Sökmotorkonsult.se

Länkar från Länkkataloger

Något som ofta dyker upp som fråga när det gäller sökmotoroptimering är om man ska använda sig av länkkataloger. Det finns de som hävdar att Google sagt att man ska råka ut för någon form av straff om man skaffar inlänkar på det viset. Jag anser att man ska använda sig av kataloger, länkkataloger har den trevliga egenskapen som Hans Husman brukar kalla redaktionell granskning. Eftersom det faktiskt är en person som kontrollerar alla länkar betyder det i mina ögon att sorteringen i de flesta länkkataloger är bättre än Googles egen algoritm.

Vad säger då Google om länkkataloger?

Anmäl webbplatsen till relevanta kataloger som Open Directory Project och Yahoo! samt andra branschspecifika expertwebbplatser.

Det kan man läsa i Googles Webmaster Guidelines. Jag upplever inte att det på något sätt talar om bestraffningar.

2 kommentarer

  1. Tack för tips, har anmält till ett gäng kataloger med olika länkkraft, gjorde nog en miss med Infoo.se och la in ankartext i rubriksraden, ändrade detta efter att ha fått reda på att länken inte godkänns då, ny handläggningtid på 50 dagar någon ting… frestande att betala…

    hare så bra

    /fredrik

    Kommentar av Fredrik

  2. Infoo brukar vara ganska snälla numer, så länge man har kontaktinfo på sin site så brukar man få med det mesta upplever jag.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner