Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar från scrapat innehåll

scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta.

De flesta medelstora och större webbplatser råkar idag för att delvis bli ”scrapade” på innehåll eller får länkar till sig från webbplatser med ”scrapat” innehåll. Använder du dig av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic kan du enkelt se över din länkprofil och notera denna form av länkar. Det här är en form av länkar som kan vara problematiska för webbplatsägaren eftersom det är länkar från webbplatser som Google oftast ser som lågkvalitativa, då de är uppbyggda på duplicerat innehåll och inte tillför något värde enligt Google.

Ett exempel som är ganska välkänt i Sverige är everindex som scrapar innehåll och länkar gärna med aggressiva ankartexter mot webbplatser, vilket kan störa en länkprofil.

Den optimala lösningen i denna situation vore enligt mig att kontakta webbplatsägaren som länkat till din webbplats att ta bort länken eller länkarna. I de fall som det handlar om ”scrapat” innehåll är detta oftast omöjligt och då kan den sista utvägen vara att använda sig av disavow-tool som Google tillhandahåller, för att du ska be de att bortse från länkar. Jag rekommenderar att disavow är en sista utväg men i denna form av situationer är det oftast det ända försvar som finns om webbplatsen får problematiska länkar till sig från webbplatser av låg kvalité.

En kommentar

  1. Hur kommer det sig att du rekommenderar disavow endast som en sista utväg?

    Kommentar av Kim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner