Sökmotorkonsult.se

Länkar från scrapat innehåll

scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta.

De flesta medelstora och större webbplatser råkar idag för att delvis bli ”scrapade” på innehåll eller får länkar till sig från webbplatser med ”scrapat” innehåll. Använder du dig av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic kan du enkelt se över din länkprofil och notera denna form av länkar. Det här är en form av länkar som kan vara problematiska för webbplatsägaren eftersom det är länkar från webbplatser som Google oftast ser som lågkvalitativa, då de är uppbyggda på duplicerat innehåll och inte tillför något värde enligt Google.

Ett exempel som är ganska välkänt i Sverige är everindex som scrapar innehåll och länkar gärna med aggressiva ankartexter mot webbplatser, vilket kan störa en länkprofil.

Den optimala lösningen i denna situation vore enligt mig att kontakta webbplatsägaren som länkat till din webbplats att ta bort länken eller länkarna. I de fall som det handlar om ”scrapat” innehåll är detta oftast omöjligt och då kan den sista utvägen vara att använda sig av disavow-tool som Google tillhandahåller, för att du ska be de att bortse från länkar. Jag rekommenderar att disavow är en sista utväg men i denna form av situationer är det oftast det ända försvar som finns om webbplatsen får problematiska länkar till sig från webbplatser av låg kvalité.

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-24

En kommentar

  1. Hur kommer det sig att du rekommenderar disavow endast som en sista utväg?

    Kommentar av Kim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?