Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar i text värderas allt högre

Google värderar länkar i text allt högre ju längre tiden går, åtminstone verkar det vara åt det hållet det lutar. Det handlar om länkar i artiklar eller bloggposter där länken utgör ett eller flera ord i texten. Som du förstår gör det att sökmotoroptimering kräver än mer skrivande än vad det gjort tidigare eftersom det duger allt mindre med footerlänkar och liknande. Förmodligen är den här förändringen Googles försök att dra nytta av alla bloggare, de tenderar ju att länka på det sättet och då ofta på ett relevant och beskrivande sätt.

Personligen kan jag tycka att det är lite konstigt eftersom det nedvärderar länkar från några av de stora auktoriteterna på nätet. Det passar ju bra i bloggar att använda länkar på det sättet men det är nog inte många andra typer av siter som kan tänka sig ha länkar mitt i texten. Ok att man från sin webbshop vill länka till leverantören eller mer information om produkten men nog hamnar väl den länken separat från produktbeskrivningen. Jag tror inte jag sett någon shop där man länkar till relevant information i text. På tidningar och liknande är det ju något som knappast händer heller, jag har visserligen sett det på några ställen men det är uppenbarligen av SEO-skäl och inte för att man skulle välja att göra så annars.

Jag har dessutom på senare tid ramlat över en hel del siter där man har länkar i texten på förstasidan. Det måste garanterat försämra konverteringsgraden och vara endast för att man försöker sig på sökmotoroptimering. Google har förstås infört det här för att förbättra sökresultatet men jag skulle vilja påstå att en av de största effekterna är att många siter blir lite sämre och att det blir en skev fördelning på vad som når bra positioner. Att den blir skev beror på att det bara är vissa saker som attraherar bloggare och den här förändringen premierar ju uppenbarligen siter som det bloggas om. Jag vill dessutom mena att bara för att bloggosfären fattat tycke för en viss site så behöver den ju inte alls vara den relevantaste på sökordet i fråga. Ett exempel på det här är min egen Tankafritt.nu som fått stor uppmärksamhet bland bloggare vilket gjort att den placerat sig på första sidan på ”ladda ner musik”. Ok att det är någorlunda relevant och att det är en site som väcker mer uppmärksamhet men om man söker efter ”ladda ner musik” är man inte ute efter att registrera sig i en kassa utan att faktiskt få tag på musik. Nedladdningstjänster väcker inte bloggarnas intresse däremot och då får de stryk av Tankafritt.nu.

9 kommentarer

  1. Hej Magnus, åter igen ett bra inlägg.

    Men jag saknar datum när det är publicerat. SEO är en färskvara och därför blir det missvisande med inlägg utan datum.

    Mvh
    Oscar

    Kommentar av Exchange Student - Oscar

  2. Ja du har rätt, det här är ett lite äldre inlägg. Det är faktiskt relevantare än någonsin däremot, länkar i text är bättre än tidigare.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag håller med – Länkar i text äger.

    Men en blogg utan datum är enligt mig fusk. :) Jag vill se hur ofta du uppdaterar för att senare värdera om din blogg är värd att bokmärkas.

    Kommentar av Oscar

  4. Jag försöker skriva ett inlägg åtminstone varannan dag, hade under en period målet att skriva varje dag men det hanns tyvärr inte med.

    Kommentar av Magnus

  5. Oki, varannan dag är bra! :) Då bokmärkas du nu bland mina VIW. (Very Important Websites)

    Kommentar av Exchange Student - Oscar

  6. Imponerad av alla som kan ta sig id till löpande saker som att blogga trots en överhettning med arbete:-)

    Kommentar av Caffeine update

  7. Skitbra blogg, verkligen! Håller med Oscar ovan, länkar i text äger. Utan tvekan det bästa sättet att marknadsföra sig på.

    Kommentar av Björn

  8. Tackar ska ni ha för inputen.

    Kommentar av Magnus

  9. Hur smarta är Google?

    Vi är alla överrens om att länkar i text är bra. Speciellt på sidor som handlar om just ditt sökord.

    Jag driver sidan Utbytesstudent.se och Exchangestudentworld.com – eftersom jag drivit Utbytesstudent.se i flera år har jag fått mängder av inlänkar. Nu när jag börjat satsa på Exchangestudentworld.com lyckas jag även få länkar från samma sidor.

    Men är google tillräckligt smarta att de kan översätta svenska Utbytesstudent-sidor/bloggar till engelska och förstå att deras sidorna handlar om ”Exchange Student” – som är mitt primära sökord.

    Översätter de, så blir mina länkar till ExchangeStudentWorld väldigt kraftfulla…om inte är de inte lika mycket värda och jag borde därför leta efter engelska exchange student bloggar.

    Hmm…förstår ni?

    Kommentar av Exchange Student - Oscar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner