Sökmotorkonsult.se

Länka ihop alla dina siter

Ett vanligt nybörjarmisstag inom sökmotoroptimering är att låta varje site man äger länka till alla andra. Anledningen till att så många gör på det här sättet är enkel, det fungerar bra i liten skala. Om man äger tre siter och låter dem länka till varandra kommer positionerna förbättras, det fungerar om man äger 10 också men om man når 40 så börjar det bli ett problem.

Om inte alla siter handlar om samma ämne så är det inte vettigt, dels för att det blir ett stort kluster av siter och kommer av Google ses som just det. Du kommer inte få ut maximal kraft av alla länkar. Dessutom riskerar du en del, du kan helt klart få olika former av straff för att du gör så, det behöver inte hända direkt utan kan mycket väl dyka upp ett bra tag senare.

Länka inte ihop alla dina siter, du vill inte ha alla ägg i samma korg oavsett om ovan anledningar inte varit rimliga. Om en av dina siter får ett straff av någon anledning kan det dessutom smitta om de är sammalänkade.

Det här inlägget är en vidareutveckling av 1 av 100 SEO tips.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Hej, Denna artikel är inte ny men fortfarande aktuell och intressant för min del. Eftersom jag har flera sajter har jag skapat en samlingssida som länkar till alla mina andra sajter och det fungerar rätt bra måste jag säga.

    Kommentar av Patricia L Mellin

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?