Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Länksidor – allt mindre effekt

Du har sett dom hundratals gånger, sidor med enbart länkar till ”länkvänner” eller ”länkbyten”. Kanske har du till och med gjort länkbyten, det här är inget nytt och det är inte ens bara inom seo det har använts. Förr gjorde man det helt enkelt för att få trafik, kanske kommer du ihåg länkringar och liknande. Visserligen har det gett resultat i sökmotorer men det var också för att skicka trafik mellan siter.

De traditionella länksidorna blir i allt större utsträckning värdelösa och många gånger till och med avindexerade. Jag har svårt att tro att det ska göra någon skada på siten men skickar kraft gör de i allt mindre utsträckning. Om du ska göra länkbyten, gör på något annat sätt.

2 kommentarer

  1. Hej
    Hur sätter man idealiskt länkar. Jag arbetar med att SMO-anpassa en uppstartande internetaffär. Det är förståeligt ifall länksidor har börjat förlora betydelse, men var vill jag sätta länken vi skall byta med, och likaledes var vill jag att de skall sätta min länk?

    Bör jag sätta den längst ner/vid sidan på den mest relevanta sidan?

    MVH Elin Åsklund

    Kommentar av

    Elin Åsklund

  2. Jag tycker faktiskt generellt sett inte man ska byta med sin viktiga site. Sätt upp en relevant blogg och ge utlänkar från den.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner