Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar från scrapat innehåll

scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta.

De flesta medelstora och större webbplatser råkar idag för att delvis bli ”scrapade” på innehåll eller får länkar till sig från webbplatser med ”scrapat” innehåll. Använder du dig av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic kan du enkelt se över din länkprofil och notera denna form av länkar. Det här är en form av länkar som kan vara problematiska för webbplatsägaren eftersom det är länkar från webbplatser som Google oftast ser som lågkvalitativa, då de är uppbyggda på duplicerat innehåll och inte tillför något värde enligt Google.

Ett exempel som är ganska välkänt i Sverige är everindex som scrapar innehåll och länkar gärna med aggressiva ankartexter mot webbplatser, vilket kan störa en länkprofil.

Den optimala lösningen i denna situation vore enligt mig att kontakta webbplatsägaren som länkat till din webbplats att ta bort länken eller länkarna. I de fall som det handlar om ”scrapat” innehåll är detta oftast omöjligt och då kan den sista utvägen vara att använda sig av disavow-tool som Google tillhandahåller, för att du ska be de att bortse från länkar. Jag rekommenderar att disavow är en sista utväg men i denna form av situationer är det oftast det ända försvar som finns om webbplatsen får problematiska länkar till sig från webbplatser av låg kvalité.

En kommentar

  1. Hur kommer det sig att du rekommenderar disavow endast som en sista utväg?

    Kommentar av Kim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner