Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Länkar med samma färg som övrig text

En del bloggteman och en hel del andra layouter fungerar så att länkar ser likadana ut som den övriga texten. Om de sitter i en lista i sidebaren eller i footern så är det kanske inte så konstigt, man vill ju att de ska passa in i designen. Om länkarn finns i brödtext däremot så kan det vara lite på gränsen. Vanligtvis är ju default att länkar visas i blått och med en understrykning men man kan ju förstås välja att visa dem lite hur man vill.

Att arbeta med dolda länkar är en SEO-metod som inte är att rekommendera, om man t ex har länkar på sin sida som har samma färg som bakgrunden eller display:none så är man ute på hal is när det gäller SEO. Det man gör är att visa en sak för sökmotorer och en helt annan för besökare. Förr var det här nästan ett idiotsäkert sätt att bli bannad men Google hanterar det lite finkänsligare nu, det ger inga bra effekter men det behöver inte betyda att man är dödsdömd.

Länkar som finns i brödtext där det inte finns någon chans att urskilja vad som är länkar är lite i samma bransch. Det behöver faktiskt inte betyda att man får straff men det är bättre att låta bli att leka med elden. Om anledningen är att du tycker att det är fult kan du väl titta på andra sätt att märka ut vad som är länkar och om anledningen är att du vill fuska i sökresultaten tycker jag helt enkelt att du ska låta bli, det är lika lätt att göra bra SEO som dålig.

4 kommentarer

  1. Frågan jag har är om samma sak fast gäller den begynnande H1-taggen i WordPress-teman.

    Case: H1 för sidhuvud, h2 för artiklar osv .. H1 har en bild med text-indent: -99999px; för att dölja texten men visa bilden + länk på bilden.

    Man kanske ska ta bort a-taggen för att undvika att använda dold-länk som du skriver ovan i så fall?

    Kommentar av

    Andreas Johansson

  2. Den enkla lösningen här är att fixa det egentliga problemet, byt format på de olika rubrikerna. H1 ska vara artikelrubriken, sätt någon annan H för sidhuvudet (utom kanske på förstasidan).

    Om du använder bild i sidhuvudet tycker jag inte du ska använda en rubriktagg alls, låt länken finnas kvar men strunta i rubrik och text.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Men om man visar flera artiklar på första sidan (som jag gör). Man ska ju inte köra flera H1 på samma sida…

    Kommentar av

    Antonio

  4. På förstasidan har du rimligtvis en huvudrubrik som lämpar sig för den. Kan inte se någon orsak att ha rubrikerna som H1 på förstasidan bara för att du har det på artikelsidorna (jag har det faktiskt så på min blogger-blogg för att templatesen är så konstiga).

    Jag håller med om att flera H1-or på en sida är konstigt även om jag faktiskt inte sett några egentliga stöd för att det är dåligt.

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!