Sökmotorkonsult.se

Länksidor – allt mindre effekt

Du har sett dom hundratals gånger, sidor med enbart länkar till ”länkvänner” eller ”länkbyten”. Kanske har du till och med gjort länkbyten, det här är inget nytt och det är inte ens bara inom seo det har använts. Förr gjorde man det helt enkelt för att få trafik, kanske kommer du ihåg länkringar och liknande. Visserligen har det gett resultat i sökmotorer men det var också för att skicka trafik mellan siter.

De traditionella länksidorna blir i allt större utsträckning värdelösa och många gånger till och med avindexerade. Jag har svårt att tro att det ska göra någon skada på siten men skickar kraft gör de i allt mindre utsträckning. Om du ska göra länkbyten, gör på något annat sätt.

2 kommentarer

  1. Hej
    Hur sätter man idealiskt länkar. Jag arbetar med att SMO-anpassa en uppstartande internetaffär. Det är förståeligt ifall länksidor har börjat förlora betydelse, men var vill jag sätta länken vi skall byta med, och likaledes var vill jag att de skall sätta min länk?

    Bör jag sätta den längst ner/vid sidan på den mest relevanta sidan?

    MVH Elin Åsklund

    Kommentar av Elin Åsklund

  2. Jag tycker faktiskt generellt sett inte man ska byta med sin viktiga site. Sätt upp en relevant blogg och ge utlänkar från den.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner