Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länkbete, svårt och bara lönsamt ibland

Ett av de starkaste verktyg man har när man jobbar med sökmotoroptimering är det som på svenska kallas länkbete (eng Link Bait). Principen är enkel, det gäller helt enkelt att producera något som attraherar länkar. I praktiken är det helt klart svårare, man kan lyckas av en slump men när man faktiskt ska leverera kan man behöva jobba hårt. Jag skulle vilja påstå att för varje lyckat länkbete på nätet finns det åtminstone 10 misslyckade.

Bloggare bra målgrupp för länkbeten
Man kan förstås jobba med länkbeten på olika sätt men det har visat sig att det finns några gemensamma nämnare bland de som är framgångsrika. Det allra första är att man ska rikta sig till bloggare om man vill ha snabba resultat. Bloggar skiljer sig från övriga siter på nätet genom att ha högre uppdateringsfrekvens. Det är mycket sannolikare att 30 bloggare kastar sig på adminet och skriver en bloggpost om dig än att 30 ägare av reseguider bygger om sin site för att länka till din roliga film.

Om du lyckats skapa ett länkbete som du tror har en bra möjlighet (man kan förstås aldrig veta) så är den knivigaste delen kvar. Du måste lyckas berätta för målgruppen att det finns där så att de faktiskt kan länka till det. Om man har en stor, välbesökt blogg är det förstås inte så svårt men de allra flesta som jobbar med länkbete gör ju det just för att de saknar en välbesökt blogg.

En väg att gå är via de sociala nätverken (Propeller, Digg, Pusha i Sverige osv) men vanligtvis kräver det i sig att man redan har stort förtroende. Det är svårt att få bra resultat på de sociala nätverken och det minsta kravet för att du ska lyckas är att du redan har en massa online-vänner på dem.

Även om du sen lyckas nå folk så måste du ha fått till ett länkbete inte bara något intressant eller roligt. Det måste finnas egenskaper i länkbetet som gör att folk faktiskt länkar. Det är faktiskt lika svårt som det låter. Om du bygger siter speciellt för att fungera som länkbete kan det vara lite lättare men om du tänkt dig att använda strategin för att attrahera länkar till ditt värmeväxlarföretag kan det vara klart svårare.

Att dessutom få folk att länka med rätt ankartext kräver en hel del planering, vad är det med ditt länkbete som gör att de länkar med just ”Köp värmeväxlare” istället för ”Rolig sida”.

Om du lyckas med länkbetet är det däremot en av de allra bästa formerna för sökmotoroptimering som finns. Om du får spridning på det kan du få riktigt mycket länkar och en hel del länkar av riktigt bra kvalitet. Det finns förstås risker även med en sådan här helt naturlig länktillväxt, om du får 100 länkar över en natt är det ganska stor risk att din site hamnar i ett filter och tas ur sökresultaten, särskilt om det är en alldeles ny site.

Summering
Länkbete kan vara en riktigt effektiv metod för att bygga inlänkar men som helhetsstrategi i sökmotoroptimering är det inte att rekommendera.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner