Sökmotorkonsult.se

Länkar från scrapat innehåll

scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta.

De flesta medelstora och större webbplatser råkar idag för att delvis bli ”scrapade” på innehåll eller får länkar till sig från webbplatser med ”scrapat” innehåll. Använder du dig av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic kan du enkelt se över din länkprofil och notera denna form av länkar. Det här är en form av länkar som kan vara problematiska för webbplatsägaren eftersom det är länkar från webbplatser som Google oftast ser som lågkvalitativa, då de är uppbyggda på duplicerat innehåll och inte tillför något värde enligt Google.

Ett exempel som är ganska välkänt i Sverige är everindex som scrapar innehåll och länkar gärna med aggressiva ankartexter mot webbplatser, vilket kan störa en länkprofil.

Den optimala lösningen i denna situation vore enligt mig att kontakta webbplatsägaren som länkat till din webbplats att ta bort länken eller länkarna. I de fall som det handlar om ”scrapat” innehåll är detta oftast omöjligt och då kan den sista utvägen vara att använda sig av disavow-tool som Google tillhandahåller, för att du ska be de att bortse från länkar. Jag rekommenderar att disavow är en sista utväg men i denna form av situationer är det oftast det ända försvar som finns om webbplatsen får problematiska länkar till sig från webbplatser av låg kvalité.

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-24

En kommentar

  1. Hur kommer det sig att du rekommenderar disavow endast som en sista utväg?

    Kommentar av Kim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.