Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkarbetet är 100% av arbetet

Under gårdagen pratade jag på SMX i Stockholm och tänkte att jag skulle lyfta ut en del av den föreläsningen. Jag pratade på en session som gick under namnet Link Alchemy som naturligtvis handlade om länkar. Som du säkert redan insett är jag ett stort fan av länkar och tänkte förklara den något kryptiska rubriken på den här posten.

Jag anser i nästan alla lägen att länkarna är det som ger alla resultat när du gör sökmotoroptimering. Det här gäller främst i de segment där konkurrensen är hög men allt mer i allt fler sökresultat. Just nu tänker du förstås att jag har fel, titel-taggen till exempel är ju ruskigt viktig.

Du har helt rätt, man kan nästan inte ta positioner utan att ha sökordet i titeln men det är i mina ögon knappt sökmotoroptimering. Jag använde mig igår av liknelsen att anställda på Apple (som kanske är världens högst värderade företag) och deras vanor att duscha innan de går till jobbet. Jag tycker att det är en ganska vettig bild, om inte alla som säljer Apple-produkter duschat senaste månaden så blir det genast svårt att sälja. Att de duschar är en grundbult i försäljningen, det skulle gå åt skogen utan.

Trots detta är inte att de duschar någon som helst kärnvärde inom Apple, duschandet finns inte ens med i marknadsplanen och du kommer aldrig se sloganen Apple – vi duschar. Det samma gäller sökmotoroptimering, att ha rätt titel är inte en strategi, det är hygien.

28 kommentarer

  1. Håller med till allra största del Magnus, en okej onpage-optimering är idag så basalt att det riktiga seo-arbetet nästan kan sägas börja när man tar tag i länkarna. Dock finns det företag som fortfarande tjänar stora pengar på onpage-optimering, liksom jag har sett sidor ranka betydligt högre enbart som ett resultat av bättre kod. Att optimera onpage må vara basalt för oss i branschen, men det finns många utanför för vilka det inte är lika självklart.

    Kommentar av Jonas

  2. Ja, så är det helt klart. Jag måste väl erkänna att jag kanske skriver om något som är lite av en drömvärld men det är åtminstone min bild av framtiden.

  3. Haha :D ganska många utav de som finns på internet som inte lärt sig så fundamentala saker som att duscha. ;)

    Men för att definiera onpage om vi tar t ex panda uppdateringen och hur man kunde ta sig runt den genom att exempelvis fördela ut innehållet på subdomäner. Är det On-page eller länkarbete?

    Kommentar av Victor

  4. Jag tror att onpage, kan tillföra mkt värde om du har stora sajter. Om du tex har 200000 unika urler, hur det struktureas osv. Där finns det en hel del att göra och mkt av det, kräver bra med erfarenhet för att få det bra!

    I övrigt håller jag med om att länkar is the shit!

    Kommentar av Christian R

  5. Jag säger inte emot men vill flika in med att man kan påverka resultatet oerhört med en genomtänkt optimering on page. Många seoföretag, jag säger inte alla, bygger sin verksamhet på att erbjuda optimering där antalet sökord är begränsade. Detta räcker för många, men inte för alla. Förutsatt att man har hyffsat med kraft i form av länkar mot webbplatsen så kan man göra underverk med att lägga kraft på struktur och onpageoptimering. Alla webbyråer har inte den kunskapen om vad som krävs, liksom det å andra sidan finns många seokonsulter som inte alltid har den tekniska kompetensen att genomföra det optimala onpage-arbetet. Det innebär att det är lika fel att bygga optimeringen på enbart länkbygge som det är att enbart bygga den på onpage (vilket faktiskt förekommer). Skulle vilja utveckla detta mer men har tyvärr språngläge just nu:)

    Kommentar av Håkan Persson

  6. Intressant och bra skrivet Magnus! Jag tycker din liknelse är slående.
    Jag skulle sedan vilja höra dig Håkan, utveckla ditt spår. Hojta till om du gör det på något annat ställe.

  7. Som alltid, bra skrivet. Apple- vi duschar… grym slogan, gav mej ett skrattanfall. Håller med dig till 100% här, och är förvånad över att många kunder som kommer till mig har betalat dyrt för vad som skulle vara ”en sökmotorvänlig hemsida”. Title: välkommen…
    varken duschat eller borstat tänderna…

    Kommentar av Helena von Wowern

  8. Håller med 100%!

    Kommentar av Hanna

  9. Håller med helt och hållet!

    SEO handlar inte om att välja titel och rubriker rätt. Det är väll mer webbutvecklarens uppgift numera?

    Kommentar av Kim

  10. Ett intressant inlägg Magnus. Håller med om att länkar idag i stort sett är avgörande ifall man rankar eller inte. Däremot så skulle jag vilja lyfta frågan om kvalitén på länkarna. Jag är själv av åsikten att det ska vara kvalité på inlänkarna men varje dag så ser jag tydliga exempel på vad stora volymer av ”skit” länkar kan åstadkomma för resultat. Ge mig en bild av vad du tycker är en bra länk :o) ?

    Kommentar av Daniel

  11. Hej Magnus!
    Såg dig på SMX och tyckte det kom fram en hel del intressant. Gällande länkbygge, hur lång tid tar det innan man känner av effekterna av de länkar man fått från andra webbplatser? Är det när google crawlar deras sajter och ser en länk till min sida?

    Tack för en trevlig blogg / Niklas

    Kommentar av Niklas

  12. Trevligt att det passade på SMX. När det gäller effekt av länkar är min upplevelse att det kan variera en hel del, ofta kan det ta bara ett litet tag efter att länken indexerats men ibland drar det ut på tiden – nästan som att Google vill försäkra sig om att den är en permanent länk.

  13. Håller med dig. Länkar är otroligt viktigt! Och rolig jämförelse med apple :D

    Kommentar av Legendarisk

  14. Har en kort fråga:

    Har en vanlig länk lägre värde än en länk med ankartext?

    Ponera att jag ska länka från en ganska stor sida och jag kan göra det på två olika sätt:

    1. Länka med en ankartext – mitt viktigaste sökord
    2. Bara en vanlig http://www.min2sida2.se

    Förstår att den med ankartexten är bättre för det speciella sökordet jag optimerar mot.

    Men om man tittar på det lite bredare dvs får jag lika mycket kraft från min länk på en bred front oavsett vilket alternativ jag använder?

    Mvh

    Kommentar av DS

  15. Man brukar prata om att länkar transporterar två saker, ankartext och pagerank. Du kommer alltså inte få någon bra ankartext i exemplet men ankartext får du likväl, www,minsida2.se är ju också en ankartext.

  16. […] 100% av resultatet av sökmotoroptimeringen kommer från länkbygget | Sökmotorkonsult.se – Grym liknelse av Magnus och jag tänker att just detta perspektiv gör att digitalt är så klockrent för PR. Länkar kan vara lika mycket hårdvaluta som clippings/mediautrymme. […]

    Pingback av Some Great Reading

  17. okej tack för informationen=)

    Ne men ibland ber man några att länka till ens sida från sin blogg eller dylikt men dom kan bara göra en http://www.min2sida2.se länk då dom inte har någon som helst koll på hur man gör en länk av ett ord i inlägget…

    ville bara veta om det då var en helt värdelös länk man får=)

    Kommentar av DS

  18. Håller med, länkar är en extremt stor del av SEO-arbetet.

    Skulle vara intressant att se hur värdet av länkar har ökat under de senaste 5 åren. Jag tänker inte bara rent tekniskt som att Google har lagt större/mindre vikt vid länkar i sin algo, utan snarare hur serp-konkurrensen har påverkat länkarnas värde genom ökad efterfrågan. Fler sajter/aktörer som jagar länkar borde ju rimligtvis driva upp värdet på länkar. Går det ens att rita en graf på värdeutvecklingen? :)

  19. Jag tycker diskussionen är intressant. När alla som jobbar med liknande sökord har relevanta title attribut lär länkarna vara det som står på tur. Lyssnade på ett intressant program på P3 om hur de svarta hattarna gör för att skaffa sig fler och ”relevanta” länkar.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3052&artikel=4718192

    Kommentar av Isak

  20. Jag hörde också det där programmet, det är tyvärr så oinsatt att det är meningslöst.

  21. Ja det är oerhört viktigt med bra länk bygge. Starka och relevanta länkar har jag förstått.

    Kommentar av wahlman

  22. Otroligt bra jämförelse och förtydligan. Jag hoppas den blir såpass välkänd att man kan referera till den när dagens sjuttonde telefonröst vill sälja onpage till en :)

    Kommentar av Christoffer

  23. Fråga….

    1 eller flera länkar från samma domän, gör det någon skillnad.

    Alltså, om jag t ex har min länk i en signatur från ett forum så får jag ju en baklänk från alla mina poster, vilket kan bli en hel del.

    Gör det någon skillnad jämfört med om jag hade haft 1 länk från samma ställe.

    Undrar sa flundran.

    Kommentar av Chris

  24. Hmm, det verkar inte vara så mycket drag här direkt!!!

    :(

    Kommentar av Chris

  25. Forumlänkar är knappast värt att lägga så mycket tid på men du har rätt i din fundering, många länkar från en site är mindre värt än många länkar spridda över flera siter.

  26. Ok, tack för svar.

    Jag har ett gäng länkar (typ 30) från ett PR8 forum så det var därför jag frågade men antalet spelar alltså ingen roll, vilket jag i o f s trodde.

    Kanske ska vara glad över juicen från forumet ändå :-)

    Kommentar av Chris

  27. Nu dök det upp fler frågor helt plötsligt.

    Olika sidor på en domän har ju olika PR, den här sidan vi läser på nu har t ex PR2 medans huvudsidan så att säga har PR5.

    Frågan är alltså vilken PR det är som räknas, sidan där länken sitter eller domänen där länken sitter?

    Kommentar av Chris

  28. PageRank är för en sida inte domän. Det finns förstås andra faktorer som är domänberoende. Sen ska du inte alltid lita på toolbaren, Pagerank är ett värde som ändras kontinuerligt medan toolbaren bara uppdateras med intervall på ungefär 3 månader. Dessutom upplever jag att den ofta visar fel på undersidor.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner