Sökmotorkonsult.se

Länksidornas försvinnande

En trend som vi kunnat se inom sökmotoroptimering de senaste månaderna är att länksidor numer värderas ner kraftigt eller helt avindexeras. Om du inte vet vilka sidor jag pratar om så är det sidor på siter speciellt avsedda för att länka ut från. Det var förr ett ganska bra sätt för nybörjare inom sökmotoroptimering att helt enkelt sätta upp en länksida på sin site och sen byta länkar med andras likadana länksidor. Så vitt vi kan se så motarbetar Googles algoritm dessa i allt större utsträckning varför också länksidorna blir mer eller mindre värdelösa.

Något som pratats om under en längre tid är länkar i text. Om man istället för att bara rada upp en massa länkar på sin länksida skriver en liten textsnutt om varje site man länkar till så lider sidan inte alls lika mycket. Skriv helt enkelt ett stycke om varje site i listan och smyg in länken i texten. Sen verkar det kunna vara så att om man kallar den Links.html eller liknande så hittas den lättare, kalla den resurser eller något annat smart.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?