Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lansera aldrig ny sajt strax innan högsäsong

Årstider

Väder och säsong har en stor betydelse för detaljhandeln, både on- och offline. Är det soligt och varmt ökar försäljningen av läsk, grillartiklar och studsmattor. Är det däremot kallare och mörkare är vi mer benägna att köpa ljus, klockor och tapeter. I och med att sökmotoroptimering tar tid rekommenderar vi därför att du förbereder dig inför säsongsskiftningarna och planerar förändringar på din sajt i god tid innan högsäsong.

Inte sällan kommer vi i kontakt med webbplatsägare som är i slutskedet av att lansera sin nya sajt och vill ha en extra kontroll ur SEO-perspektiv innan den lanseras. I 9 fall av 10 hittar vi problem som vi anser behövs åtgärdas innan kunden ska publicerar den nya sajten.

I de allra flesta fall innebär detta inga konstigheter. Visst, lanseringen skjuts upp ett antal veckor men kunden förstår vikten av sökmotoroptimering och det viktiga är att sajten optimeras för att bibehålla trafikflödet. Men ibland stöter vi på sajtägare som svarar att de punkter vi lyfter fram inte kommer hinna prioriteras. Sajten ska nämligen snart släppas och högsäsongen är bara veckor bort.

Arbeta med SEO under lågsäsong

Om du säljer produkter med ett tydligt säsongsmönster – och förutsatt att det idag redan finns en sajt som fungerar hyggligt SEO-mässigt – är vår rekommendation i dessa fall att vänta med lanseringen till efter att högsäsongen är över. Det kanske kan kännas motigt att höra om du har arbetat länge med ny layout och nya funktioner som du är ivrig att visa upp för dina kunder. Men tro mig – det kommer kännas än mer motigt om du märker att besökarna uteblir till följd av en sajt som inte uppfyller Googles krav på teknisk- och innehållsmässig relevans.

Ha istället tålamod. I och med att försäljningen endast sker under ett antal månader har du i princip resten av året till att optimera och förnya sajten inför den kommande säsongen. Fördelarna med att planera och genomföra din optimering i förväg är många:

  • Google hinner uppfatta och indexera alla förändringar
    Det tar ett tag för Google att scanna av din sajt, väga dess relevans och avgöra hur väl den ska placera sig i sökresultatet. ”Ett tag” kan i det här fallet innebära allt från 3 till 12 månader. Om du gör förändringarna under lågsäsong kommer du därför ha betydligt större chans att driva mer trafik när det väl gäller.
  • Du har god tid på dig att felsöka
    Om sajten inte börjar ranka efter ett antal månader är det något som inte står rätt till. Är det sex månader kvar till nästa säsong har du god tid på dig att åtgärda problemen och förhoppningsvis vara på banan lagom till säsongsstart.
  • Du hinner fylla på med mer innehåll; bilder och texter
    Google älskar unikt innehåll. När du är mitt i din försäljningsmässiga topp kanske du inte har tid, lust eller ork att skriva recensioner och unika produktbeskrivningar. Har du däremot ett halvår lågsäsong framför dig kan du fokusera på att förbättra innehållet på sajten.
  • Effekten av nya länkar kommer hinna visa sig
    Att arbeta med länkar tar tid, oavsett hur du väljer att arbeta med dem. Effekten av en länk dröjer ofta flera månader. Att börja arbeta med länkar veckan innan säsongstart kan i princip innebära att du ser effekten lagom till säsongen är över. Se därför till att påbörja dina länkdrivande aktiviteter i god tid innan din förväntade försäljningsmässiga pik.

Använd Google Trender för att förutse säsongsvariationer

I vissa branscher är det mer självklart än i andra hur årstiderna påverkar sökvolymer. Via Google Trender kan du själv undersöka sökbeteenden och analysera när dina produkter är som mest eftersökta på Google.

Nedan ser du hur sökvolymen på ”skidor” ökar och minskar över året. Det är tydligt att försäljningsfönstret endast är öppet under ett fåtal månader och det är där lejonparten av försäljningen ska ske.

Så säljer du skidutrusting online är det hög tid att du sätter igång med din sökmotoroptimering redan nu, om du vill säkerställa att din sajt är i form lagom till januari 2015.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner