Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar från scrapat innehåll

scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta.

De flesta medelstora och större webbplatser råkar idag för att delvis bli ”scrapade” på innehåll eller får länkar till sig från webbplatser med ”scrapat” innehåll. Använder du dig av ett verktyg som Ahrefs eller Majestic kan du enkelt se över din länkprofil och notera denna form av länkar. Det här är en form av länkar som kan vara problematiska för webbplatsägaren eftersom det är länkar från webbplatser som Google oftast ser som lågkvalitativa, då de är uppbyggda på duplicerat innehåll och inte tillför något värde enligt Google.

Ett exempel som är ganska välkänt i Sverige är everindex som scrapar innehåll och länkar gärna med aggressiva ankartexter mot webbplatser, vilket kan störa en länkprofil.

Den optimala lösningen i denna situation vore enligt mig att kontakta webbplatsägaren som länkat till din webbplats att ta bort länken eller länkarna. I de fall som det handlar om ”scrapat” innehåll är detta oftast omöjligt och då kan den sista utvägen vara att använda sig av disavow-tool som Google tillhandahåller, för att du ska be de att bortse från länkar. Jag rekommenderar att disavow är en sista utväg men i denna form av situationer är det oftast det ända försvar som finns om webbplatsen får problematiska länkar till sig från webbplatser av låg kvalité.

En kommentar

  1. Hur kommer det sig att du rekommenderar disavow endast som en sista utväg?

    Kommentar av

    Kim

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner