Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkar med samma färg som övrig text

En del bloggteman och en hel del andra layouter fungerar så att länkar ser likadana ut som den övriga texten. Om de sitter i en lista i sidebaren eller i footern så är det kanske inte så konstigt, man vill ju att de ska passa in i designen. Om länkarn finns i brödtext däremot så kan det vara lite på gränsen. Vanligtvis är ju default att länkar visas i blått och med en understrykning men man kan ju förstås välja att visa dem lite hur man vill.

Att arbeta med dolda länkar är en SEO-metod som inte är att rekommendera, om man t ex har länkar på sin sida som har samma färg som bakgrunden eller display:none så är man ute på hal is när det gäller SEO. Det man gör är att visa en sak för sökmotorer och en helt annan för besökare. Förr var det här nästan ett idiotsäkert sätt att bli bannad men Google hanterar det lite finkänsligare nu, det ger inga bra effekter men det behöver inte betyda att man är dödsdömd.

Länkar som finns i brödtext där det inte finns någon chans att urskilja vad som är länkar är lite i samma bransch. Det behöver faktiskt inte betyda att man får straff men det är bättre att låta bli att leka med elden. Om anledningen är att du tycker att det är fult kan du väl titta på andra sätt att märka ut vad som är länkar och om anledningen är att du vill fuska i sökresultaten tycker jag helt enkelt att du ska låta bli, det är lika lätt att göra bra SEO som dålig.

4 kommentarer

  1. Frågan jag har är om samma sak fast gäller den begynnande H1-taggen i WordPress-teman.

    Case: H1 för sidhuvud, h2 för artiklar osv .. H1 har en bild med text-indent: -99999px; för att dölja texten men visa bilden + länk på bilden.

    Man kanske ska ta bort a-taggen för att undvika att använda dold-länk som du skriver ovan i så fall?

  2. Den enkla lösningen här är att fixa det egentliga problemet, byt format på de olika rubrikerna. H1 ska vara artikelrubriken, sätt någon annan H för sidhuvudet (utom kanske på förstasidan).

    Om du använder bild i sidhuvudet tycker jag inte du ska använda en rubriktagg alls, låt länken finnas kvar men strunta i rubrik och text.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Men om man visar flera artiklar på första sidan (som jag gör). Man ska ju inte köra flera H1 på samma sida…

    Kommentar av

    Antonio

  4. På förstasidan har du rimligtvis en huvudrubrik som lämpar sig för den. Kan inte se någon orsak att ha rubrikerna som H1 på förstasidan bara för att du har det på artikelsidorna (jag har det faktiskt så på min blogger-blogg för att templatesen är så konstiga).

    Jag håller med om att flera H1-or på en sida är konstigt även om jag faktiskt inte sett några egentliga stöd för att det är dåligt.

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

wordpress affiliate

Sätt upp affiliatesajten – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 2

Nu är det dags för steg 2 i artikelserien om hur du bygger din egen affiliatesajt. I denna artikel går vi igenom hur du går från idé till verklighet och publicerar din egen affiliatesajt.

4492080-drawing-a-diagram

Skapa Dynamiska Sökannonser av ditt innehåll

I den här artikeln går vi igenom vad dynamiska sökannonser är och tipsar om inriktningarna som finns att tillgå för den underskattade men kraftfulla kampanjtypen DSA i Google Adwords.

rich-result-evolution

Rich Cards

Läs mer om Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet.

Guide Facebook leads

Vad är Facebook Lead Ads?

Ta hjälp av Facebooks målgrupper för att hitta dina nya leads. Skapa egna formulär med Facebook Lead Ads och samla in e-postadresser med Facebookannonsering. Ett enkelt och konkret sätt att hitta nya intressenter inom din målgrupp.

sokpodden_avsnitt-15

#15 Irritation

I avsnitt 15 av Sökpodden pratar vi om det bredare sökresultatet och hur detta påverkar SEO och SEM. Därefter diskuterar vi hur man värderar länkar och sen avslutar vi med annonsfrekvens på Facebook. Du lyssnar väl?