Sökmotorkonsult.se

Länkbete, svårt och bara lönsamt ibland

Ett av de starkaste verktyg man har när man jobbar med sökmotoroptimering är det som på svenska kallas länkbete (eng Link Bait). Principen är enkel, det gäller helt enkelt att producera något som attraherar länkar. I praktiken är det helt klart svårare, man kan lyckas av en slump men när man faktiskt ska leverera kan man behöva jobba hårt. Jag skulle vilja påstå att för varje lyckat länkbete på nätet finns det åtminstone 10 misslyckade.

Bloggare bra målgrupp för länkbeten
Man kan förstås jobba med länkbeten på olika sätt men det har visat sig att det finns några gemensamma nämnare bland de som är framgångsrika. Det allra första är att man ska rikta sig till bloggare om man vill ha snabba resultat. Bloggar skiljer sig från övriga siter på nätet genom att ha högre uppdateringsfrekvens. Det är mycket sannolikare att 30 bloggare kastar sig på adminet och skriver en bloggpost om dig än att 30 ägare av reseguider bygger om sin site för att länka till din roliga film.

Om du lyckats skapa ett länkbete som du tror har en bra möjlighet (man kan förstås aldrig veta) så är den knivigaste delen kvar. Du måste lyckas berätta för målgruppen att det finns där så att de faktiskt kan länka till det. Om man har en stor, välbesökt blogg är det förstås inte så svårt men de allra flesta som jobbar med länkbete gör ju det just för att de saknar en välbesökt blogg.

En väg att gå är via de sociala nätverken (Propeller, Digg, Pusha i Sverige osv) men vanligtvis kräver det i sig att man redan har stort förtroende. Det är svårt att få bra resultat på de sociala nätverken och det minsta kravet för att du ska lyckas är att du redan har en massa online-vänner på dem.

Även om du sen lyckas nå folk så måste du ha fått till ett länkbete inte bara något intressant eller roligt. Det måste finnas egenskaper i länkbetet som gör att folk faktiskt länkar. Det är faktiskt lika svårt som det låter. Om du bygger siter speciellt för att fungera som länkbete kan det vara lite lättare men om du tänkt dig att använda strategin för att attrahera länkar till ditt värmeväxlarföretag kan det vara klart svårare.

Att dessutom få folk att länka med rätt ankartext kräver en hel del planering, vad är det med ditt länkbete som gör att de länkar med just ”Köp värmeväxlare” istället för ”Rolig sida”.

Om du lyckas med länkbetet är det däremot en av de allra bästa formerna för sökmotoroptimering som finns. Om du får spridning på det kan du få riktigt mycket länkar och en hel del länkar av riktigt bra kvalitet. Det finns förstås risker även med en sådan här helt naturlig länktillväxt, om du får 100 länkar över en natt är det ganska stor risk att din site hamnar i ett filter och tas ur sökresultaten, särskilt om det är en alldeles ny site.

Summering
Länkbete kan vara en riktigt effektiv metod för att bygga inlänkar men som helhetsstrategi i sökmotoroptimering är det inte att rekommendera.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?