Sökmotorkonsult.se

Länksidornas försvinnande

En trend som vi kunnat se inom sökmotoroptimering de senaste månaderna är att länksidor numer värderas ner kraftigt eller helt avindexeras. Om du inte vet vilka sidor jag pratar om så är det sidor på siter speciellt avsedda för att länka ut från. Det var förr ett ganska bra sätt för nybörjare inom sökmotoroptimering att helt enkelt sätta upp en länksida på sin site och sen byta länkar med andras likadana länksidor. Så vitt vi kan se så motarbetar Googles algoritm dessa i allt större utsträckning varför också länksidorna blir mer eller mindre värdelösa.

Något som pratats om under en längre tid är länkar i text. Om man istället för att bara rada upp en massa länkar på sin länksida skriver en liten textsnutt om varje site man länkar till så lider sidan inte alls lika mycket. Skriv helt enkelt ett stycke om varje site i listan och smyg in länken i texten. Sen verkar det kunna vara så att om man kallar den Links.html eller liknande så hittas den lättare, kalla den resurser eller något annat smart.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner