel - Sökmotorkonsult.se
  4. Pingback: #15 Irritation - Sökpodden - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.