Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar med samma färg som övrig text

En del bloggteman och en hel del andra layouter fungerar så att länkar ser likadana ut som den övriga texten. Om de sitter i en lista i sidebaren eller i footern så är det kanske inte så konstigt, man vill ju att de ska passa in i designen. Om länkarn finns i brödtext däremot så kan det vara lite på gränsen. Vanligtvis är ju default att länkar visas i blått och med en understrykning men man kan ju förstås välja att visa dem lite hur man vill.

Att arbeta med dolda länkar är en SEO-metod som inte är att rekommendera, om man t ex har länkar på sin sida som har samma färg som bakgrunden eller display:none så är man ute på hal is när det gäller SEO. Det man gör är att visa en sak för sökmotorer och en helt annan för besökare. Förr var det här nästan ett idiotsäkert sätt att bli bannad men Google hanterar det lite finkänsligare nu, det ger inga bra effekter men det behöver inte betyda att man är dödsdömd.

Länkar som finns i brödtext där det inte finns någon chans att urskilja vad som är länkar är lite i samma bransch. Det behöver faktiskt inte betyda att man får straff men det är bättre att låta bli att leka med elden. Om anledningen är att du tycker att det är fult kan du väl titta på andra sätt att märka ut vad som är länkar och om anledningen är att du vill fuska i sökresultaten tycker jag helt enkelt att du ska låta bli, det är lika lätt att göra bra SEO som dålig.

4 kommentarer

  1. Frågan jag har är om samma sak fast gäller den begynnande H1-taggen i WordPress-teman.

    Case: H1 för sidhuvud, h2 för artiklar osv .. H1 har en bild med text-indent: -99999px; för att dölja texten men visa bilden + länk på bilden.

    Man kanske ska ta bort a-taggen för att undvika att använda dold-länk som du skriver ovan i så fall?

    Kommentar av Andreas Johansson

  2. Den enkla lösningen här är att fixa det egentliga problemet, byt format på de olika rubrikerna. H1 ska vara artikelrubriken, sätt någon annan H för sidhuvudet (utom kanske på förstasidan).

    Om du använder bild i sidhuvudet tycker jag inte du ska använda en rubriktagg alls, låt länken finnas kvar men strunta i rubrik och text.

    Kommentar av Magnus

  3. Men om man visar flera artiklar på första sidan (som jag gör). Man ska ju inte köra flera H1 på samma sida…

    Kommentar av Antonio

  4. På förstasidan har du rimligtvis en huvudrubrik som lämpar sig för den. Kan inte se någon orsak att ha rubrikerna som H1 på förstasidan bara för att du har det på artikelsidorna (jag har det faktiskt så på min blogger-blogg för att templatesen är så konstiga).

    Jag håller med om att flera H1-or på en sida är konstigt även om jag faktiskt inte sett några egentliga stöd för att det är dåligt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner