Sökmotorkonsult.se

Länkbete, svårt och bara lönsamt ibland

Ett av de starkaste verktyg man har när man jobbar med sökmotoroptimering är det som på svenska kallas länkbete (eng Link Bait). Principen är enkel, det gäller helt enkelt att producera något som attraherar länkar. I praktiken är det helt klart svårare, man kan lyckas av en slump men när man faktiskt ska leverera kan man behöva jobba hårt. Jag skulle vilja påstå att för varje lyckat länkbete på nätet finns det åtminstone 10 misslyckade.

Bloggare bra målgrupp för länkbeten
Man kan förstås jobba med länkbeten på olika sätt men det har visat sig att det finns några gemensamma nämnare bland de som är framgångsrika. Det allra första är att man ska rikta sig till bloggare om man vill ha snabba resultat. Bloggar skiljer sig från övriga siter på nätet genom att ha högre uppdateringsfrekvens. Det är mycket sannolikare att 30 bloggare kastar sig på adminet och skriver en bloggpost om dig än att 30 ägare av reseguider bygger om sin site för att länka till din roliga film.

Om du lyckats skapa ett länkbete som du tror har en bra möjlighet (man kan förstås aldrig veta) så är den knivigaste delen kvar. Du måste lyckas berätta för målgruppen att det finns där så att de faktiskt kan länka till det. Om man har en stor, välbesökt blogg är det förstås inte så svårt men de allra flesta som jobbar med länkbete gör ju det just för att de saknar en välbesökt blogg.

En väg att gå är via de sociala nätverken (Propeller, Digg, Pusha i Sverige osv) men vanligtvis kräver det i sig att man redan har stort förtroende. Det är svårt att få bra resultat på de sociala nätverken och det minsta kravet för att du ska lyckas är att du redan har en massa online-vänner på dem.

Även om du sen lyckas nå folk så måste du ha fått till ett länkbete inte bara något intressant eller roligt. Det måste finnas egenskaper i länkbetet som gör att folk faktiskt länkar. Det är faktiskt lika svårt som det låter. Om du bygger siter speciellt för att fungera som länkbete kan det vara lite lättare men om du tänkt dig att använda strategin för att attrahera länkar till ditt värmeväxlarföretag kan det vara klart svårare.

Att dessutom få folk att länka med rätt ankartext kräver en hel del planering, vad är det med ditt länkbete som gör att de länkar med just ”Köp värmeväxlare” istället för ”Rolig sida”.

Om du lyckas med länkbetet är det däremot en av de allra bästa formerna för sökmotoroptimering som finns. Om du får spridning på det kan du få riktigt mycket länkar och en hel del länkar av riktigt bra kvalitet. Det finns förstås risker även med en sådan här helt naturlig länktillväxt, om du får 100 länkar över en natt är det ganska stor risk att din site hamnar i ett filter och tas ur sökresultaten, särskilt om det är en alldeles ny site.

Summering
Länkbete kan vara en riktigt effektiv metod för att bygga inlänkar men som helhetsstrategi i sökmotoroptimering är det inte att rekommendera.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?