Sökmotorkonsult.se

Länksidor – allt mindre effekt

Du har sett dom hundratals gånger, sidor med enbart länkar till ”länkvänner” eller ”länkbyten”. Kanske har du till och med gjort länkbyten, det här är inget nytt och det är inte ens bara inom seo det har använts. Förr gjorde man det helt enkelt för att få trafik, kanske kommer du ihåg länkringar och liknande. Visserligen har det gett resultat i sökmotorer men det var också för att skicka trafik mellan siter.

De traditionella länksidorna blir i allt större utsträckning värdelösa och många gånger till och med avindexerade. Jag har svårt att tro att det ska göra någon skada på siten men skickar kraft gör de i allt mindre utsträckning. Om du ska göra länkbyten, gör på något annat sätt.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

2 kommentarer

  1. Hej
    Hur sätter man idealiskt länkar. Jag arbetar med att SMO-anpassa en uppstartande internetaffär. Det är förståeligt ifall länksidor har börjat förlora betydelse, men var vill jag sätta länken vi skall byta med, och likaledes var vill jag att de skall sätta min länk?

    Bör jag sätta den längst ner/vid sidan på den mest relevanta sidan?

    MVH Elin Åsklund

    Kommentar av Elin Åsklund

  2. Jag tycker faktiskt generellt sett inte man ska byta med sin viktiga site. Sätt upp en relevant blogg och ge utlänkar från den.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?